اقتصادی

توافق ایران و عربستان چه معنایی برای قیمت نفت دارد؟

بازارهای انرژی هفته جاری را با کاهش قیمت آغاز کردند و نفت روز دوشنبه، درست چند روز پس از اعلام توافق ایران و عربستان و پایان یافتن اختلاف هفت ساله دو طرف، افت قابل توجهی پیدا کرد.

به گزارش پرتال پارسی، اما این کاهش قیمت ارتباطی به احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان نداشت و ناشی از نگرانی‌ها نسبت به ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی و بروز یک بحران مالی جدید بود.

با این حال، تحلیلگران پیش بینی کردند که ترمیم روابط میان دو کشور، می‌تواند با تحکیم ثبات در منطقه، نرخ پریمیوم ژئوپلیتیکی که گاهی در بازار نفت به دلیل تنش میان ایران و عربستان ایجاد می‌شد را ملایم کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم از این توافق استقبال کرد.

توافق ایران و عربستان، جدیدترین مورد از سلسله توافق‌های ژئوپلیتیکی است که این اواخر در خاورمیانه در جریان بوده است. بیش از یک سال است که ترکیه و عربستان سعودی بی‌سر و صدا، سرگرم مذاکره برای عادی سازی روابط دو کشور هستند که پس از واقعه قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی منتقد برجسته ریاض در استانبول، تیره شده بود. قطر هم اختلاف پنج ساله با همسایگان خود در خلیج فارس را پشت سر گذاشت. همزمان، رژیم صهیونیستی روابط عربی خود را در شرایطی که منازعه با فلسطینی‌ها تشدید شده است، عمیق‌تر می‌کند.

صادرات نفت ایران به رکورد بالایی می‌رسد

صادرات نفت ایران سال گذشته به بالاترین رکورد از زمان وضع تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ رسید. به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، ایران ۸۱ میلیون بشکه نفت بیشتری از ۲۱ مارس ۲۰۲۲ (سال ۱۴۰۱) صادر کرده که بیشتر از مدت ۱۲ ماه قبل و ۱۹۰ میلیون بشکه بیشتر از هر یک از دو سال قبل است. صادرات گاز ایران هم بر مبنای سال به سال، ۱۵ درصد رشد کرده است.

هر چند افزایش صادرات نفت ایران، ممکن است تعادل بازارهای نفت که هم اکنون شاهد توازن ظریفی است را برهم بزند اما رشد صادرات ایران به عواملی نظیر رفع تحریم‌ها نیاز دارد تا روند پایداری پیدا کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اما حتی در صورت لغو تحریم‌ها هم توازن کلی بازار ممکن است تغییرات چشمگیری پیدا نکند زیرا داده‌های منابع رصد نفتکش نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به کشورهایی نظیر چین، در حال حاضر به حد کافی بالا بوده و ممکن است حتی در صورت بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، افزایش عظیمی مشاهده نشود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا