اقتصادی

روسیه به دلار زدایی ادامه می دهد

سهم اوراق قرضه دلاری در سبد ارزی روسیه دوباره کاهش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک ، انتقال روسیه از دلار در ماههای اخیر شدت گرفته است. در آغاز ماه ژوئیه ، بانک مرکزی این کشور 569 میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز داشت که نسبت به ماه قبل 2.7 میلیارد دلار افزایش داشته است. روسیه همچنین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 میلیارد دلار به ذخایر طلا و ارزی خود اضافه کرده است.

ذخایر طلای و ارز روسیه طی چهار سال گذشته به طور مداوم در حال رشد بوده است و بانکداران مرکزی امیدوارند که این امر باعث بی ثباتی بازار مالی و آسیب پذیری در برابر شوک های خارجی ، مانند تحریم ها شود.

از اول ژوئیه ، ذخایر ارزی کشور نسبت به ماه قبل با 0.1 درصد کاهش و به 438 میلیارد دلار رسید ، اما ذخایر طلا با 2.5 درصد افزایش به 130.8 میلیارد دلار رسید.

سه سال پیش ، روسیه با داشتن 105 میلیارد دلار اوراق یکی از بزرگترین دارندگان اوراق خزانه در جهان بود ، اما از آن زمان تاکنون حدود 96 درصد از این اوراق را فروخته است.

ژاپن و چین هر کدام بیش از 1 تریلیون دلار اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده دارند. انگلیس نیز از این نظر یک کشور سوم است.

اولگ کوزامین ، یک اقتصاددان ارشد در موسسه رنسانس سرمایه گفت: “فکر می کنم بانک مرکزی برای افزایش ذخایر طلای خود واردات طلا را آغاز کند.” تنش با واشنگتن به معنی میلیارد ها دلار از ذخایر ارزی روسیه برای طلا مبادله می شود.

در حال حاضر دلار 20٪ از ذخایر طلا و ارز و 22٪ از ذخایر ارزی بانک مرکزی را تشکیل می دهد. سهم دلار در ذخایر ارزی روسیه در اواسط سال 2017 22٪ بود. در ماه فوریه ، بانک مرکزی روسیه به تنهایی 40 درصد از طلای جهان خریداری شده توسط بانکهای مرکزی را به خود اختصاص داد.

طبق اعلام بانک مرکزی روسیه ، در پایان ماه مارس ، به عنوان راهکاری برای تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی ، ذخایر طلای این کشور با حدود 2300 تن به حدود 120 میلیارد دلار افزایش یافته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا