اقتصادی

دستاوردهای سلولی محققان کشور برای درمان بیماری‌ها از ناباروری تا سرطان

پزشکی احیا کننده با هدف استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها امروزه در کشور در درمان بیماری ها از جمله درمان ناباروری از جمله کیت های تشخیصی و برخی تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفت زیادی کرده است.

به گزارش پرتال پارسی، سلول های بنیادی “مادر تمام سلول ها” نامیده می شوند. زیرا این سلول ها توانایی تبدیل شدن به تمام سلول های بدن را دارند. این سلول ها قابلیت خود نوسازی و تمایز به انواع سلول ها از جمله سلول های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند.

این سلول های قدرتمند همچنین در بازسازی و ترمیم بافت های مختلف بدن پس از آسیب و آسیب موثر بوده و می توان آن ها را به بافت های آسیب دیده ای که بیشتر سلول های خود را از دست داده اند پیوند زد و جایگزین سلول های آسیب دیده و ترمیم و رفع عیوب در تول شد. همان بافت

سلول های بنیادی با توجه به ویژگی هایشان به سه گروه تقسیم می شوند “سلول های بنیادی جنینی”، “سلول های بنیادی بالغ” و “سلول های بنیادی خون بند ناف” تقسیم شده است

سلول های بنیادی جنینی از توده سلولی درونی جنین 14-16 روزه گرفته شده و قادر است تمام سلول ها و بافت های یک انسان کامل را تولید کند.

سلول های بنیادی بالغ سلول هایی هستند که پس از تولد از بافت های مختلف یک فرد بالغ جدا می شوند. سلول های بنیادی خون ساز قرار گرفتن در مغز استخوان، مغز، کبد و سایر بافت‌ها از این دسته هستند که می‌توانند به برخی از بافت‌ها و بافت‌ها تمایز یابند. سلول های بنیادی خون بند ناف آنها از بند ناف مشتق شده اند و مشابه سلول های بنیادی خونساز در مغز استخوان هستند.

این فرآورده خونی به دلیل توانایی این سلول ها در درمان بیماری هایی از درمان ناباروری گرفته تا ترمیم استخوان های آسیب دیده و سرطان مورد استفاده قرار گرفته و در قالب طب نوین به نام «پزشکی بازساختی» به خدمتی ارزشمند تبدیل شده است. به جوامع ارائه می شود.

بر این اساس شرکت های دانش بنیان وارد این عرصه شدند و پیشرفت های تکنولوژیکی را ارائه کردند که نه تنها با کمترین هزینه نسبت به نمونه های خارجی نیاز کشور را در این زمینه برآورده کردند، بلکه در کشور ایجاد اشتغال کردند.

یکی از زمینه های کاربردی این طب نوین، ارائه خدمات ارتباطی سیار در درمان ناباروری است که از جمله دستاوردهای این حوزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید داروهای موثر ضد سرطان

تولید نیمه صنعتی ماده دارویی موثر «سیکلوفسفامید مونوهیدرات» برای بیماران پیوند سلول های بنیادی خونساز و بیماران سرطانی از دستاوردهای محققین کشورمان در این زمینه است.

سیکلوفسفامید دارویی است که برای درمان بیماری های التهابی مانند واسکولیت مانند لوپوس، میوزیت، اسکلرودرمی، گرانولوماتوز وگنر، بیماری بهجت و سایر واسکولیت ها تجویز می شود.

سیکلوفسفامید ممکن است برای درمان عوارض شدید خارج مفصلی آرتریت روماتوئید مانند ریوی، چشمی و واسکولیت نیز تجویز شود. اگرچه سیکلوفسفامید در درمان مفاصل آرتریت روماتوئید مؤثر است، به ندرت برای این منظور استفاده می شود. زیرا داروهای موثرتر و ایمن تری برای این منظور وجود دارد.

این دارو همچنین برای درمان برخی سرطان ها استفاده می شود. زیرا سیکلوفسفامید با تضعیف سیستم ایمنی و کاهش التهاب در بافت های مختلف مانند رگ های خونی، کلیه ها، ماهیچه ها و مفاصل، دارویی موثر در بیماری های مختلف است.

با توجه به اهمیت این داروی استراتژیک، مهم و موثر در پیوند سلول های بنیادی سرطانی و خون ساز و نیز نیازهای حیاتی بیماران ایرانی، تولید بومی این داروی موثر برای پایان دادن به وابستگی کشور ضروری است. .

