بین الملل

تهران واشنگتن را تهدید کرد/پاسخ خطیب‌زاده به اظهارات سخنگوی مجلس درباره سفر قالیباف به روسیه: اگر فکر می‌کنند سوال را به صحن ببرند

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآوری کرد که “این اقدام به معنای توقف نظارت بدون نظارت است و به معنای پایان همه نظارت نیست.” در واقع ، ایران عضوی از شورای امنیت و شورای امنیت است ، اما پروتکل اضافی به حالت تعلیق درآمده است.

وی با بیان اینکه همکاری با آژانس ادامه خواهد یافت ، افزود: در صورت رعایت سایر احزاب به تعهدات خود ، کلیه این اقدامات قابل برگشت خواهد بود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه های وزارت امور خارجه همچنین در مورد آخرین اظهارات وزیر اطلاعات اظهار داشت: موضع ایران تغییری نکرده و بر اساس ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای آن استوار است. اتفاق نظر رهبری درباره حرمت سلاح های کشتار جمعی و سلاح های هسته ای همچنان باقی است.

خطیب زاده در مورد تحولات هفته گذشته در سیاست خارجی ، دوشنبه 11 فوریه با ظریف ، حاجی و اراكچی ، نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در یمن دیدار كرد. رایزنی های خوبی در زمینه حل بحران یمن انجام شده است و امیدواریم این دیدار تأثیر مثبتی در حل این بحران داشته باشد.

وی در ادامه گفت که روز سه شنبه رئیس جمهور با سفرای مقیم تهران دیدار کرد. روزی که مدیرکل وزارت امور خارجه به اقدامات غیرقانونی دادگاه بلژیک اعتراض کرد ، ما سفیر بلژیک را احضار کردیم. در سالگرد پیروزی انقلاب ، همه هیئت های ایرانی سالگرد این پیروزی را جشن گرفتند.

این دیپلمات ارشد سفر هفته گذشته به عراق را “یک دیدار موفق” توصیف کرد و گفت: “مشاهداتی در پرونده سردار سلیمانی ، در زمینه روابط قضایی و سیاسی و روابط کنسولی انجام شده است که می تواند به دادگستری کمک کند.” روابط بین دو کشور در روزهای اخیر نماینده ایران نیز برای دیدار با بشار اسد به سوریه سفر کرده است.

جزئیات کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه توسط ایرنا ارائه شده است:

آژانس مسئولیت قانونی و خاصی در مورد محرمانه بودن اسناد دارد

خطیب زاده درباره آخرین نامه مأموریت ایران به آژانس انرژی هسته ای اظهار داشت: این اولین نامه ما نیست ، انشاالله آخرین نامه ما باشد. ما تا آنجا که ممکن بوده است با آژانس همکاری داشته ایم اما تاکنون شاهد جریان اطلاعات بوده ایم. آژانس مسئولیت قانونی و خاصی در مورد محرمانه بودن اسناد دارد. این اسناد ذاتاً مخفی هستند ، در غیر این صورت فعالیت های ایران باز است با عرض پوزش ، اشتباهی رخ داده است این نامه یادآوری مسئولیت های آژانس بود.

وی روز گذشته به توئیت وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام بر اساس دیپلماسی اصولی اشاره داشت: متأسفانه ، ایالات متحده راه اشتباه دولت قبلی را دنبال می کند. آنچه امروز اتفاق می افتد با آنچه در 20 ژانویه اتفاق افتاد تفاوتی ندارد. بالاترین فشار و جنایت علیه ملت به همین ترتیب ادامه یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: “اکنون ، وقتی با شما صحبت می کنم ، ایالات متحده از لحاظ تحریم با دوران ترامپ تفاوتی ندارد و این ممکن است باعث شرمساری کسانی شود که برای فاصله گرفتن از ترامپ تلاش می کنند.” اگر دیپلماسی اصلاحات اشتباه باشد ، ایران همانطور که می گوید به این اصلاح سیاست پاسخ خواهد داد.

خطیب زاده در مورد موضع آمریکا در قبال یمن و سفر پیش رو نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن صحبت کرد. سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل از قبل برنامه ریزی شده بود که جالب است که یکی دو بار به تعویق افتاد.

وی گفت: “ایران در مورد مسائل منطقه با کشورهای منطقه مشورت می کند.” البته جایگاه خاص خود را به عنوان دستیار سازمان ملل متحد دارد. “

رئیس مجلس از سفرهای وزارت امور خارجه به روسیه آگاه است

در مورد اظهارات رئیس هیئت رئیسه پارلمان در سفر دیروز خود به روسیه به دلیل عدم هماهنگی رئیس مجلس و عدم حضور کالیباف در دیدار با پوتین: این اشتباه است و ممکن است آنها از مسائل واقعی اطلاع نداشته باشند. آقای کالیباف از معیارها و سطح هماهنگی وزارت امور خارجه برای این بازدید اطلاع دارد. گفتن چیزهایی که از این تریبون درست نیست خوب نیست.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه های جمعی وزارت امور خارجه: منافع ملی اجازه ورود بیشتر را نمی دهد ، اما این به معنای درست بودن آن نیست. اگر فکر می کنند برای ارائه اطلاعات دقیق از دادگاه سالی می پرسند.

خطیب زاده درباره شایعات بازداشت دیپلمات ایرانی در ترکیه گفت: “هیچ کارمند کنسولگری ایران دستگیر نشده است و این امکان پذیر نیست زیرا خلاف مقررات است.”

وی افزود: “یکی از شهروندان ایرانی هنگام ورود به ترکیه بازداشت شد و ما در این زمینه با دولت ترکیه در تماس هستیم.”

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اظهارات اخیر سه کشور اروپایی پاسخ داد: یک روش آسان برای پایان دادن به تنش در سه کشور اروپایی وجود دارد ، یعنی بازگشت به تعهدات خود. این روش آسان تر از روش فعلی است. برژام در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و این تنش ها کمکی نمی کند.

اورانیوم فلزی راهی برای تولید سوخت هسته ای پیشرفته است

این دیپلمات ارشد درباره پروژه اورانیوم فلز خاطرنشان کرد: در زمینه تحقیق و توسعه آموزش هسته ای ، ایران به این موضوع پرداخته اما برجام را مورد توجه قرار داده است. سوخت هسته ای پیشرفته در حال حاضر در بسیاری از راکتورها استفاده می شود و یکی از مناطق فعلی صنعت هسته ای صلح آمیز است. اورانیوم فلزی راهی برای دستیابی به سوخت های پیشرفته است. ایران هیچ تحقیق و تحقیقی در مورد سوخت راکتور تهران انجام نداده است. خوب است که اروپا و ایالات متحده به تعهدات خود بازگشتند تا ایران بتواند تهدیدهای خود را برآورده کند.

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره حمله ارتش ترکیه به شمال عراق گفت: “حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باید توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود و در میان کشورها احترام گذاشته شود.” قساوت در ترکیه اتفاق افتاده است ، این کشور نابود شده است و منطقه نمی تواند این سطح از خشونت را تحمل کند.

انجام تعهدات ایالات متحده نیازی به اطلاع رسانی ندارد / دولت فعلی ایالات متحده در از بین بردن دولت سابق در برجام شریک است

وی همچنین در مورد تلاش های قطر برای برقراری نظم بین ایران و ایالات متحده صحبت کرد. ما از این مشارکتها استقبال می کنیم. قطر یکی از دوستان و شرکای مناطق ایران است. رایزنی های نزدیک بین ایران و قطر در سطوح مختلف انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: “ما از هرگونه كمك برای كاهش تنش ها استقبال می كنیم ، اما نیازی به ارسال اعلان برای انجام تعهدات آمریكا نیست.” “این کار به راحتی انجام می شود.” متأسفانه دولت فعلی در نقض تعهدات خود در قبال دولت قبلی شریک بوده است که این یک روش سازنده نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

خطیب زاده در مورد خسارت وارد شده به ایران پس از آتش سوزی در مرز بین ایران و افغانستان صحبت کرد. آنچه در روزهای اخیر در افغانستان اتفاق افتاده همان اتفاقی است که در ایران افتاده است. رئیس جمهور بلافاصله تصمیم گرفت مرزهای ایران را باز کند. اگر این کار انجام نمی شد ، آسیب چندین برابر می شد.

وی با اشاره به تحویل فوری کمک ها به منطقه گفت: “ما هیچ گزارشی از آسیب دیدن غیرنظامیان ایرانی نداریم.” خوشبختانه با کمک دوستان افغان آتش سوزی با هزینه کم مهار شد.

در مورد لغو ویزا بین ایران و عراق ، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه های وزارت امور خارجه گفت: این توافق نامه پس از سفر نخست وزیر عراق به ایران امضا شد که بر اساس آن ویزا رایگان خواهد بود. موضوع لغو ویزا نیز یکی از موضوعات بحث است.

خطیب زاده گفت: ایالات متحده پس از تصرف تانکرهای نفتی ایران ، نفت ایران را می فروشد. آن روغن فروخته شد و ایالات متحده از كشور دیگری نفت خریداری كرد. اما این کشور گرفتار دزدی دریایی شرم آور آمریکایی در آبهای بین المللی شده است.

وی افزود: نکته دیگری که در مورد نفتکش گفته می شود این است که نفت مربوط به دولت ایران نیست بلکه مربوط به بخش خصوصی است که آن هم راهزنی است ، اما این دولت بایدن بود که باید مسیر اشتباه را برای این کار پر کند کشور. گذشته “. شما باید راهی فکر کنید که به هر دلیلی قادر به سرقت آن نباشید.

دیروز و امروز آقای ظریف امتحان منفی داد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد بیماری ظریف روز گذشته اظهار داشت: بیماری وزیر خارجه باعث نگرانی شد اما آزمایش آنها دیروز و امروز منفی بود و وی تاج ندارد اما آنها بیماری از منطقه دیگری هستند که باید دنبال کنند “

خطیب زاده در مورد اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس گفت: هیچ کشوری در جهان به منافع ملی و امنیت ملی خود آسیب نرساند. ایران به عنوان یک فعال شناخته شده در سطح بین المللی ، با منافع ملی با کسی مصالحه نخواهد کرد. برنامه موشکی ایران ماهیتی دفاعی دارد. برژام در راه حل یک بحران کاذب است.

وی در مورد وضعیت کارمندان رنو در فرانسه گفت: این مسئله در حال بررسی است و سفارت ما نیز درگیر آن است.

ادامه دارد

310 310

دکمه بازگشت به بالا