اقتصادی

سود بین بانکی به ۲۰ درصد نزدیک شد

نمودار تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان می دهد که نرخ سود در این بازار از 19.1 درصد در ابتدای شهریورماه به 19.86 درصد در پایان این ماه افزایش یافته است.

به گزارش پرتال پارسی، نرخ سود بین بانکی نوعی از نرخ سود بازار پول است که به نرخ سود یا نرخ بهره در سایر بازارها در محدوده 86 درصد اطلاق می شود.

نرخ سود بین بانکی که تا پایان شهریورماه امسال در محدوده 18 درصدی در نوسان بود، از ابتدای مهرماه شروع به رشد کرد و وارد محدوده 19 درصد شد و در پایان ماه هفتم به 19.86 درصد رسید. این سال

اقتصاددانان افزایش سود بین بانکی را ناشی از افزایش تقاضا برای پول از ذخایر بانک مرکزی می دانند و معتقدند افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی از دو جهت به کنترل تورم کمک می کند. اول اینکه رشد سود بین بانکی باعث افزایش هزینه های پول درآوردن برای بانک ها و در نتیجه کاهش عرضه پول در اقتصاد می شود که دلیل اصلی افزایش تورم است.

از سوی دیگر افزایش نرخ سود بین بانکی باعث افزایش نرخ سود سپرده ها و اوراق قرضه دولتی می شود که مردم را به سپرده گذاری در بانک ها و خرید اوراق قرضه دولتی ترغیب می کند و می توانند طلا، ارز، خودرو و … بخرند. در بازار سرمایه گذاری نمی کند، کاهش می یابد. تقاضا برای این دارایی ها و قیمت آنها را افزایش می دهد و در نتیجه با کاهش انتظارات تورمی، تورم را کنترل می کند.

با این توضیحات، نرخ سود در بازار بین بانکی همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد و می توان به مهار تورم با توجه به سیاست های بانک مرکزی امیدوار بود چرا که به گفته کارشناسان، سیاست انبساطی بانک مرکزی مانع از روند رشد می شود. نرخ بهره در بازار بین بانکی باعث کاهش یا مهار تورم نمی شود.

این بانک مدتی است که سیاست انبساطی و چاپ پول را در بازار آزاد و بین بانکی دنبال می کند، این مرکز در هفته جاری قرارداد بازپرداخت داشته است، بنابراین بانک برای انجام عملیات بازار آزاد به این بازار معرفی شد. قرارداد ریپو به مبلغ 30 هزار و 200 میلیارد تومان.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا