اقتصادی

توانگر: مدیریت بورس به فکر صعود منطقی و مداوم بورس باشد

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بورس را بهترین بازار برای سرمایه گذاری خواند ، اما ضمن انتقاد از مدیریت اقتصادی کشور در مواجهه با حوادث بورس ، فکر رشد منطقی و مستمر بورس و تبدیل بورس به بازار است. با نگرش مثبت و غیر عاطفی واضح باشید. مجتبی توانگر ، نماینده مردم تهران و نماینده ناظر مجلس در شورای اقتصاد ، در آستانه سالگرد خبرگزاری ، در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران ، به پرتال پارسی گفت.

وی با اشاره به نقش تاج در کاهش صادرات نفت و غیرنفتی و افزایش نرخ ارز گفت: اگر جریان نقدینگی کشور شفاف نباشد و توسط بانک مرکزی و سیستم مالیاتی قابل کنترل نباشد ، بازار ارز و طلا برای ما مشکل ساز خواهد شد. خواهد بود.

مصاحبه مفصل پرتال پارسی با موذتابا توانگر به شرح زیر است.

141 حساب بودجه را چگونه ارزیابی می کنید و فکر می کنید تفاوت قابل توجهی با لوایح قبلی دارد؟

اعتماد به بودجه برای فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت به معنای باور داشتن تحریم های آمریکا است. از دیگر خطرات بودجه 1400 افزایش 45 درصدی وام و هزینه های جاری است. در حقیقت ، قانون بودجه 1400 گزیده ای از تخلفات بودجه قبلی است و وابستگی به نفت را افزایش می دهد که در حال حاضر تحت مجازات است ، در حالی که کسانی که در بودجه بودند به امید دولت جدید ایالات متحده تصور می کردند این قانون بدون تحریم است!

فکر می کنید اصلاح ساختار بودجه در 140 لایحه بودجه با چه سرعتی انجام می شود؟

پارلمان مصمم است با اصلاح کد مالیاتی و افزودن مالیات بر رشد سرمایه ، هدف گذاری برخی دیگر از اصلاحات مالیاتی و یارانه ، اولین اقدامات را برای اصلاح ساختار بودجه انجام دهد ، اما البته اصلاح ساختار بودجه چندین سال طول می کشد.

آخرین تحولات بازار سرمایه و بورس را چگونه تحلیل می کنید؟ به نظر شما چه عواملی باعث جذب این افراد در بازار شد و چرا با وجود پیش بینی کارشناسان مبنی بر فروپاشی بازار ، این هشدارها نادیده گرفته شدند؟

متأسفانه مدیریت اقتصادی کشور اعتماد عمومی را در ارتباط با وقایع بازار سهام به شدت تضعیف کرده است. بورس البته بهترین بازار برای سرمایه گذاری است ، اما مدیریت بورس اوراق بهادار ، وزارت اقتصاد و تیم اقتصادی دولت نباید اجازه دهند حبابی به امید رشد بورس و فرصت فروش سهام دولت ایجاد شود. آنها در حال از دست دادن بودند. اکنون که بورس دوباره در حال صعود است ، آنها باید به فکر رشد منطقی و مستمر آن باشند و آن را مدیریت کنند تا بورس به یک بازار شفاف با دیدگاه مثبت و غیر عاطفی تبدیل شود.

آیا این نوع سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با وجود همه خطرات به طور کلی به همه اقشار ارائه می شود؟

البته حضور تازه واردان و افراد ناآشنا با این بازار باید در یک چارچوب منطقی روشن انجام شود. مشارکت عمومی در بورس اوراق بهادار ابتدا باید از طریق صندوق های درآمد ثابت انجام شود و به تدریج ، شرکت کنندگان جدید باید بتوانند با قوانین سرمایه گذاری آشنا شوند و در معاملات سهام شرکت کنند.

دلایل نوسانات شدید قیمت دلار و سکه در سال جاری و رشد بی سابقه آن چیست؟ چرا سایر قیمت ها اینقدر به دلار وابسته هستند؟ فکر می کنید بازار سکه و دلار با پارامترهای داخلی قابل کنترل است؟

انصافاً باید به نقش تاج در کاهش صادرات نفت و غیرنفتی و افزایش نرخ ارز اشاره کرد ، اما اگر اقتصاد ما هنوز مبتنی بر نفت باشد و بودجه ما بر اساس درآمدهای نفتی باشد ، تحریم ها بر اقتصاد ما تأثیر می گذارد. استراتژی اصلی توسعه صادرات غیرنفتی و تبدیل نفت به محصولات قابل صادرات و غیر قابل مذاکره است. از طرف دیگر عدم اشرافیت بانک مرکزی در جریان عملیات بانکی دلالان در این موارد م effectiveثر بوده و هست. در حال حاضر 3.8 میلیون کارت خوان ناشناس داریم و بانک مرکزی باید کاربرانی را که این کارت ها را می خوانند شناسایی کند ، اما تأخیر در این کار انجام شده است. تا زمانی که جریان نقدینگی در کشور باز نباشد و توسط بانک مرکزی و سیستم مالیاتی قابل کنترل نباشد ، بازار ارز و طلا برای ما مشکل ساز خواهد شد.

وضعیت تورم را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما با چه مکانیسمی می توان حداقل از تورم کالاهای اساسی جلوگیری کرد؟

متأسفانه روند صعودی تورم نگران کننده است. بانک مرکزی باید بتواند روند قیمت ارز را مهار کرده و نقدینگی را افزایش دهد. به خصوص نگران کننده افزایش قیمت مواد غذایی در ماه های اخیر است. راه اصلی برای مهار تورم اصلاح سیستم بانکی برای کاهش کسری بودجه و جلوگیری از رشد کنترل نشده نقدینگی است. برای جبران این تورم ، لازم است مصوبه مجلس در مورد تهیه کالاهای اساسی خانگی در اسرع وقت اجرا شود.

وضعیت بانک ها را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا بانک ها موفق به جذب نقدینگی سرگردان شده اند؟

سیستم بانکی نیاز به اصلاحات اساسی دارد. اگرچه بانک مرکزی تغییراتی در مدیریت برخی از بانکهای پرداخت نشده ایجاد کرده است ، اما انضباط بیشتری برای بانکهایی که کسری کسری دارند و نقدینگی را با وام گرفتن از بانک مرکزی افزایش می دهند ، لازم است. با توجه به جذب نقدینگی از دست رفته ، در شرایط تورمی فعلی نمی توان انتظار زیادی از بانکها برای جذب نقدینگی داشت. تا زمانی که بازار ارز کنترل نشود ، نمی توان انتظار داشت بانک ها نقدینگی داشته باشند مگر اینکه بورس تغییرات چشمگیری داشته باشد و تورم را مهار نکند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا