بین الملل

تقابل «تهاجمی» جنگنده چین با هواپیمای نظامی آمریکا

به نقل از رویترز، فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه هند و اقیانوسیه سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۶ می (جمعه پنجم خرداد) یک جنگنده جی-۱۶ چین در جریان رهگیری یک هواپیمای آر.سی-۱۳۵ نیروی هوایی آمریکا مانوور تهاجمی غیرضروری داشت.

آمریکا گفت که این اتفاق بر فراز آبهای بین‌المللی دریای چین جنوبی رخ داد.

ویدیویی که از این حادثه منتشر نشده است، نشان می‌دهد که یک جنگنده چینی از مقابل هواپیمای آمریکایی عبور کرده و کابین آر.سی-۱۳۵ را به لرزه در می‌آورد.

پنتاگون در بیانیه خود افزود: آمریکا در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه بدهد به پرواز، دریانوردی و عملیات امن و مسئولانه ادامه خواهد داد.

در ماه دسامبر، یک هواپیمای نظامی چینی در آسمان دریای چین جنوبی به سه متری یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا نزدیک شد و خلبان آمریکایی مجبور شد اقداماتی برای جلوگیری از برخورد دو هواپیما انجام دهد.

تقابل جدید هواپیمای چینی در حالی است که پکن درخواست لوید آستین وزیر دفاع آمریکا برای دیدار با مقام‌های چینی در حاشیه نشست امنیتی شانگری لا در سنگاپور را رد کرد.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که چین از سال ۲۰۲۱ تاکنون به ده‌ها درخواست برای گفت‌وگو با پنتاگون پاسخ نداده یا این درخواست ها را رد کرده است.

آمریکا و چین دو اقتصاد بزرگ دنیا هستند که روابط آنها بر سر مسائل گوناگونی از جمله تایوان، سابقه حقوق بشری چین و فعالیت‌های نظامی آن کشور در آبهای دریای چین جنوبی دچار تنش شده است.

310310

دکمه بازگشت به بالا