بین الملل

رویترز: آمریکا در حال رایزنی با متحدانش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه چین است

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا در حال هماهنگی با متحدان نزدیکش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه چین در صورت تصمیم به حمایت از حمله روسیه به اوکراین است.

به گزارش پرتال پارسی، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، این در حالی است که پکن ادعاها دال بر اینکه قصد دارد به مسکو کمک‌های کشنده و مرگبار ارائه دهد را رد کرده و اخیرا برنامه‌ای را برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای جنگ اوکراین منتشر کرده است.

چندین تن از مقامات آمریکایی ناشناس به خبرگزاری رویترز گفتند، واشنگتن در حال “رایزنی” با شرکای خارجی به ویژه کشورهای عضو گروه هفت پیرامون تحریم‌های اقتصادی جدید است.

آنها از ارائه جزئیات درباره این تحریم‌های بالقوه امتناع کرده و تنها تایید کردند که رایزنی‌ها “زمینه را برای اقدام بالقوه آماده می‌کند”.

این گزارش به دنبال هشدارهای مکرر آمریکا و دیگر کشورهای غربی نسبت به چین منتشر شد. آنها مدعی هستند که پکن قصد دارد برای نیروهای روسیه به منظور ادامه اقدامات نظامی‌شان در اوکراین تسلیحات تامین کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جریان مصاحبه اخیرش با خبرگزاری آسوشیتدپرس این اتهامات را بازگو کرد و بدون ارائه مدرک گفت: ما شاهد نشانه‌هایی بوده‌ایم دال بر اینکه آنها احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای ارسال سلاح به روسیه هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که واشنگتن برای تحریم‌ کردن شرکت‌های چینی در صورتی که پکن کمک‌های مرگبار به مسکو بدهد، “تردید” نمی کند. بلینکن تاکید داشت که این اقدام “پیامدهایی” به همراه خواهد داشت و در جریان دیدار اخیرش با وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی این مساله را مطرح کرده است.

این در حالی است که چین این ادعاها را به عنوان “گمانه‌زنی‌هایی بی پایه و اساس” رد کرده و تاکید دارد که قصد ندارد برای نیروهای روسی سلاح فراهم کند و واشنگتن را به دورویی متهم می‌کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا