اقتصادی

دولت چقدر اوراق قرضه فروخت؟

اتاق بازرگانی تهران در آخرین گزارش خود اعلام کرد که اوراق قرضه دولتی را تا پایان ماه اوت تحویل داده است.

به گزارش پرتال پارسی ، براساس آماری که این اتاق منتشر کرده است ، در ماههای اخیر ، دولت فروش شناور اوراق را ثبت کرده است. بر این اساس ، در اواخر ماه اوت ، دولت 57.1 هزار اوراق قرضه صادر کرده است که در عملیات بازار آزاد از طریق بانک مرکزی فروخته شده یا توسط وزارت اقتصاد برای حراج گذاشته شده است.

بررسی عملکرد ماهانه دولت در این زمینه همچنین نشان می دهد که بیشترین میزان عرضه اوراق در ماه ژوئیه به ثبت رسیده است که بیش از 31000 میلیارد دلار فروخته شده است. در ماه آگوست ، ارائه اوراق به 14.7 هزار میلیارد دلار رسید که نسبت به ماه قبل بیش از 16 هزار دلار کاهش یافته است.

اتاق بازرگانی همچنین بازده اوراق قرضه دولتی صادر شده در پنج ماه نخست امسال را در نظر گرفت. بر این اساس ، از ابتدای امسال تا پایان مرداد ، بازده اوراق دولت از 15 تا 21.5 درصد و تا پایان این دوره بازده افزایش یافته است.

بیشترین بازده اوراق در سال جاری در 17 آگوست و انتشار دو میلیارد اوراق با بازده 21.5٪ بوده است.

به گزارش پرتال پارسی ، دولت سال جاری کسری بودجه را حدود 150 هزار میلیارد تومان تخمین زده است که علت آن شیوع تاج ویروس و ادامه تحریم های آمریکا است ، بنابراین راهکارهای مختلفی برای پوشش کسری بودجه ارائه شده است.

در صورت عدم وجود وام از بانک مرکزی به دلیل تورم بالا ، فروش اوراق یکی از گزینه های مصوب مجلس در ماه های اخیر است. دولت در تلاش است با افزایش فروش اوراق آتی نفتی ، بقیه منابع را بازپرداخت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا