فرهنگ و هنر

ساکورای ژاپنی و بهارنارنج ایرانی؛تفاوت کجاست؟

در ژاپنی به شکوفه های گیلاس ساکورا می گویند. اخیراً اخبار ژاپن گزارش دادند که اولین مرحله شکوفایی ساکورا در ژاپن در 1200 سال گذشته نبوده است. دانشمندان ژاپنی می گویند که فصل شکوفه های گیلاس در اوایل سال جاری میلادی برگزار شد. طی 1200 سالی که درختان گیلاس در ژاپن شکوفا شده اند ، این نشانه سنتی از بهار تاکنون دیده نشده است.

به گزارش پرتال پارسی ، محمدرضا اسلامی ، مدرس دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا در پستی در شبکه توسعه نوشت: “فکر می کنید جایی برای این اخبار وجود ندارد؟” این خبر را دوباره بخوانید؟ 1200 سال گذشته ؟؟ !!
شکوفه زدن درختان گیلاس در کیوتو از سال 812 پس از میلاد در اسناد دادگاه امپراتوری ژاپن ثبت شده است. یعنی 1200 سال پیش ، هر سال در روز تولد ساکورا در ژاپن ، نوشته می شد.

اکنون این مورد را با رویداد دوم مقایسه کنید. این تعطیلات ، آغاز زودرس شکوفه های نارنج در خیابان های شیراز ، بسیاری را متعجب کرد. سمفونی سالانه گلها در ماه مه برگزار شد و ماه مه هوای آسمان شد. اما امسال ، در دوم یا سوم آوریل ، عطر بهار نارنج در همه جا پخش شد. آیا ما تاریخ بهار نارنج 1200 سال گذشته را می دانیم؟ بگذریم ازش ما حتی نمی دانیم دقیقاً 700 سال پیش حافظ در چه سالی در شیراز متولد شده است؟ در چه سالی از دنیا رفت؟ معلمان حافظ چه کسانی بودند؟ با کی ازدواج کرده؟ بچه هایش چطور بودند؟ نه ما از حافظ جز “اطلاعات مبهم و عمومی” چیزی نمی دانیم. “به جز غزل ها” ، همه آنچه از حافظ داریم ، مشتی اطلاعات عمومی است.

دومین شگفتی این است که دانشگاه کانزاس گزارش داده است که مارک ساکورا 300 میلیارد ین (2.7 میلیارد دلار) درآمد گردشگری به ژاپن می آورد. در طول روزهای ساکورا ، 63 میلیون سفر (انتقال) مشاهده می کنیم و 11 میلیون گردشگر خارجی برای دیدن این رویداد می آیند. برای درک بهتر بار این رقم ، هلدینگ پاناسونیک که 300000 کارمند در بهترین سالهای خود دارد ، در مجموع حدود 2.7 میلیارد دلار سود خالص دارد.

تجزیه و تحلیل و هدف استراتژیک:
به دلایل مختلف در نوشتن داستان ، آمار و وقایع مشکل داشته ایم و از این فرهنگ شفاهی رنج برده ایم. ما ده ها شرکت موفق و کارآفرین الهام بخش ، صدها گیاه دارویی ، صدها جاذبه گردشگری و هزاران رویداد تاریخی داریم ، اما چقدر در ثبت و ارائه جهانی آن و از همه مهمتر تبدیل آن به یک تجارت ثروت آفرین موفق بوده ایم ؟ ؟
مردم ژاپنی ساکت هستند. اما در سرزمین صلح و صنعت ، ساکورا با سر و صدای تبلیغاتی همراه است و به راحتی ترک نمی کند! چرا راحت نیست از آنجا که جغرافیای ژاپن از شمال به جنوب کشیده شده است ، برای شروع ساکورا در نزدیکی کیوشو و هیروشیما در جنوب کشور بیش از یک ماه طول می کشد. این گلدهی تا رسیدن به هوکایدو در شمال (و نزدیک به روسیه) ادامه دارد. در طی این چهل و پنجاه روز ، ساکورا مرتباً از تلویزیون گزارش می گرفت و تصاویر گلهای صورتی و سفید را در اخبار دریافت می کرد. حافظ زن می گوید: رسانه ها ساکورا را در هفت کلمه وارد بازار می کنند!
نه تنها شکوفه های گیلاس ، بلکه بیشتر گلهای دیگر در “جغرافیای ژاپن” بسیار معطر نیستند. برخلاف جغرافیای ایران ، جایی که محمدی گاهی با چند جوانه شکوفا می شود ، عطر منفجر می شود.
اما چه کار کنیم؟ شکوفه های نارنج بی صدا می آیند و می روند و ما هم طبق معمول این کار را می کنیم! هر ساله روزهای بهار نارنج ایران با ساکورا در ژاپن مصادف است ، اما برخلاف دستگاه ساکورای ژاپن ، بهار نارنج درآمد توریستی به همراه ندارد!

چون ما دنیا را نمی شناسیم. هرچه بیشتر از جهان بدانیم ، بیشتر از خودمان شناخت داریم. شخصی گفت اگر فقط در لندن زندگی می کرد ، هرگز لندن را نمی شناخت. به رسمیت شناختن جهان آغاز شناخت ایران است. شناخت جنبه های پنهان و مزایای پنهان ایران. هرکسی ساکورای بی بو ژاپنی را دیده باشد می تواند وضعیت رایحه بهار نارنج ایرانی را درک کند.

آخرین نکته انتقال از حسرت فراوان به فرصت بزرگ است. از خود بپرسید ، در ایران چه چیزهای مشترکی داریم ، اما کدام یک برای جهان شگفت آور ، غافلگیر کننده ، منحصر به فرد و نادر است و چگونه می توان این شگفتی نادر را به یک تجارت میلیون دلاری تبدیل کرد؟ ایران مملو از معجزه هایی به ارزش میلیون ها دلار است. سیاستمداران باید فضایی را برای گشودن جهان به ایران بگذارند. وقتی به خودتان ایمان داشته باشید و با دیگران ارتباط برقرار کنید ، کسب میلیارد دلار از جهانگردی غیرممکن است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا