اقتصادی

تورم عربستان اوج گرفت – پرتال پارسی

نرخ تورم بزرگترین اقتصاد جهان عرب به 6 درصد رسیده است.

شاخص متوسط ​​قیمت مصرف کننده در بزرگترین اقتصاد جهان عرب در پایان ماه اکتبر به 5.8 درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.1 درصد بیشتر است و تورم به مدت سه ماه ثبت شده است. دومی در این کشور بود.

در میان بخشهای مختلف ، بالاترین نرخ تورم مربوط به بخش مواد غذایی و آشامیدنی 13٪ و پس از آن 11.7٪ ارتباطات و 8.1٪ لوازم خانگی است. از سوی دیگر ، کمترین تورم مربوط به تحصیل منفی 8.6 درصد و متعاقب آن منفی 0.7 درصد مربوط به آب و برق است.

جیسون توئی ، تحلیلگر بازارهای نوظهور در Capital Economics ، گفت: “تورم مواد غذایی بالا است ، تا حدی به دلیل قرنطینه و تمایل مردم برای ذخیره مقدار زیادی از این مواد.” ما انتظار داریم که به دلیل اجرای لایحه مالیات بر ارزش افزوده ، نرخ تورم در سطح بالایی کنونی باقی بماند.

عربستان سعودی با اشاره به کاهش درآمدهای دولت و پایین آمدن قیمت جهانی نفت اعلام کرده است که از ابتدای ماه جاری میزان مالیات بر ارزش افزوده خود را به 15 درصد افزایش داده است. کسری بودجه دولت عربستان در ماه های اخیر به طور مداوم در حال افزایش است ، به طوری که ذخایر ارزی این کشور در ماه مه به کمترین میزان در یک دهه گذشته رسیده است.

تورم ماهانه در عربستان سعودی ماه گذشته 0.3 درصد افزایش یافت و در ماه اکتبر به 0.1 درصد رسید. متوسط ​​نرخ تورم در عربستان سعودی بین سالهای 2000 و 2020 49/2 درصد ، بالاترین در جولای 2008 1/11 درصد و کمترین میزان در فوریه 2019 منفی 2/2 درصد بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا