بین الملل

رسانه آمریکایی: روسیه دور زدن تحریم‌ها را از ایران یاد می‌گیرد

وب سایت خبری سیانان اخیرا به تحلیل کمک های ایران به روسیه در دور زدن تحریم های آمریکا و متحدانش پرداخته و نوشته است که روسیه که تقریباً در تمام بخش های اقتصاد خود با تحریم های بی سابقه ای مواجه شده است، می تواند مجبور شود بیش از 40 سال یک متحد قابل اعتماد باقی بماند. تجربه تحریم های غرب

ایران تحریم‌شده‌ترین کشور جهان بوده است، اما اکنون در روسیه رکورددار است. جورجیو کافئیرو، مدیر اجرایی Gulf State Analytics مستقر در واشنگتن، گفت که منافع مشترک در دور زدن تحریم ها برای پویایی روابط روسیه و ایران بسیار مهم است.

ویتالی ساولیف، وزیر حمل‌ونقل روسیه ماه گذشته گفت که در پی تنش‌ها بین مسکو و غرب، کشورش در حال بررسی کمک به ایران برای پیروی از تحریم‌های مربوط به تعمیر و نگهداری هواپیما و قطعات یدکی است.

در این گزارش آمده است: «پس از دهه‌ها تحریم اقتصادی غرب، ایران با کمک کشتی‌های خود تحریم‌ها را دور می‌زند و امروز روسیه بحرانی را تجربه می‌کند که گویی سعی در تضعیف غرب دارد».

یکی از راه‌های روسیه برای جلوگیری از تحریم‌های احتمالی نفت خود، تغییر کشتی‌ها و تغییر نام آن‌ها است، تاکتیکی که ایران از آن استفاده می‌کند.

رویترز پیشتر گزارش داده بود که ایران میلیون ها بشکه نفت را در بنادر کمتر شناخته شده آسیایی پنهان کرده است تا از تحریم های غرب جلوگیری کند.

کورک مک گاری، کارشناس آمریکایی، به سی ان ان گفت که “توهم” متداول ترین مکانیسمی است که سیستم های تشخیص خودکار را هنگامی که کشتی ها محموله را از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می کنند، خاموش می کند.

آژانس اطلاعات دریایی اسرائیل، ویندوارد، گفت که تجارت نفت خام روسیه را در ماه‌های اخیر زیر نظر داشته است، جایی که شاهد عملیات کشتی به کشتی بین نفتکش‌هایی بوده که از سایر بنادر روسیه به نفت‌کش‌ها و نفتکش‌ها در منطقه حرکت می‌کنند. آمریکای شمالی، آسیا، روسیه و اروپا.

در مورد ایران، مناطق دورافتاده مالزی نیز مورد استفاده قرار گرفت، جایی که نفت ایران با نفت جاهای دیگر مخلوط می شد و به عنوان محصولات غیر ایرانی به خریداران بین المللی فروخته می شد.

به گفته یکی دیگر از کارشناسان، رهایی از تحریم ها کار آسانی نیست. روسیه باید از تجربه ایران بیاموزد که دور زدن تحریم ها و مقاومت در برابر آن دشوار است.

311311

دکمه بازگشت به بالا