اقتصادی

تفاهمات تهران – پکن در گفت‌وگوی یک‌ساعته رؤسای جمهور ایران و چین

روسای جمهور ایران و چین در گفت وگوی تلفنی یک ساعته رویدادهای مهم بین المللی و منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر همکاری های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش پرتال پارسی، سیدابراهیم رئیسی بعدازظهر روز جمعه (18 مرداد) در گفت و گوی تلفنی با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها را ادامه سیاست مخرب یکجانبه گرایی کنونی این کشور دانست. صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند

رئیس جمهور احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و در این زمینه حمایت از سیاست «چین واحد» را نهایی و نهایی دانست. سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران.

جمهوری اسلامی ایران خواستار توسعه همه جانبه روابط با چین بدون توجه به رویدادهای بین المللی، همکاری مستقل مبتنی بر منافع ملی کشورهای مستقل به عنوان نمونه صحیح مدیریت در سطح منطقه و بین المللی شد و در عین حال بر عزم خود برای اجرای این مهم تاکید کرد. توسعه همه جانبه روابط با چین نظم بین المللی در حال ظهور تلاش آمریکا برای تکرار مدل جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و زوال خود می دانست.

وی در پاسخ به ارزیابی عالی رئیس جمهور چین از سیاست و دستاوردهای توسعه روابط و همکاری های جمهوری اسلامی ایران و همسایگانش، گفت: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران بسترهای لازم برای امنیت و جمعی را فراهم کرده است. توسعه در ایران غرب آسیا می تواند به عنوان نمونه ای برای تقویت اعتماد در توسعه سیاسی و اقتصادی منطقه باشد.

رئیسی در این زمینه بر تلاش ایران برای تامین امنیت دریایی و حمل و نقل انرژی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور همچنین تحریم‌ها را لغو مذاکرات دانست و بر لزوم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی طرف آمریکایی به‌عنوان ناقض توافق و لزوم اتخاذ تدابیر مناسب برای رفع تحریم‌های غیرقانونی ایران و طرف‌های ثالث توسط این کشور تاکید کرد. .

رئیسی از گسترش همکاری های اقتصادی چندجانبه در چارچوب توافقات منطقه ای و فرامنطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس استقبال کرد.

رئیسی و شی جین پینگ همچنین با ارائه طرح های توسعه همکاری، از توسعه روابط و مبادلات تجاری بین دو کشور در سال گذشته ابراز خرسندی کردند و در مورد راهبردهای توسعه و تسریع در روند اجرای برنامه جامع همکاری 25 ساله توافق کردند. .

همچنین شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین در دومین گفت وگوی سران دو کشور از همکاری ایران و چین در عرصه بین المللی و حمایت متقابل از مواضع یکدیگر در عرصه منطقه ای و بین المللی قدردانی کرد. عرصه کشورهای در دولت سیزدهم.

وی با تاکید بر اهمیت ثبات منطقه و حفظ نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، بر مخالفت با سیاست ظلم ستیزی و یکجانبه گرایی چین تاکید کرد.

رئیس جمهور چین بر اهمیت راهبردی روابط چین و ایران و تلاش کشورش برای تقویت و توسعه همکاری های مهم، راهبردی و امنیتی دو کشور به ویژه در زمینه های تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی تاکید کرد و گفت: در 25 سال گذشته سند جامع همکاری های دو کشور گام بزرگی در این راستا است و بر این اساس دستورات لازم را برای توسعه روابط راهبردی همه جانبه با ایران از جمله در حوزه اقتصادی صادر می کنم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا