اقتصادی

تولید کنندگان محصولات گلخانه‌ای مکلف به دریافت کد (QR) هستند

پرتال پارسی/ Com معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: تمامی تولیدکنندگان گلخانه ای موظف به دریافت کد (QR) به منظور تولید محصولات سالم هستند.

مهندس محمدعلی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی منطقه کوم امروز 29 شهریورماه در قالب همایش تخصصی گلخانه داران کوم در تالار آب استان برگزار شد. وی در گفت وگو با خبرنگار پرتال پارسی، یکی از مهم ترین و مهم ترین موضوعات با توجه به الگوی کشت را مورد بحث و بررسی قرار داد و توسعه گلخانه ها و افزایش سطح گلخانه ها را نه تنها در منطقه، بلکه در سراسر کشور مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به الگوی کشت، توسعه گلخانه ها نیز افزایش می یابد. نرخ تبخیر کم آب، مدیریت مصرف آب یکی از مزایای گلخانه ها است، بنابراین گلخانه ها راندمان آب را افزایش می دهند و فرصتی را در کشاورزی فراهم می کنند.

سلامی ایجاد اشتغال را از دیگر مزایای توسعه گلخانه‌ها برشمرد و افزود: گلخانه‌های سطح پایین می‌توانند اشتغال‌زایی بالایی داشته باشند به طوری که در یک هکتار گلخانه حداقل ده نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی منطقه با تاکید بر موضوع درآمدزایی از گلخانه گفت: بسیاری از کشاورزان برای ایجاد شغل و کسب درآمد بیشتر برای فرزندان خود اقدام به ساخت گلخانه می کنند.

سلامی با تاکید بر اهمیت اشتغالزایی و کسب درآمد در کشور خاطرنشان کرد: هر هزار متر گلخانه برای یک نفر اشتغال ایجاد می کند و هر سه هزار متر گلخانه درآمد خوبی برای خانوارها به همراه دارد.

معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی استان با توجه به تولید محصولات صادراتی، ارزآوری را از دیگر مزیت های کشت گلخانه ای دانست.

وی به یکی از موضوعات مطرح شده در این همایش یعنی فعال سازی کد (QR) از مهرماه اشاره و ادامه داد: تمامی تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای برای تولید محصول سالم ملزم به دریافت کد (QR) هستند.

سلامی یادآور شد: یکی از مشکلات محصولات گلخانه ای گاهی استفاده بی رویه از سموم است و این مشکل صادرات محصولات گلخانه ای را با مشکل مواجه می کند، بنابراین فعال سازی کد QR محصولات گلخانه ای را در جهت ارتقای سطح سلامت کنترل می کند. و کیفیت حجم محصول افزایش می یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه حدود بیست سال است ساخت گلخانه در استان انجام می شود، گفت: در سه سال اخیر گلخانه 30 هکتاری در استان قم دو برابر شده است. در حال حاضر 175 گلخانه دار وجود دارد، 62 هکتار گلخانه فعال در منطقه داریم.

سلامی با اشاره به اینکه امکان صادرات محصولات گلخانه ای تولید استان قم بسیار زیاد است، تصریح کرد: برای موفقیت در صادرات هر چه بیشتر محصولات گلخانه ای باید سطح بهداشت و کیفیت را افزایش داد که در این راستا آخرین در سال حشرات مضر تیمار شد، یک هکتار گلخانه تیمار شد و سه نوع حشره مفید تولید شد و موثر بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یکی از مشکلات گلخانه داران در رابطه با توسعه گلخانه ها را هزینه های سنگین دانست و گفت: هزینه های ساخت و توسعه گلخانه ها بسیار سنگین است. در این مورد گلخانه ها یک هکتار گلخانه بیش از ده میلیارد تومان نیاز دارد، علاوه بر این گلخانه های پیشرفته بودجه زیادی می طلبد، این امر مستلزم اطمینان از شرایط است و متقاضیان تسهیلات ضمانت کافی ندارند.

سلامی نداشتن تجربه کافی کشاورزان در زمینه تولیدات گلخانه ای را یکی دیگر از مشکلات توسعه کشاورزی گلخانه ای برشمرد و گفت: توجه به محصولات گلخانه ای برای حفظ کشاورزی موجود بسیار حائز اهمیت است و در این راستا طی جلسات ساماندهی ماشین آلات کشاورزی و منابع طبیعی کوم علاوه بر کمک به حل مشکلات گلخانه داران، آموزش های خود را نیز در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا