فرهنگ و هنر

جشنواره زوریخ، ریسکی برای نجات سینما یا فاجعه‌ای نزدیک

جشنواره فیلم زوریخ اولین جشنواره فیلم دوران تاجگذاری است که با حضور بسیاری از تماشاگران و فیلمسازان و با پروتکل های دقیق بهداشتی برگزار می شود.

به گزارش پرتال پارسی ، هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز تحت تأثیر اپیدمی کرونا در آغاز بحران کرونا به عنوان اولین جشنواره جهانی فیلم در تاریخ 2-12 سپتامبر (12 تا 22 سپتامبر 2014) برگزار شد. یک ابتکار جدید برای سینما ، که حداقل در شش ماه گذشته به دلیل بحران کرونا آسیب جدی دیده است.

البته جشنواره فیلم ونیز دارای پروتکل های سختگیرانه ای مانند استفاده اجباری از ماسک ، نمایش فیلم هایی است که نشان دهنده فاصله اجتماعی ، دماسنجی شرکت کنندگان ، دو تست تاج برای مهمانان بین المللی در خارج از اتحادیه اروپا ، کاهش تعداد عکاسان خبری و برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی است. در عمل یا با کمترین تعداد روزنامه نگار موفق بوده است که راه را برای سایر جشنواره ها هموار کند.

پس از ونیز ، چهل و پنجمین جشنواره فیلم تورنتو از 10 تا 19 سپتامبر (20 تا 29 سپتامبر) در کانادا برگزار شد ، اما این رویداد سینمایی اغلب با اجرای فیزیکی محدود از رویدادهای مجازی و رو در رو همراه است. برخی از آنها به صورت سینما برگزار می شدند.

به دنبال لغو جشنواره فیلم لوکارنو ، یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی در اروپا ، سوئیسی ها تمرکز خود را روی جشنواره فیلم زوریخ قرار خواهند داد ، شانزدهمین دوره آن از 24 سپتامبر (3 آنلاین) آغاز شد و تا 4 اکتبر (آنلاین) ادامه دارد. برخلاف ونیز و تورنتو ، تماشاگران و سینماهای زیادی دارد.

به گفته مسئولان این رویداد فیلم ، در مقایسه با جشنواره فیلم ونیز ، برای موفقیت در این جشنواره پروتکل های بهداشتی وجود دارد: شستشوی منظم دست و ضد عفونی ، استفاده اجباری از ماسک (برای افراد بالای 12 سال) سال) در ساختمان سینما (در هنگام نمایش فیلم نیازی به ماسک نیست) ، بلیط را با هم رزرو کنید ، فقط یک مکان بین گروهی از تماشاگران که بدون استفاده از پول نقد خرید و پرداخت آنلاین می کنند ، به اشتراک بگذارید ، یک شماره تماس بگیرید تا در هر رویدادی شرکت کنید (این شماره تلفن فقط برای بیماری عروق کرونا ویروس قلب در جشنواره است یا مشکوک به آن است) برای نظارت بر افرادی که بوده اند استفاده می شود).

زوریخ امسال چهار فیلم ایرانی از جمله “گروه بندر” منیژه حکمت ، “سایه های بی آفتاب” مهرداد اسکوی ، “مایا” و “بدون شیطان” ساخته حمشید مجددی را به نمایش درآورده است. ساخته شده توسط محمد رسول اف.

مسئولان جشنواره فیلم زوریخ امیدوارند که بی تدبیری در برگزاری این مراسم با مشارکت گسترده طرفداران فیلم نتیجه ای نداشته باشد و دیگر هیچ جشنواره فیلم ساندنس وجود نداشته باشد. بعداً جشنواره فیلم ساندنس که در اوایل ژانویه سال 2020 برگزار شد ، متهم شد که عامل اصلی شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده است.

امسال جشنواره های بزرگی از کن و کارلووی واری و لوکارنو تا هاتوکس ، ترایبکا ، جنوب غربی آستین (SXSW) ، فول فریم ، پکن ، مونیخ ، سیاتل ، سینما د ریل ، استانبول ، جشنواره فیلم واشنگتن دی سی ، جشنواره پیش فیلم. فیلم های کوتاه و مستند ، جشنواره فیلم لوکزامبورگ ، جشنواره فیلم مستند مونیخ ، جشنواره فیلم اسکوپیه ، جشنواره فیلم سانفرانسیسکو ، جشنواره فیلم میامی ، جشنواره فیلم مونکلر ، جشنواره فیلم صوفیه ، جشنواره فیلم مستند زاگرب و ده ها رویداد سینمایی دیگر. سینماگران امیدوارند موجی که با جشنواره فیلم ونیز آغاز شد و به تدریج در سایر جشنواره های فیلم نیز در حال گسترش است ، سینمای این روزهای بحران زده را احیا کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا