اقتصادی

راه‌آهن رشت‌-آستارا با تامین‌ مالی روس‌ها تکمیل می‌شود؟

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، روس‌ها از مسیر ریلی رشت – آستارا بازدید کردند و انتظار می‌رود درباره جنبه‌های فنی این پروژه اظهارنظر کرده و نحوه تامین مالی را اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در پاسخ به این سوال که روسیه راه‌آهن رشت – آستارا را چگونه تامین می‌کند، گفت: به دکتر افندی‌زاده نامه‌ای درباره نحوه تامین مالی دادند که باید بررسی شود. نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.

به گزارش پرتال پارسی، راه آهن رشت – آستارا پروژه ای کلیدی و راهبردی است که شبکه ریلی کشور را تکمیل و درآمد ترانزیتی زیادی را برای آینده ایران به همراه خواهد داشت. این خط ریلی به طول 164 کیلومتر، حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب است و در صورت تکمیل، ایران را به خطوط ریلی آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند و تحول بزرگی در حمل و نقل خواهد بود. ارتباط کالا از سراسر جهان به ویژه بین خلیج فارس و روسیه در آسیای مرکزی و اروپا برقرار می شود.

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با پرتال پارسی، گفت: برآورد می کنیم ساخت این پروژه حدود 800 میلیون یورو هزینه داشته باشد و سه تا چهار سال طول بکشد. ما آن را انجام دادیم

تابستان امسال هیاتی از راه آهن روسیه از راه آهن رشت – آستارا بازدید کردند و مقرر شد در مدت دو ماه درباره نحوه ورود به این پروژه نظرخواهی شود. همچنین رستم قاسمی وزیر بازنشسته راه و شهرسازی نیز مذاکرات با هیئت روسی را مناسب، طولانی و مثمر ثمر دانست و گفت: در خصوص تکمیل راه آهن رشت – آستارا، طرف روسی برنامه مالی برای این امر ارائه کرد. پروژه و تایید ما آن را بررسی کردیم و نتیجه را منتشر کردیم، مذاکرات کلی بسیار منطقی بود.

همچنین شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که در حال حاضر سرپرست این وزارتخانه است، اخیرا راه های توسعه همکاری های حمل و نقل ایران و روسیه: شمال-جنوب در مورد احداث خط رشت- را مورد بررسی قرار داده است. پروژه راه آهن آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیم به آغاز بهره برداری از پروژه های پیشنهادی از جمله راه آهن رشت – آستانه گرفته شد. در اسرع وقت تکمیل خواهد شد.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این زمینه به روزنامه پرتال پارسی گفت: روس ها چند ماه پیش به ایران آمدند و از مسیر ریلی رشت – آستارا بازدید کردند و ما نقشه ها را به آنها نشان دادیم. قرار بر این شد که مدارک موجود و اقدامات انجام شده، به آنها نشان دهیم که چه کاری انجام داده اند، در قسمت های فنی نظر بدهند و نحوه تامین اعتبار را نیز اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این سوال که روسیه راه آهن رشت – آستارا را چگونه تامین می کند، گفت: روس ها در مورد نحوه تامین مالی به دکتر افندی زاده نامه دادند. بررسی شد.” و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

هفته گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درخواست استعفای خود را به رئیس جمهور ارائه کرد و در صورت پذیرش استعفای وی، اکنون این وزارتخانه منتظر تعیین وزیر جدید پروژه راه آهن رشت – آستارا است. که زیاد بهش اشاره شده باید دید اتفاق افتاد کجا میره؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا