اقتصادی

سوالاتی که وزیر پیشنهادی صمت به آنها پاسخ نداده است

این اقتصاددان معتقد است خلاء برنامه پیشنهادی وزیر صنعت ، معدن و تجارت (سمت) عدم آسیب شناسی است و وظیفه این سند سیاست در دولت قبلی ، سازمانهای توسعه ای و خود وزارتخانه به مدت ده دقیقه بوده است. سال ها.

به گزارش پرتال پارسی ، سید رضا فاطمی امین ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، نامزد دولت سیزدهم ، متولد 1974 و دارای مدرک مهندسی الکترونیک ، مهندسی سیستم های اقتصادی و اجتماعی ، فوق لیسانس و دکترای آموزش راهبردی است. به مدیریت (هنگام فارغ التحصیلی). معاون برنامه ریزی وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، معاون برنامه ریزی ، توسعه و فناوری وزارت صنعت و معدن و عضو هیئت توسعه صنعتی. و سازمان نوسازی ایران ، مشاور وزیر و رئیس ستاد تحولات صنعتی و سنگ معدنی. او در نوشتن از اتومبیل استفاده می کرد.

او همچنین یکی از اعضای مجلس نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنعت و معدن ایران-تهران ، عضو شورای تحقیقات سازمان یارانه ها ، عضو کارگروه ساخت و ساز و مسکن صنعتی (در توسعه صنعت) و سازمان نوسازی ایران). رئیس کمیسیون آموزش عالی ، علوم و تحقیقات ، عضو و دبیر ستاد سرمایه گذاری و اشتغال وزارت صنعت و معدن ، عضو کارگروه. اجرای قانون بهبود کیفیت خودرو و سایر محصولات صنعتی و عضو کمیته عالی پدافند غیرعامل وزارت صنعت ، معدن و تجارت.

تا کنون اتاق صنعت ، معدن و تجارت ایران و همچنین جوانان ، اتاق بازرگانی تهران و برخی سازمان های صنعتی از این وزارتخانه قبل و بعد از ادغام آن ابراز حمایت کرده اند. به ویژه در طرح تحول. برنامه ریزی اقتصادی و جایگزینی آن را موفقیت آمیز توصیف کرد.

اما س questionsالاتی نیز در مورد برنامه وی وجود دارد ، که حسین هاگو در مصاحبه با پرتال پارسی ، وزیر صمت ، که قبلاً به عنوان معاون برنامه ریز و مشاور برنامه های استراتژیک صنعت ، معدن و تجارت فعالیت می کرد ، گفت: “از سال 1390 ، وزارت صنعت و معدن تاسیس شده است هنگامی که با وزارت صنعت و وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) تأسیس شد ، آقای فاطمی امین متعهد شد برنامه ای را توسعه دهد که باید صنعتی باشد. استراتژی توسعه. او قبلاً در بحث وسایل نقلیه هشداردهنده و کوتاه مدت سیزدهم شرکت کرده بود ، اما آنچه از دیدگاه کلان صنعت ، معدن و تجارت قابل ارزیابی است ، آن برنامه استراتژیک بود. اما حقیقت این است که فاطمی امین در این طرح موفق نشد و از نظر تصویر کلی ، برنامه راهبردی وی مورد انتقاد مرکز تحقیقات مجلس و اتاق های بازرگانی و اقتصاددانان قرار گرفت.

وی افزود: انتقاد از این طرح درون گرا و بر اساس حاکمیت دولت است و بخش خصوصی در برنامه راهبردی به عنوان یک بخش فعال و عامل توسعه در نظر گرفته نشده است. سه م mainلفه اصلی جهان بینی ، دولت و بخش خصوصی ، همانطور که توسط فعالان اقتصادی انتظار می رفت ، در جهت مخالف حرکت کردند. جهان بینی مبتنی بر تضاد است ، به این معنی که ما باید با نگاه بدبینانه وارد بازارهای جهانی شویم. در مورد استقلال اقتصادی نیز صحبت شد ، اما مشخص نشد که استقلال اقتصادی از نظر تعادل واردات و تجارت به چه معناست.

به گفته این اقتصاددان ، در برنامه استراتژیک صنعت ، معدن و تجارت ، او به دولت نگاه کرد و به دنبال کارفرمای بزرگ و بخش خصوصی و سرانجام به عنوان پیمانکار دولتی بود. این سه عنصر نقش مهمی در برنامه استراتژیک ایفا کرده اند. در تمام مراحل برنامه ، رویکرد دولت این بود که سیاست ها را در قالب پروژه ها تعریف کرده و پروژه ها را برای اجرای سیاست به نهادهای اقتصادی ارائه دهد. حتی جزئیات بسیاری از برنامه ها فاش شده است.

نظرات فاطمی امین در مورد برخی مسائل تغییر کرده است

هاگو گفت دولت بعدی این برنامه را کنار گذاشته و از تغییرات برنامه جدید اعلام شده توسط وزیر پیشنهادی راضی است. به عنوان مثال ، او نگرش مثبتی به سرمایه گذاری خارجی داشت ، مشارکت خود را در زنجیره تولید جهانی افزایش داد و مسائل مربوط به استخراج را مطرح کرد ، که به طور کلی برخی از تردیدها و سوء تفاهم ها را در مورد نظرات وی برطرف کرد و امیدها را افزایش داد.

با این حال ، به گفته وی ، این برنامه هنوز مسائل مهمی را پوشش نمی دهد. به عنوان مثال ، این برنامه برای تولید واقعی اتومبیل و لوازم خانگی طراحی شده است. با این حال ، برخی از این شرکت ها کاملاً خصوصی هستند و حتی در بورس اوراق بهادار فهرست شده اند. س questionال این است که آیا دولت می تواند نرخ های پایینی برای شرکت های خصوصی تعیین کند؟ بدین منظور ، نقش دولت دیگر سیاست گذار نیست ، بلکه یک شرکت است. این رویکرد یک اقتصاد بازار آزاد رقابتی است ، که در آن صنعت کشور در سالهای اخیر آسیب ندیده است ، اما یک رویکرد دولت محور است.

خلاء آسیب شناسی در برنامه پیشنهادی

این کارشناس اقتصادی همچنین معتقد است که هیچ گونه آسیب شناسی در برنامه اعلام شده وجود ندارد و معلوم نیست میزان آزادی مشاغل یا آزادی اقتصادی ، تورم و سرمایه گذاری چقدر خواهد بود ، اما این همان چیزی است که از وزیر صنعت انتظار می رود. در دسترس بودن چشم انداز استراتژیک و استراتژیک.

هاگو گفت که خلاء این برنامه آسیب شناسی نیست ، بنابراین ما به این سطح رسیده ایم: تا زمانی که آسیب شناسی مشخص نشود ، زیرا منشا مشکلات مشخص نشده است ، می توان تعداد آنها را در یک چارچوب یکسان تعیین کرد. از بالا و پایین و رقم تولید صنعتی یا تعریف پروژه های صنعتی که در این برنامه قابل مشاهده است. به عنوان مثال ، این برنامه 36 پروژه را شناسایی کرد که 8 مورد از آنها در صنایع مختلف مانند نساجی ، خودرو و لوازم خانگی بسیار مشابه هستند ، فقط نام صنایع تغییر کرده است. البته مفید بودن ظاهر پروژه قابل بحث است.

مدل توسعه ، همچنان جایگزین واردات شود

او گفت که تجزیه و تحلیل استراتژیک برای واحدهای اقتصادی لازم است تا بدانند چه چیزی در انتظار افق است ، که به ندرت در بازار جهانی مشاهده می شود.

هدف سند سیاست صنعتی چیست؟

وی همچنین با اشاره به سندی درباره سیاست صنعتی ایران که در ماه های اخیر تهیه و منتشر شده است ، خاطرنشان کرد: آقای فاطمی امین باید به س hisال خود در مورد برنامه های خود برای سند پاسخ دهد. آیا او این کار را متوقف کرده و سیاست جدیدی تدوین خواهد کرد؟

وزارت صلح چه وظایفی دارد؟

هاگوگ در پاسخ به سوال دوم وزیر صنعت گفت: “از زمان تاسیس وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، این وزارتخانه قانونی وضع نکرده است.” در سپتامبر 2011 ، وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی ادغام شد ، اما به دلیل تصویب قانون ، هنوز برنامه وزارتخانه مشخص نیست. آقای روحانی بارها سعی در توزیع مجدد این وزارتخانه کرده است اما موفق نشده است. حال آقای فاطمی امین باید به این س answerال پاسخ دهد که نگرش وی به این وزارتخانه چیست و آیا وزارت صلح باید به همان شکل باقی بماند یا تقسیم شود؟

به گفته این کارشناس اقتصادی ، اگر وزارت سکوت ثابت بماند ، اولین شرط تعیین قانون تشکیل و محدوده وظایف آن است. در قانون انتزاع ، بخشی از وظایف بازار به وزارت جهاد و بخشی به وزارت صمت واگذار شد که بزرگترین بحران برای این وزارتخانه است.

وی گفت که دولت جدید باید اولین کسی باشد که وظایف و مسئولیت های وزارتخانه را مشخص کرده یا برای تقسیم آنها برنامه ریزی کند.

نقش سازمانهای توسعه ای چیست؟

حقگو در ادامه با بیان اینکه تمام ساختار وزارت صنعت حل نشده است ، اظهار کرد: این مسائل در زمینه سازمان های توسعه ای نیز مطرح خواهد شد. به عنوان مثال ، به جای ایجاد یک سیستم و بخشهایی از تولید بنگاه های خصوصی ، باید توضیح داد که امروزه نقش ایمیدرو ، ایدرو و بانک صنعت و معدن چیست؟ به دلیل این عدم قطعیت ها ، بانک صنعت و معدن در مواردی حتی وام ازدواج نیز می دهد. همچنین صنایع کوچک در مجتمع های صنعتی و صنایع کوچک معمولاً نادیده گرفته می شوند و نقش شرکت های کوچک و متوسط ​​در اقتصاد مشخص نیست.

او به صمت گفت که چرا واحدهای کوچک کشور رشد نمی کنند و او باید در مورد وضعیت اشتغال صنعتی پاسخگو باشد. وی: پاسخ این س questionsالات در برنامه پیشنهادی ارائه نشده است.

هاگوگ در مورد بلاتکلیفی سازمانهای توسعه ای افزود: «اساس ایجاد سازمانهای توسعه ای در دهه 1940 ، ناکارآمدی برخی فعالیتها و عدم مشارکت بخش خصوصی بود که دولت مجبور شد وارد آن شود و سپس شبکه های صنعتی ایجاد کند. به بخش خصوصی داده شد ، اما در نهایت داده نشد و سپس تصمیم گرفته شد که دولت در مناطق محروم سرمایه گذاری کند و سپس آن را به بخش خصوصی بدهد ، که این نیز با سیاست اصل 44 جایگزین شد. عدم سرمایه گذاری عمومی

هیچ کس نمی تواند از شیر مرغ تا زندگی انسان را تنظیم کند

به گفته وی ، در این مورد ، سازمان های توسعه ای راه حلی پیدا نکرده اند. از یک سو ، سیاست ماده 44 همه شرکتهای تابعه را از طرح توسعه حذف کرده و وظایف جدیدی را برای آنها مشخص نکرده است ، همچنین موقعیت سازمانهای توسعه ای در صنعت و اقتصاد مدرن کشور نامشخص است. در زمان ادغام ، اگر صنعتها ابتدا واگذار می شدند و مدیریت سازمانهای توسعه ای مانند ایدرو ، ایمیدرو ، شرکت شهرهای صنعتی و بانک صنعت و معدن مشخص می شد ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید ادغام می شد. سپس وزارت صنعت ، معدن و تجارت به عنوان ستاد و مغز استراتژیک ایجاد می شود ، اما اکنون این وزارتخانه به یک سازمان عجیب تبدیل شده است که هیچ کس نمی تواند آن را جمع آوری کند و آنها باید آن را تقسیم کنند.

این اقتصاددان گفت: “هیچ کس نمی تواند همه چیز را از شیر مرغ گرفته تا زندگی انسان تنظیم کند. بنابراین ، هر وزیری در این سمت باید در گام اول نقش این وزارتخانه را مشخص کند. انتظار می رود وزیر جدید به محض روی کار آمدن با فعالان اقتصادی دیدار کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا