اقتصادی

تولید رنگدانه زیستی توسط محققان کشور

محققان در یک شرکت دانش‌بنیان نوفق شدند رنگدانه های زیستی برای صنایع غذایی تولید کنند.

جواد کریمی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: فعالیت اصلی شرکت این شرکت دانش‌بنیان فرآوری جلبک اسپیرولینا است. این جلبک اسپیرولینا به صورت مایع و پودر کشت و جلبک مایع به عنوان کود زیستی به خاک اضافه می‌شود.

وی افزود: همچنین پودر این جلبک به عنوان خوراک دام، ماهی و حتی برای انسان در بدنسازی کاربرد دارد. خاصیت دارویی آن از خاصیت‌های بارز دیگر آن است.

کریمی مطرح کرد: کار جدید و متمایز این شرکت دانش‌بنیان استخراج رنگدانه «فیکوسیانین» است. این رنگدانه ارزش غذایی، دارویی و در واقع مکمل غذایی دارد. استخراج این رنگدانه از ماده اصلی بسیار اهمیت دارد و محققان دریافتند درصد بالایی از این رنگدانه را می‌توانند از جلبک اسپیرولینا استخراج کنند. رنگ آبی این رنگدانه جزء رنگدانه‌های زیستی محسوب می‌شود.

وی گفت: در این شرکت دانش‌بنیان خواص ضد سرطان این رنگدانه نیز بررسی شده و به نتایج خوبی رسیدیم. این رنگدانه قرار است جایگزین رنگ‌های شیمیایی، حتی آرایشی و بهداشتی شود. آرسنیک، سرب و کادمیم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار خطرناک است و توانستیم آن را به صورت زیستی تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت مطرح کرد: کشت اسپیرولینا در شرکت‌های داخلی دیگر انجام می‌شود، اما در این شرکت دانش‌بنیان تنها بر جلبک اسپیرولینا و فرآوری آن متمرکز شده ایم. این جلبک در دنیا و با تاییدیه سازمان غذا و دارو به عنوان سوپرفود نام‌گذاری می‌شود.

وی افزود: جلبک اسپیرولینا هم‌اکنون تغذیه بسیاری از افراد مانند فضانوردان را تامین می‌کند. فضانوردان در فضا از این جلبک به عنوان غذا استفاده می‌کنند، زیرا از ارزش غذایی بالا بهره‌مند است. هر ۱۰۰ گرم گوشت، ۲۵ گرم پروتئین داشته، اما ۱۰۰ گرم جلبک اسپیرولینا، ۵۷ گرم پروتئین دارد و چربی آن بسیار پایین است. امکان دارد این جلبک در آینده غذای بشر نیز محسوب شود و افراد به عنوان یک وعده غذایی از آن استفاده کنند، زیرا کشت آن بسیار راحت‌تر است و قیمت آن نیز مقرون به‌صرفه است. همچنین ۳۰ گرم در روز بیشتر نباید مصرف شود.

کریمی گفت: پودر این جلبک از حالت مایع آن ارزون‌تر است، زیرا برای پودر جلبک میزان بیشتری باید کشت شود. کیفیت محصولات شرکت دانش‌بنیان ما از نمونه‌های خارجی بسیار بیشتر است. از معاونت علمی انتظار داریم واردات این محصول را ممنوع و به صادرات کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا