اقتصادی

“تورم قوانین” و “مبهم بودن اخذ مالیات‌ها” موانع اصلی حوزه فناوری/حمایت در کنار عدالت قرار گیرد

به گفته فعالان مستقر در آموزش و پرورش ، تاکنون بیش از 12 هزار و 500 قانون در کشور تصویب شده است که در بسیاری از موارد دست و پای فعالان اقتصادی به ویژه فعالان آموزش محور را مسدود کرده است و از طرف دیگر این شرکت ها به موارد بیشتری نیاز دارند پشتیبانی بیش از هر پشتیبانی. بنابراین ، رفع موانع و پیوند بین آموزش مقدماتی و صنعت باید به عنوان یک خواسته ملی در دستور کار سیاست گذاران باشد.

به گزارش پرتال پارسی رهبر انقلاب اسلامی در سال 1400 “تولید؛ “حمایت ، موانع” و تأکید کرد: “شعار انقلابی جهش صنعتی امسال باید با حمایت همه جانبه و رفع موانع کاملاً محقق شود.”

این شعار تأثیر بیشتری در توسعه شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان نسبت به سایر حوزه ها دارد و فعالان این حوزه معتقدند که اجرای این شعار باید در دستور کار سیاستمداران قرار گیرد ، زیرا این خواسته ملی است. .

محمدرضا مرادی ، مدیر یکی از شتاب دهنده های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ، در مصاحبه با پرتال پارسی وی گفت: برای شرکت های دانش بنیان سه دسته باید در نظر گرفته شود: “قوانین سنگین” ، “قانون بیمه” و “مالیات”. موضوعات مختلفی در زمینه مقررات وجود دارد ، اما طی سالهای اخیر قانونی تنظیم و تسهیل تجارت مطابق قانونی که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است ، ایجاد شده است و این کمیته اقدامات حداقلی را در این زمینه انجام داده است.

وی “تصویب چندین قانون” را یکی از مهمترین وظایف در زمینه مشاغل دانش بنیان عنوان کرد و گفت: از زمانی که ما انقلاب مشروطه را آغاز کردیم و سعی در تصویب قوانین داشتیم ، کشور حدود 12500 قانون تصویب کرده است ، برخی که مذهبی هستند. وی گفت: نامه ها و بخشنامه های بعدی باعث ایجاد تورم در قوانین و مقررات کشور شده است که در بسیاری از موارد دست و پای نهادهای اقتصادی را بسته است.

مرادی گفت: فعالان معارف و اقتصاد در برخی موارد از مقررات ، بخشنامه ها و قوانین خسته شده اند و کپی برداری از این اسناد زمان بر است.

وی ادامه داد: این بدان معناست که ما آنقدر درگیر مدارک شخصی برای گرفتن مجوز هستیم که انگیزه و توانایی ادامه کار عملیاتی و اجرایی را از دست می دهد.

مرادی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت بیمه اظهار داشت: قانون بیمه ایران بسیار مشکل ساز است ، بنابراین کلیه قراردادها که 16.7 درصد آنها باید بیمه شوند ، از شرکت های Destroys بهره مند می شوند.

وی با انتقاد از ابهام قوانین بیمه گفت: در ایران چندین بار مالیات اخذ می شود بنابراین ما مالیات بر درآمد ، مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر دارایی و مالیات حساب و … داریم. و این دانش اساسی همه مردم است. در دسترس شرکت ها نیست.

مرادی یکی از دلایل فرار مالیاتی در ایران “ابهام قانون” است. وی خاطرنشان کرد: “این ابهام آنقدر زیاد است که حتی اگر از یک کارشناس مالیات با 10 تا 15 سال سابقه کار بخواهند قانون مالیات را توضیح دهد ، نمی تواند آن را توضیح دهد. قوانین در این زمینه یکنواخت نیستند و مانند یک جزیره عمل می کنند.

از نظر فنی فعال: “بنابراین ، وقتی مردم می خواهند اقدامی اقتصادی انجام دهند ، نمی دانند چگونه رفتار كنند ، چه رسد به بحث در مورد نوسانات ارزی و تحریم ها از نظر ساختار كشور و ساختار حكمرانی ، و این همان چیزی است كه همه نظریه پردازان تصور می كنند. در تدوین سیاست ابهام وجود دارد ، هیچ فرصتی برای توسعه وجود ندارد و برنامه ریزی طولانی مدت در چارچوب ثبات سیاست و شفافیت مجاز است.

وی گفت: “اگر شرایط اجازه برنامه ریزی بلند مدت را نمی دهد ، باید تصمیمات كوتاه مدت گرفته شود و تصمیمات كوتاه مدت فقط از طریق كارگزاران گرفته شود و مدیر كشور مروج و موضوع میانجیگری است. در کوتاه مدت می توانید یک کارگزار باشید و نمی توانید یک کارخانه یا کارخانه تاسیس کنید یا خلاق باشید.

این مدیر شتاب دهنده: اگر می خواهیم این شعار به سرعت کار کند ، پس باید انقلابی در سیاست گذاری کشور ایجاد شود و ما معتقدیم که این دولت و دولت آینده این شعار را اجرا می کنند. این یک نیاز ملی است ، باید برچیده و ساده شود ، قوانین باید پایدار و شفاف باشد.

پشتیبانی همراه با عدالت

مرادی با اشاره به حمایت های پیش بینی شده در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ، گفت: بعضی اوقات حمایت ها م effectiveثر بود ، اما برخی نیز اجاره پرداخت می کردند. بنابراین ، استاندارد سازی این حمایت ضروری است و بهتر است به جای آنکه در دست سیاست و مدیریت کشور باشید ، آن را در اختیار اکوسیستم نوآور کشور قرار دهیم. همانند پیشرفت دانشکده ، شرکتهای دانش بنیان نیز باید علناً جلو بروند و پشتیبانی که دریافت می کنند باید باز باشد.

وی گفت: “در حال حاضر پشتیبانی مالی و اداری و پشتیبانی مشابهی از شرکت های دانش بنیان وجود دارد ، اما متأسفانه توزیع عادلانه ای وجود ندارد. این بدان معناست که برخی از افراد از این حمایت ها بسیار بهره مند شده اند ، در حالی که دیگران نتوانسته اند از آنها بهره مند شوند.

در این زمینه ، وی با تأکید بر اینکه “حمایت” باید با “عدالت” همراه باشد ، تأکید کرد: “هر دوی این حمایت ها باید کاملاً در اکوسیستم نوآوری ادغام شوند.”

تکرار مکرر روابط صنعت و آموزش

وی با اشاره به استراتژی های جدید تولید دانش بنیان برای شرکت های دانش بنیان و فن آور ، گفت: “یکی از استراتژی های جدید در این زمینه ، پیوند اقتصاد و شرکت های دانش بنیان است.” در حال حاضر ، این شرکت ها محصولاتی تولید می کنند ، اما مشکل آنها این است که در بیشتر موارد نمونه آزمایشگاهی یا نمونه اولیه تولید شده توسط آنها نمی تواند به بازار عرضه شود. این باید شامل تعدادی از ویژگی ها و اثرات تولید بسته بندی و سایر موارد باشد و این محصولات در طی انتقال به مرحله صنعتی سازی حاصل می شوند.

وی افزود: بنابراین باید با در نظر گرفتن راه حل ها ارتباط بین اکوسیستم نوآوری و صنعت برقرار شود. در همین راستا طرحی با عنوان “نوبا” در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که در آن از کلیه مراکز نوآوری دعوت شد تا برای رشد این مراکز وارد عرصه شرکتهای نوآوری ، خلاقیت و دانش بنیان شوند. این مراکز رشد خواهند کرد ، اما باید به صنعت متصل شوند و این بخش باید جدی گرفته شود. به عبارت دیگر ، شرکت های دانش بنیان با استفاده از نوآوری ، خلاقیت و فن آوری مدرن صنعت ، صنعت را پشتیبانی می کنند تا پیوندهای سیستمی بین شرکت های دانش بنیان و صنایع را شناسایی و پخش و شبکه کنند که سرمایه را برای صنعت و صنعت به هرجایی که می توانند وارد کنند ، می تواند باشد. زور.

تلاش برای به روزرسانی قانون برای محافظت از شرکتهای دانش بنیان

مرادی با اشاره به لزوم به روزرسانی آیین نامه های مربوط به قانون حمایت از شرکت های تحصیل کرده خاطرنشان کرد: مفاد و بخشنامه های این قانون باید به روز شود. این شرکت به ما گفت که نانوتون با تمام خصوصیات لازم تولید می کند ، اما دانش اولیه آن تعریف نشده است و آنها با ما تماس گرفتند. به نظر می رسد به دست آوردن دانش اولیه از شرکت ها کمی سخت و طاقت فرسا باشد و شرکت ها را از استاندارد خارج کند.

وی گفت: “البته آنها در مرکز ارزیابی علوم و فناوری رئیس جمهور و م Viceسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقداماتی را برای به روزرسانی مفاد این قانون انجام داده اند و امیدواریم از 1400 شرکت فرصت داشته باشند . دانش پایه خود را به روشی منصفانه و شفاف تر کسب کنند. “اگر دانش اولیه آنها در دسترس نیست ، پس او باید دلایل شرکت ها را بداند و فکر نکند که آنها ذائقه دارند.

مرادی ابراز امیدواری کرد که این مسائل در سال 1400 مورد توجه قرار گیرد ، زیرا این یک نیاز ملی برای حمایت از اشتغال ، تولید و ظرفیت داخلی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا