بین الملل

توصیه به ۱+۴ /آمریکا؛ مسئول بین‌المللی همیشگی ترور سردار سلیمانی/ سفیر جدید به یمن معرفی می‌شود

به گزارش پرتال پارسی، سعید خطیب زاده در ابتدای نشست خبری خود بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی را قرائت کرد. .

وی کشته شدن سردار سلیمانی و هیأت همراهش توسط دولت آمریکا را مصداق تروریسم دولتی دانست و گفت: این ترور توسط آمریکا به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد.

خطیب زاده تاکید کرد که دولت آمریکا در قبال تروریسم مسئولیت بین المللی دائمی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بین ایران و عراق برای ادامه این موضوع گفت: یکی از نتایج این کمیته مشترک امضای سند مشترک درباره این اقدام تروریستی و تمرکز بر اقدامات بعدی بود. این موضوع توسط دو کشور مطرح شده است.»
وی گفت که سومین نشست مشترک کمیته در یک ماه و نیم آینده در بغداد برگزار خواهد شد.

خطیب زاده در بخشی دیگر از این دیدار گفت: ما همیشه منتظر مذاکرات وین هستیم و توصیه ما به همه کشورها این است که برای دستیابی به یک توافق خوب با پشتکار به وین بیایند.

وی همچنین گفت که سفیر جدید ایران در یمن معرفی خواهد شد.

خطیب زاده گفت: رئیس این نمایندگی در حال حاضر بر کار سفارت ایران در یمن نظارت دارد. سفیر جدید پس از تایید رئیس جمهور معرفی می شود.

او همچنین نماینده وزارت امور خارجه است وی در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان، وی گفت: روابط ما با عربستان سعودی و مذاکرات در این زمینه با نقاط مشترک پیش می رود. در برخی موضوعات اختلافات آشکاری بین دو کشور وجود دارد، اما ما سعی کرده ایم مسیری را طی کنیم که به نفع مردم دو کشور و منطقه باشد و معتقدیم حل اختلافات از طریق این مذاکرات انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عربستان برای سه دیپلمات ایرانی روادید صادر کرده است، افزود: دولت ریاض برای سه دیپلمات ایرانی روادید برای سفر به جده صادر کرده تا برای بازگشایی نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی آماده شود. پیش شرط حل و فصل اختلافات باشد.» و تلاش برای عادی سازی روابط دو کشور.

دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه وی در پاسخ به این سوال که آیا وزرای خارجه ایران و عراق در مذاکرات تهران درباره پرداخت بدهی های عراق به ایران رایزنی و گفت و گو کردند؟ او گفت: «این یکی از موضوعات ثابتی است که ما با دوستان خود در عراق درباره آن صحبت می کنیم. ما در جلساتی که با دوستان عراقی خود داریم در مورد این وام ها و مطالبات صحبت می کنیم. دوستان ما در عراق نیز صمیمانه و صمیمانه تلاش کرده اند تا حد امکان در بازپرداخت بدهی های خود به ایران همکاری کنند. دوستان ما در عراق همیشه مشتریان خوبی برای ما بوده اند.

او همچنین دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه کشورمان است سفر اخیر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به باکو و نتایج سفر وی و همچنین اخباری مبنی بر افزایش همکاری های دو کشور. وی افزود: سفر امیر عبداللهیان به آذربایجان یکی از بهترین سفرهای اخیر در چارچوب روابط دوجانبه دو کشور بوده است.

به گفته وی، این سفر پس از سفر اخیر معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران و دیدار روسای جمهور دو کشور برنامه ریزی شده است. آنها دیدار مهم و مفصلی با رئیس جمهور آذربایجان داشتند. توافقات خوبی بین دو طرف در خصوص احیای مناطق آزاد شده و گسترش روابط دو کشور در زمینه های مختلف و تسریع خروج آذربایجان به نخجوان صورت گرفته است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: به نظر من روابط دو کشور بر سوء تفاهمات رسانه ای غلبه کرده است و یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده بین مقامات دو کشور تلاش برای رفع نگرانی های دو کشور بود. ” هر دو طرف. ما همواره مواضع خود را در قبال امنیت ملی کشورمان و همچنین نقش مخرب رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرده ایم و دوستان نیز این موضوع را شنیده و تضمین های لازم را در این زمینه داده اند.

او همچنین نماینده وزارت امور خارجه است وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما جوهره روابط ایران و عربستان چیست؟ تاکنون چهار دور از مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده است. گفت: از واژه گره استفاده نمی کنم. ما لیستی از پیشنهادات را به طرف مقابل ارائه کرده ایم و امیدواریم پاسخ مثبت بدهد. بین دو کشور بی اعتمادی وجود داشت اما دو طرف سعی کردند به دلیل اختلاف نظر و تفاهم از عدم وجود روابط سیاسی بین دو کشور یا بازگشت به روابط عادی جلوگیری کنند.

وی افزود: آمادگی داریم در پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت کنیم.

او هم همینطور است وی به سوال دیگری درباره سفر احتمالی رئیس جمهور به روسیه و برخی اخبار منتشر شده در این زمینه پاسخ داد وی گفت: برنامه ریزی این سفر در دستور کار است، اما باید از دفتر رئیس جمهور جزئیات را جویا شویم.

معاون مطبوعاتی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در رابطه با مذاکرات وین و همچنین اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه فرانسه هنوز نقش سازنده ای در مذاکرات وین نداشته است، وی گفت: در مذاکرات وین ما همیشه جلو رفته ایم و توصیه ما به طرف مقابل این است که مصمم به توافق خوب در وین باشند.

وی ادامه داد: آنچه غیرقابل تحمل است این است که برخی احزاب با راه اندازی کمپین های ضداطلاعاتی و اخبار تحریف شده و یا با انجام مطالبات متقابل، وقت و انرژی توده ها را به دست می آورند و یا اشتباه می کنند که منافع آن اندک است. «از برجام تا ایران.

وی افزود: اگر همه در وین دستور کار را تعیین کنند که مذاکرات هر چه زودتر به پایان برسد و مصمم به توافق باشند، به نتایج خوبی دست خواهیم یافت. من مطمئن هستم که در این دور نتایج خوبی کسب خواهیم کرد.

وی گفت: فکر می‌کنم سه کشور اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل به خوبی می‌دانند که انتظار می‌رود به انفعال خود پایان دهند و برنامه‌ای جدی برای بازگشت داشته باشند.

وی همچنین از دیپلمات های ارشد کشورمان است وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حوادث یمن و ادامه محاصره و بمباران مناطقی از این کشور توسط ائتلاف سعودی: وی افزود: متأسفانه در مقابل سکوت جامعه جهانی و همکاری برخی کشورهای اروپایی که تجهیزات و تسلیحات در اختیار ائتلاف قرار می دهند، شاهد افزایش بمباران و حملات بی طرف به یمن هستیم که باعث کشته شدن دیگر مردم بی دفاع و محاصره یمن می شود. برای بسیاری از.” سال دیگری وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه تاریخ منطقه این روزها و جنایات انجام شده را فراموش نمی کند، گفت: در این راستا توصیه ما این است که طبق معمول بر راه حل سیاسی به عنوان تنها راه حل پایان بحران یمن تمرکز کنیم. امروز “. ما در کنار مردم مظلوم یمن هستیم و تلاش می کنیم صدای آنها را به گوش جهانیان برسانیم. ما همچنین تمام تلاش خود را برای یافتن راه حل سیاسی پایدار برای مشکل یمن در اسرع وقت انجام خواهیم داد.

او همچنین دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه کشورمان است وی در پاسخ به سوال دیگری از رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه به بازرسان با سابقه امنیتی یا جاسوسی اجازه نمی دهیم به ایران سفر کنند و اینکه آیا ایران سازوکار این موضوع را روشن کرده است یا اینکه قبلا این اتفاق افتاده است؟ وی گفت: پیشنهاد می کنم اطلاعات بیشتر را از نماینده سازمان انرژی اتمی جویا شوید. البته به طور کلی می خواهم بگویم که روند اقامت بازرسان در ایران یک روند مشخص است و اگر این فرآیند در چارچوب فنی و طبق ضوابط و مقررات و اصل انجام شود. به دلیل بحث بی طرفی و محرمانگی، ما در ایران با بازرسان مشکل داریم، نداریم.

310 310

دکمه بازگشت به بالا