جرقه طلایی نفت ایران زده شد

جرقه طلایی نفت ایران زده شد

یک برنامه ملی و استراتژیک برای انتقال نفت خام گور به جاسک به منظور فروش یک میلیون بشکه نفت خام در روز ، ذخیره و صادرات آن از طریق ترمینال جدید یاسک ، تضمین ادامه صادرات نفت خام و ایجاد ظرفیت تمرکززدایی برای پایانه های صادراتی . و ایجاد تنوع و توسعه پایدار. مشاغل ایجاد شده در آخرین ایستگاه در سواحل ماکران ایجاد می شود و به گفته مدیرعامل شرکت اولین گروه نفت ایران در تاریخ 21 ژوئیه از جاسک و دریای عمان حمل و صادر می شود. شرکت ملی نفت

به گزارش پرتال پارسی ، با گذشت بیش از شش دهه از ساخت پایانه نفتی خارک ، این ترمینال هنوز منبع اصلی صادرات نفت خام ایران است. اگرچه در سالهای اخیر پایانه هایی مانند عسلویه ، لاوان و غیره به کل پایانه های صادراتی ایران اضافه شده اند ، اما بیش از 90 درصد صادرات نفت خام از این جزیره است.

در دهه های اخیر ، به ویژه پس از حملات فراوان به جزیره در عراق ، تنوع در بنادر صادراتی همیشه یکی از اهداف مدیران نفت و تصمیم گیرندگان و مقامات ارشد بوده است ، اما این اهداف به دلیل عواملی از جمله هزینه های زیاد و نیاز است. مکان یابی تقریباً 30 سال پس از پیشنهاد طرح محرم برای کاهش آسیب پذیری ایران در برابر بمباران جزیره خارک در طول جنگ انتخابی ، شرکت ملی نفت ایران از ساخت بندر جدیدی برای صادرات نفت خام مطلع شد. بر این اساس ، مراحل اجرای خط لوله انتقال نفت گورخ – جاسک به طول 1000 کیلومتر آغاز شد.

هزینه ساخت این پروژه حدود 1.5 میلیارد تن است. اهداف اصلی این پروژه انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین از گورک به جاسک ، ذخیره نفت خام و صادرات آن از ترمینال جدید جاسک ، اطمینان از ادامه صادرات نفت خام و پیشبرد ایران است. موقعیت در بازار جهانی نفت ، عدم تمرکز پایانه ها ، صادرات و متنوع سازی کشور – این توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در بانکهای Macran است. تا به امروز ، 1.3 میلیارد دلار در پروژه سرمایه گذاری شده است که تخمین زده شده است 1.8 میلیارد دلار ، رشد 85 درصدی پیشرفت پروژه ، سرمایه گذاری و توسعه پروژه اعلام شده باشد.

قطعات فنی خط لوله

پس از نزدیک به سه دهه پیشنهاد اجرای طرح محرم ، و در راستای سیاست تصمیم گیران و مسئولان در توسعه سواحل ماکران ، تصمیم به ساخت خط لوله از منطقه گور تا جاسک گرفته شد.

پروژه خط لوله گوره – جاسک با ظرفیت یک میلیون بشکه نفت خام در روز ، یکی از مهمترین پروژه های وزارت نفت ، انتقال نفت خام از میادین غربی کارون از جمله آزادگان (جنوب و شمال) است. ، یاران و یاداوران ، در خارج از تنگه هرمز. میدان غرب کارون حدود 87 میلیارد بشکه ذخیره نفت دارد که از این میزان 13 میلیارد بشکه قابل تولید است. نفت این میادین در منطقه گور جمع آوری می شود و از طریق خط لوله به بندر یاسک منتقل می شود.

پروژه گور-جاسک در دو مرحله اجرا می شود ، در مرحله اول 350،000 بشکه در روز استفاده می شود و در مرحله دوم این ظرفیت به یک میلیون بشکه افزایش می یابد. این پروژه شامل یک خط لوله 42 اینچی 1000 کیلومتری با سایر زیرساخت ها از جمله ظرفیت ذخیره 10 میلیون بشکه (20.000.000 بشکه) در بندر جاسک است که می تواند 2 میلیون کشتی را در خود جای دهد و تا 30 میلیون بشکه گسترش یابد. تن در بندر جاسک (VLCC)[۲]) ، پنج ایستگاه پمپاژ ، دو ایستگاه اسلحه و سه توپ شناور ، می توانند به طور همزمان یک کشتی را در 3 کشتی VLCC دریافت کنند و تا 4.5 میلیون بشکه نفت خام در روز بارگیری کنند.

به منظور تسریع در اجرا و استفاده از ظرفیت بسیاری از شرکتهای فعال در این زمینه ، 1000 کیلومتر خط لوله به 6 منطقه تقسیم شد که هر منطقه توسط یک پیمانکار ایرانی ساخته شده و قرارداد امتداد خطوط لوله و ایستگاههای پمپاژ منعقد شده است. به مدت 18 ماه امضا شده است.

چرا پروژه گور-جاسک مهم است؟

برخی معتقدند اهمیت پروژه گوره جاسک عبور از تنگه هرمز است و با نتیجه گیری غلط که نتیجه عدم تسلط بر جنبه های مختلف موضوع است ، آنها پروژه را عاملی می دانند که باعث کاهش استراتژیک می شود. اهمیت تنگه هرمز. این مسئله را می توان از دو منظر متفاوت ارزیابی کرد. اول ، اهمیت تنگه هرمز همیشه زیاد بوده و اجرای هر طرحی که حمل و نقل نفت ، فرآورده های نفتی و سایر کالاها و تجهیزات را از سایر مقاصد تسهیل کند ، نمی تواند از اهمیت تنگه هرمز بکاهد. حجم زیادی از کشتی ها و تانکرهایی که از آن عبور می کنند.

در عین حال ، خوشحال شدن در رویاهایی مانند تهدید بسته شدن تنگه هرمز فقط باعث عقب ماندن این کشور از سرعت تغییر می شود ، دلیل اصلی آن اهمیت استراتژیک و بین المللی تنگه و نقش مهم و غیر قابل تعویض آن در ایجاد امنیت است. و این کار نمی کند ، و ثانیا ، لذت چنین تهدیدی مانع از این نیست که کشورهای دیگر در منطقه به دنبال گزینه های دیگری باشند ، و وقتی چشم خود را باز می کنیم و می بینیم که همه کشورهای منطقه مسیرهای خود را متنوع می کنند. تلاش كرد و موفق شد ، اما ما هنوز هم تنها راه صادرات نفت و فرآورده های نفتی در خاركو را در نظر خواهیم گرفت. نیازی به ذکر نیست که فراوانی و تنوع پایگاه های صادراتی.

به زبان ساده ، با خوشحالی از شعارهای بستن تنگه هرمز و نادیده گرفتن تلاش های سایر کشورهای منطقه برای اطمینان از امنیت تأمین انرژی و تنوع ، در خواب ببینیم که امنیت تنگه هرمز فقط متعلق به ماست. این صادرات آنهاست. اما مسئله دوم پیامدهای مثبت متنوع سازی مسیرهای اقتصادی و صادراتی است ، نه از نظر بیانیه مکرر درباره اهمیت پروژه گور-جاسک ، “دور زدن تنگه هرمز”.

محدودیت های صادرات نفت به بندر خارک ایران نیز کشور را در طول جنگ انتخابی تهدید کرد و نادیده گرفتن تنوع در انحصارات و پایگاه های صادراتی می تواند علاوه بر خطرات امنیتی ، از مزیت رقابتی کشور نیز محروم شود. پروژه Gore-Jask و توانایی صادرات نفت از جای دیگر نه تنها مسیر صادرات نفت را به دلیل در دسترس بودن آب باز برای خریداران کاهش می دهد و هم هزینه مخازن نفت را کاهش می دهد ، بلکه به دلیل رقابت باعث استقبال خریداران می شود. اما رقابت ایران را در مقایسه با صادر کنندگان منطقه ای نفت افزایش می دهد.

به گفته برخی تحلیلگران ، هر کشوری از مزیت همسایگی ایران با آبهای آزاد جهان برخوردار است که در گذشته با رویکردی ساده و تیز به سیاست های ایالات متحده و برخی از کشورهای منطقه ، یک مزیت رقابتی داشت. وی سنگ اندازی را برای این کشورها هم قبل و هم در حین اجرای طرح آسان کرد. از تحریم ورق های مقاوم در برابر خوردگی تا قطعات کوچک ، ایران با موانع فردی روبرو شده است. در هر صورت ، اجرای این طرح منافع سیاسی و اقتصادی آنها را تهدید کرد و آنها به بهانه های مختلف سعی کردند از اتمام این طرح جلوگیری کنند و از این فرصت طلایی که یک مزیت رقابتی برابر برای ایران است ، استفاده کنند.

تمرکز بر بخش ملی مهمترین ویژگی است

مرتضی بهروزی فر ، کارشناس ارشد انرژی ، درباره اهمیت این پروژه به پرتال پارسی گفت: اجرای این پروژه مانند هر پروژه دیگری ، موافقان و مخالفان خود را دارد. یکی از مزایای این پروژه استفاده از فرصت های ملی است. “

وی گفت: بیش از 90 درصد از 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و بیش از 200 شرکت ایرانی در رکود اقتصادی و آغاز کرونا دخیل بوده اند که منجر به تعطیلی بسیاری از تأسیسات تولیدی شده است. این پروژه با دانش فنی بود.

این کارشناس ارشد انرژی گفت: این یک لحظه مهم و قابل توجه در صنعت نفت است. علاوه بر این بیشتر صادرات از بندر خارک انجام شده و این طرح مسیر صادرات را نزدیکتر می کند. و شرایط “این بسیار چشمگیر است.

بهروزفر با بیان اینکه اگر این پروژه در زمان جنگ با عراق اجرا می شد ، نتایج بهتر و بیشتری را شاهد بودیم ، گفت: در آن زمان کسانی که در صنعت نفت بودند توانستند اقتصاد کشور را سرپا نگه دارند. «

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم در آن زمان دژی از موشک های عراق داشته باشیم ، یک پروژه راهبردی خواهد بود ، اما در شرایط فعلی مهمترین هدف این پروژه دور زدن تنگه هرمز نیست. وی گفت: “این پروژه تأثیر بسیار مثبتی در صنعت نفت ایران خواهد داشت.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا