ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در جاسک

ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در جاسک

وزیر نفت در تشریح مراحل توسعه خط لوله نفت خام گور-جاسک تأکید کرد که “این طرح ملی بیانگر جلوه های ویژه تولید داخلی و نقض تحریم ها است.”

پرتال پارسی به نقل از وزارت نفت گزارش داد که بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه ، 21 ژوئیه) در جریان عملیات رسمی خط لوله نفت خام گوره – جاسک گفت: آغاز شد.

وی با بیان اینکه استقرار پایانه صادرات نفت خام در منطقه مکران به اوایل دهه 1980 و اوج جنگ سرد برمی گردد ، گفت: ساخت خط لوله محرم آغاز شده است. جنگ بر این اساس پایان یافت و بر این اساس بخشی از خط لوله به طول 220 کیلومتر و قطر 56 اینچ در استان بوشهر به هدایت آب به ساحل اختصاص یافت.

وزیر نفت یادآور شد: در سفر شما به استان هرمزگان در سال 1392 ، این ایده دوباره مطرح شد و در این راستا ، پس از مطالعه موضوع ، امکان سنجی اقتصادی ، فنی و زیست محیطی ، این طرح نزدیک به اعتبار است. توسط شورای اقتصاد تصویب و منتشر شد ، وی افزود: فرآیند تولید و تأمین تجهیزات از سال 1397 آغاز شد و کار خط لوله این پروژه به درخواست شما رسماً از تیرماه سال 1399 آغاز شد.

زنگنه ، نماینده خط لوله به عنوان بخشی از پروژه Goreh-Jask با قطر 42 اینچ و طول 1000 اینچ در منطقه Goreh در استان بوشهر ، نفت خام سنگین و نیمه سنگین را به Jask در استان هرمزگان تأمین می کند ، از جمله 5 ایستگاه های پمپاژ ، 10 پست و حدود 300 کیلومتر خطوط برق. یک ایستگاه توپخانه وجود دارد.

وی ادامه داد: در انتهای زنجیره یک واحد اندازه گیری ، یک ایستگاه توپخانه و سپس یک واحد پر کننده نفت خام ، بر اساس 3 توپ شناور ، 3 ابزار اندازه گیری ، 36 لوله زیردریایی 36 اینچ (طول کلی 36 کیلومتر) قرار دارد. ) ” “استخرها و اسکله های استراحت و خدمات وجود دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه 20 مخزن با ظرفیت کل 10 میلیون بشکه نفت خام در ترمینال جاسک در حال اجرا است ، افزود: اکنون نفت خام بدون هیچ مشکلی به بندر جاسک رسیده بود ، در فاصله هزار کیلومتری آن و بارگذاری.

زنگنه گفت: پیشرفت کلی در بخشهایی که باید تکمیل شود ، شامل هزار کیلومتر خط لوله ، ایستگاه پمپاژ شماره 2 ، تجهیزات و تجهیزات انتقال و دریافت و بارگیری در ترمینال جاسک با ظرفیت 300000 بشکه در روز وجود دارد. هشتاد و دو درصد این پروژه تاکنون بیش از 1.2 میلیارد دلار هزینه داشته است و توان مورد نیاز برای پمپاژ خانه های کنار خط لوله 100 مگاوات با ظرفیت کامل است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه به ترتیب مسئول بخشهای دریایی و فراساحلی شرکتهای نفت و تولید نفت و گاز فارس و مونتاژ خواهد بود ، گفت: این شرکت متنی یک میلیارد و 150 قرارداد با پیمانکاران دارد. میلیون دلار. تا به امروز 970 میلیون دلار پرداخت شده است و قرارداد با پیمانکاران و تأمین کنندگان شرکت نفت و گاز پارس بالغ بر 300 میلیون دلار بوده است که 200 میلیون دلار آن تاکنون پرداخت شده است و پیشرفت فیزیکی بالاتر از پیشرفت مالی بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت که دارای تجربه حرفه ای در بهره برداری از خطوط لوله و فرآورده های نفتی است ، وظیفه بهره برداری از خطوط لوله نفت و ایستگاه های پمپاژ و تجهیزات مسیریابی را بر عهده دارد ، اظهار داشت: صادرات نفت خام از جاسک در حال حاضر به نفت و گاز پارس تحویل می شود ، اما در ماه های آینده به پایانه های نفتی ایران تحویل داده می شود و به طور کامل به شرکت منتقل می شود.