کیت پارگی کیسه آمنیوتیک

طرح راه اندازی کیت تشخیصی برای “پارگی کیسه آب” نیاز دیگری بود که شرکت های دانش بنیان به آن پاسخ دادند.

امروزه بیشتر سقط ها ناشی از پارگی کیسه آب و به دنبال آن عفونت های جدی است و به دلیل قیمت بالای این محصول، بیمار توان خرید آن را ندارد و از طرفی روش تشخیص سونوگرافی نیز نمی تواند آن را تشخیص دهد. مقدار کمی ترشح

تنها یک شرکت آمریکایی این نوع کیت ها را با قیمتی عالی تولید می کند.

بر اساس برآوردها میزان مصرف این کیت در ایران 3 میلیون دستگاه در سال است و در صورت مسدود شدن واردات محصولات مشابه آمریکایی، مصرف کشور دو برابر این میزان خواهد بود.

ایمونوتراپی سرطان سینه با نانوذرات

“ایمونوتراپی بیماران مبتلا به سرطان پستان با استفاده از نانوذرات تزئین شده با آنتی بادی های مونوکلونال ضد CD40” مطالعه ای است که در دستور کار یکی از شرکت های علم محور قرار دارد.

این محققان این روش را در مرحله اول آزمایش بالینی برای بهبود سلامت مادر و کودک قرار دادند.

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در زنان است و یکی از موثرترین راه های درمان آن استفاده از نانوذرات برای رساندن آنتی ژن های تومور به طور مستقیم به سلول های دندریتیک داخل بدن به عنوان حامل و کمکی محرک سیستم ایمنی است.

با توجه به اینکه نانوذرات پس از ورود به بدن می توانند توسط سلول های دیگر بدن جذب شوند، نیاز به هدف قرار دادن دقیق نانوذرات به سمت سلول های دندریتی وجود دارد و استراتژی جدیدی برای برچسب گذاری نانوذرات با لیگاندهای طبیعی در این روش ارائه شده است. گیرنده های اندوسیتی سلول های دندریتیک، مانند گیرنده CD40، استفاده شده است.

کرم های مشتق شده از سلول های بنیادی

محققان یکی از شرکت های دانش بنیان طرحی را برای «راه اندازی زنجیره تولید کرم های بیولوژیکی مشتق از سلول های بنیادی» در دستور کار قرار داده اند.

این کرم ها دارای اهداف آرایشی، بهداشتی و درمانی هستند.

در منطقه خاورمیانه تنها ایران و ترکیه توانایی تولید محصولات آرایشی و بهداشتی را دارند. ایران از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان، تعداد ترکیبات و اسانس ها، سطح علمی شیمی و دارویی در وضعیت بهتری قرار دارد و با تجهیز و ارتقای ماشین آلات تولید و بسته بندی می تواند سطح و سطح خود را ارتقا دهد. . حجم تولید آن

تولید ابزارآلات آزمایشگاهی

از دیگر دستاوردهای فناورانه دانش کشور می توان به طراحی و ساخت «ستون های نانوتکنولوژی با ساختارهای اسکلت فلزی آلی» با قابلیت تنظیم سطح ایمونوفینیتی به منظور به دست آوردن و خالص سازی اگزوزوم هایی با خلوص و کارایی بسیار بالا اشاره کرد. شرکت های مستقر

اهداف عملی این ابزار آزمایشگاهی شامل تولید و تولید آزمایشگاهی و سپس تولید انبوه ستون‌های ایمونوفینیتی برای حذف و خالص‌سازی اگزوزوم‌های سریع با ویژگی‌های درجه کلینیکی و خلوص و کارایی بالا برای حذف رسوبات ناخالصی و سایر آلاینده‌ها در کیت‌های استخراج اگزوزوم است.

ستون‌های ایمونوفینیتی برای خالص‌سازی اگزوزوم‌ها از مایعات مختلف استفاده می‌شوند.

این ستون های فناوری نانو قابلیت اصلاح و استفاده از آنتی بادی های خاص مختلف و آزادسازی مقادیر بسیار کمی اگزوزوم را در مدت زمان کوتاهی با کارایی بالا و خلوص بالا دارند.

ساخت دو دستگاه آزمایشگاهی در زمینه سلول های بنیادی

دو طرح «رنگ‌آمیزی خودکار اسلاید» و «سیتولوژی مبتنی بر مایع با فیلتر» از جمله دستاوردهای شرکت فن‌آور در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی سلول‌های بنیادی است.

در سال های اخیر روش استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک برای رنگ آمیزی اسلایدهای مختلف به طور ویژه توسعه یافته است.

این دستگاه قابلیت رنگ آمیزی تمام اتوماتیک انواع لام های هماتولوژیک، پاتولوژیک و میکروبیولوژیکی را با حداقل هزینه و زمان دارد.

دستگاه سیتولوژی مبتنی بر مایع حساسیت و ویژگی تست غربالگری پاپ را افزایش می دهد و با حذف منفی کاذب به تشخیص راحت تر و دقیق تر سرطان دهانه رحم کمک می کند.

همچنین این محققان با طراحی دو فیلتر مجزا برای این دستگاه توانستند سایر مایعات بدن در کشور از جمله ادرار، بزاق، پلورال افیوژن و نمونه BAL را آزمایش کنند.

عروق کشت سلولی و بافتی

طرح طراحی، توسعه و ساخت «رگ‌های کشت سلولی و بافتی» یکی از محصولات دانش‌بنیان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

امروزه با توسعه روش های نوین درمانی، ظروف کشت سلولی و بافتی کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند، از این رو این ظروف به محصولی استراتژیک در حوزه درمان تبدیل شده اند.

بر این اساس هدف از این پروژه تحقیق و توسعه طراحی، توسعه و ساخت ظروف کشت سلولی است.

محیط کشت سلولی و میکروبی

همچنین محققان کشور بر دانش فنی ایجاد «محیط کشت پودر سلولی و میکروبی» مسلط شده اند.

هدف اصلی این طرح رفع نیاز به واردات مواد اولیه شرکت‌های دارویی بیوتکنولوژیک کشور، یعنی محیط‌های غذایی و خوراک سلولی است.

به گفته این محققان، با این موفقیت می توانند نیاز کشور را در این زمینه تامین کنند و حتی با گسترش و توسعه این پروژه، صادرات این محصولات نیز دور از انتظار نخواهد بود. اجرای آن موجب ارز قابل توجه و توسعه صنایع داخلی خواهد شد.

تراشه جداسازی اسپرم موبایل

محققان این شرکت ها همچنین توانسته اند تراشه های میکروسیالی را برای جداسازی اسپرم های متحرک بدون نیاز به سانتریفیوژ تهیه کنند.

این تراشه یک محصول دانش بنیان در زمینه درمان ناباروری است که هدف آن بهبود نتایج درمان در مراکز ناباروری است و برای این کار از فناوری میکروفلوئیدیک استفاده می کند.

شبیه سازهای جراحی

در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها نیز برای تامین نیازهای کشور به تولید فناوری روی آورده‌اند.مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای جلوگیری از مرگ و میر و عوارض جانبی (بیماران ممکن است به دلایل مختلف از جمله اقدامات پزشکی دچار عوارض و اختلالات ناخواسته شوند) شبیه ساز جراحی به نام جفت گذاری غیرعادی طراحی و ساخته است. ) به دلیل تولید مثل و باروری حاصل شد.

با استفاده از این ابزار می توان گام های موثری در جهت تقویت آموزش پزشکی و توسعه عملی و سریع اجرای این جراحی در دوران پس از کرونا و پس از کرونا برداشت.

بازسازی استخوان با داربست هیدروژل

استفاده از پتانسیل بازسازی اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی برای ایجاد داربست های هیدروژلی و ترمیم بافت استخوانی آسیب دیده محصول جدید محققان کشور است.

اگرچه چندین روش درمانی در حال حاضر در دسترس است، درمان نقایص استخوان هنوز یک چالش بالینی است. در دهه‌های اخیر، داربست‌های مهندسی استخوان به ابزاری امیدوارکننده برای جبران نقص و تثبیت عیوب پیوند استخوان تبدیل شده‌اند. زیرا این تکیه گاه ها در استخوان سازی و ترمیم عیوب استخوانی موثر هستند.

کیت تشخیص آلودگی

محصول دیگری که توسط محققان پیشنهاد شده است، ساخت و تولید «کیت تشخیص عفونت مایکوپلاسمای تناسلی» است.

تعداد و تنوع آلاینده ها در دستگاه تناسلی انسان می تواند بسیار زیاد باشد، اما برخی از این میکروارگانیسم ها مضر نیستند و به شکل خاصی همزیست هستند، اما برخی از میکروارگانیسم ها عوارض طولانی مدت و قابل انتقال دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا