سلامت و تندرستی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

برعکس ، این علاقه از اولین روزی وجود دارد که حکیم روی زمین ظاهر شد ، سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز او بود. تأثیر این دانش در اعماق ذهن و شعور انسان بود ، به طوری که نجوم بخشی از دانش بازتاب او و آنچه از آسمان می دید ، شد. تحصیلات.
این علم ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها ، همراه با بسیاری از توهمات و تخیلات ، به یک علم شبه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شد. هزاران سال است که نجوم با داستان های علمی تخیلی در ارتباط است ، که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و شاید یکی از گویاترین آنها کتاب “افراد خفته” باشد که با دانش نجومی از دوران باستان تا به امروز زندگی بشر را ادامه می دهد.
شخصاً تحت تأثیر کارهای کاستلر قرار گرفتم و این علاقه با عشق من به آسمان از همان لحظه ای شروع شد که مادرم بستر من را در هوای آزاد گذاشت و من گاهی بین عشق و ترس قرار می گیرم. به آسمان نگاه کردم و بعد از مدتی آن را از ترس روی صورتم کشیدم.
نحوه تغییر علم نجوم در قرون XV-XVI و پس از آن ، و همچنین تاریخ تحول انقلابی نجوم در قرن جدید موضوع بسیاری از کتابها و مجلات است.
در ایران ، نجوم این اطلاعات را عاقلانه در اختیار متقاضیان ایرانی قرار داده است ، هم از نظر تاریخی و هم از نظر تحقیق و توسعه فعلی. من معمولاً مانند هر ایرانی که به این رشته تحصیلی علاقه مند است ، در مجامع عمومی به این مجله نگاه می کردم. اما من آن را در طول سالها دیده ام و متأسفانه با کمی مشکل. این بار ، وقتی مسائل مختلف آن را مرور می کردم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم از نظر تقویت دیدگاه های آنها و هم برای اهداف دیگر از نظر انتشار در بین مردم.

من فکر می کنم بیشتر اشتباهاتی که مردم امروز مرتکب می شوند تصورات غلط در مورد آسمان است. افراد غیرمسئول علمی از نظر وجود اطلاعات غلط در بین افرادی که هزاران سال است به مردم می گویند و زندگی خود را بر اساس آن بنا می کنند ، مبتنی هستند. در واقع ، در اینجا دو موضوع وجود دارد ، یعنی نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. ثانیاً ، آموزش غلط تأثیر عمیقی بر زندگی مردم عادی دارد.
در صورت نیاز به تصحیح در جامعه بشری ، باید توجه داشت که وخامت و اهمیت ، البته نه تنها در نجوم ، بلکه در بسیاری از مسائل دیگر به دلیل دانش نادرست عقب می افتد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای بشر به وجود آورده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی ما معتقدیم که ما به پزشک احتیاج نداریم و همه افرادی که بیمار هستند تحت درمان قرار می گیرند. یا به نام روایت در نجوم ، اظهارات بی اساس درباره بدبختی های آن روزها بیان می شود که بسیاری از متکلمان معتبر نمی دانند ؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها در قالب راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده اند. اما بخش دیگری از اشتباهات مربوط به مشکلات داخلی این دانش است.
این که آیا ستاره ها بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن یک سلسله یا سقوط از قدرت می شوند یا این که سرنوشت افراد را می توان با طالع بینی آنها تعیین کرد. در این رابطه ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی باستانی بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که مرتباً با نامهای علمی منتشر و توزیع می شود. بنابراین ، می بینیم که شبه علم برای ما یک ذهنیت غیرعلمی ایجاد می کند و سپس ، با توجه به ایمان عمیق به آنها و نقش مهم این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
من فکر می کنم اگر به آثار غلط نجوم کاذب و فروپاشی جنگ و غیره نگاه کنیم. اگر داستان را در نظر بگیریم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این ایده ها مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و گمراه کننده را از ذهن مردم حذف کند و این چیزی نیست که تبلیغ علم در بین مردم در طول قرن ها بر شعور تند جامعه تأثیر بگذارد. بسیاری از علوم ممکن است توده ها را تحت تأثیر قرار ندهند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که بیشترین تأثیر را بر آگاهی عمومی دارد.
متأسفانه به دلیل این غفلت از موضوع ، گاهی بعد از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا پزشکی ، هنوز احساس می کنیم که اطلاعات غلط ذهن افراد را به خود مشغول کرده و به آنها اجازه حرکت داده است. در این راستا ، من نجوم را یک مجله علمی با هدف طبقه متوسط ​​می دانم و از شرکت کنندگان برای تمام تلاش های خود در طول چند دهه تشکر می کنم. زیرا من آن را نه تنها از نظر تاریخ علم یا تبلیغات آن ، بلکه نوعی اصلاحات می دانم.

* به مدت سی سال در شماره ویژه مجله نجوم منتشر شده است

دکمه بازگشت به بالا