استفاده کامل از جاسک ؛ آغاز سال 1401

وزیر نفت گفت: این پروژه تا اوایل سال 1401 با ظرفیت فعلی 300000 بشكه در روز ، 400000 بشكه در روز در نوامبر ، تا 500،000 بشكه در روز در دسامبر و 750،000 بشكه در روز در ایستگاه پمپاژ و انبار جاسك كاملاً عملیاتی می شود. میلیون بشکه ، استفاده تدریجی از پروژه های بزرگ یک مشکل طبیعی است.

زنگنه با تأکید بر اینکه تمام قسمت های پروژه خط لوله Gor-Jask با استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استانداردهای IPS ، API و ASME مطابقت دارد ، خاطرنشان کرد: این پروژه نمایش روشنی از نقض تحریم ها و اتکا به ظرفیت داخلی بود.

وی ادامه داد: در ابتدای پروژه قراردادی برای خرید 400000 تن لوله هیدروکربن مقاوم در برابر اسید (NACE) با شرکت های خارجی منعقد شد ، اما این شرکت ها قسمت کمی از لوله ها را تحویل دادند و از تأمین مابقی آن خودداری کردند . “ما مشکل مشابهی داریم.

وی ادامه داد: یک سال کار بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت فولاد مبارکه و فولاد اکسین برای استخراج صفحات (فولاد مبارکه) ، رسیدن ورق فلز (فولاد اکسین خوزستان) و تحویل آن به خطوط لوله انجام شد ، و ما قسمت اصلی صفحه اول هستیم. بار داخلی بود.

وزیر نفت گفت: طبق پروژه اول ایستگاه پمپاژ به پمپ 6 مگاواتی نیاز داشت که به دلیل کمبود چنین ظرفیتی در کشورمان ، آن را به 50 پمپ با ظرفیت 2.5 تا 2.5 مگاوات تبدیل کردیم. ، چهار پمپ در حال حاضر در ایستگاه های №2 – پمپ های تولید شده توسط 6 شرکت ایرانی.

مسیر مصرف کنندگان نفت ایران قطع شده است

زنگنه اظهار امیدواری کرد که این پروژه مهمترین پروژه پیشگام برای منطقه ماکران و کلید توسعه اقتصادی منطقه باشد و این ممکن است در مناطق کم جریان باشد.

وی در ادامه گفت: “با سرمایه گذاری خصوصی بیش از 230 میلیون دلار ، پروژه ساخت 10 میلیون بشكه مخزن ذخیره نفت خام به صورت قراردادی در حال انجام است.”

وی گفت: ما در نظر داریم یک هنرستان صنعتی در منطقه ایجاد کنیم تا مهارت های لازم برای پروژه های فعلی و آینده در منطقه را در اختیار مردم استان هرمزگان قرار دهیم و این توسعه انسانی در طولانی مدت پایدار خواهد بود.

زنگنه گفت بیش از 5000 هکتار زمین در جاسک تملک شده است که از این تعداد 1100 هکتار اخیراً برای ساخت یک بندر بزرگ تجاری به سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص یافته است. “در واقع ، ما اکنون یک ترمینال صادراتی داریم که نفت است. روغن تولید می کند برای اولین بار “، او گفت. صادرات از دریای عمان به منظور کاهش خطرات بالقوه صادراتی ، عملیاتی و امنیتی ایران ، تنوع و انعطاف پذیری پایانه های صادراتی را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه بهره برداری از خط لوله مسیر بازگشت مصرف کنندگان نفت کشور را حدود هزار مایل کاهش می دهد ، خاطرنشان کرد: و هزینه حمل و نقل نفت با مخزن به جاسک از 60 سنت به 40 سنت از طریق خط لوله کاهش می یابد. .

وی افزود: در این طرح بیش از 250 شرکت داخلی بزرگ و کوچک ظرفیت تولید خود را به این پروژه اختصاص داده اند و حدود 10 هزار نفر فعال بودند.

وزیر نفت در خاتمه از گروهی از مدیران نفت تشکر کرد: “این خط لوله ایرانی ترین و سریعترین ساخته شد و امروز ما اولین مرحله بهره برداری را داریم. در عین حال ، این پروژه یکی از پروژه های استراتژیک این دولت بود ، بحمدالله. “من به مردم ایران و جنابعالی (رئیس جمهور) تبریک می گویم و امیدوارم که ما در یکی از استراتژیک ترین برنامه های دولت رسالت خود را به خوبی انجام داده باشیم.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا