اقتصادی

داخلی‌سازی ۴۰ درصدی تجهیزات پزشکی در کشور/حمایت‌های معاونت علمی برای توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به راه‌اندازی خط تولید دستگاه سی‌تی اسکن ۱۶ اسلایدی در کشور، گفت: خوشبختانه در موضوع دارو بالغ بر ۷۰ درصد دارو و مواد اولیه آنها در داخل کشور به تولید می‌رسد، ولی در زمینه تجهیزات پزشکی حدود ۴۰ درصد به تولید داخل رسیده است؛ یعنی ۶۰ درصد جا برای تامین داخلی تجهیزات پزشکی داریم. 

به گزارش پرتال پارسی، در حاشیه سفر دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری به استان خراسان رضوی خط تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایدی به بهره‌برداری رسید.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در حاشیه این مراسم، با اشاره به راه‌اندازی خط تولید دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایدی با تاکید بر اینکه این دستگاه آماده بهره‌برداری است، گفت: با تولید این دستگاه سی‌تی اسکن ۷۰ درصد از نیاز سالانه کشور تأمین می‌شود. این اتفاق علاوه بر آنکه سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برای کشور صرفه‌جویی ایجاد می‌کند، از نظر ارزی نیز معادل آن باید واردات انجام می‌شد که این شرکت نیاز کشور را در این زمینه مرتفع کرده است.

وی ساخت دستگاه سی‌تی اسکن در کشور را یک جریان جدید در تولید تجهیزات پزشکی توصیف کرد و یادآور شد: خوشبختانه در موضوع دارو بالغ بر ۷۰ درصد دارو و مواد اولیه آنها در داخل کشور به تولید می‌رسد، ولی در زمینه تجهیزات پزشکی حدود ۴۰ درصد به تولید داخل رسیده است؛ یعنی ۶۰ درصد جا برای تامین داخلی تجهیزات پزشکی داریم.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه حمایت‌های معاونت علمی عموما دو نوع است، در این باره توضیح داد: یک نوع از حمایت‌های ما حمایت‌هایی است که در بدو شروع کار برای شکل گرفتن یک ایده به شرکت‌ها تخصیص می‌یابد تا شرکتی شکل بگیرد و اثبات فناوری کند و دسته دوم حمایت‌هایی هستند که از شرکت‌های بزرگی حمایت‌هایی از جنس توسعه بازار صورت می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تاکید کرد: من معتقدم که هیچ حمایتی از یک شرکت دانش‌بنیان بلوغ یافته مثل این نیست که این شرکت در زنجیره ارزش ‌و اقتصاد کشور قرار گیرد و تلاش ما نیز بر این است که از محصولات داخلی استفاده شود؛ چرا که زمانی که بازار تضمین شود و موضوع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مبتنی بر فناوری همراه با ارزش افزوده باشد، خود به خود تامین مالی برای این شرکت‌ها نیز صورت می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که بازار داخلی ایجاد شده برای شرکت تولیدکننده دستگاه سی‌تی اسکن پر برکت باشد و به زودی شاهد این باشیم که علاوه بر کشورهای همسایه، در سایر کشورها از محصولات ایرانی و به‌ویژه این دستگاه بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تجربه و تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اطلاعات موثق و تحلیل‌های قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا