سلامت و تندرستی

تشخیص فتق دیسک کمر به وسیله تست های پزشکی

همانطور که می دانید فتق دیسک می تواند باعث ایجاد درد و اختلال در فعالیت های روزانه شما شود. این احتمالاً مهمترین دلیل برای مراجعه به پزشک است: کمر و ستون فقرات شما درد می کند و می خواهید دلیل آن را بدانید.

دکتر از شما سوالاتی می پرسد و شما را معاینه می کند. این برای تعیین محل درد شما و دیسک های بین مهره ای با فتق ضروری است. تشخیص دقیق به پزشک شما کمک می کند تا درمان مناسب برای کمردرد را تعیین کند – روشی که به شما کمک می کند تا درد فتق دیسک و علائم کمردرد خود را مدیریت کنید و سلامت خود را بازیابی کنید.

معاینهی جسمی

پزشک از شما در مورد علائم فعلی و درمان هایی که به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی خود استفاده کرده اید می پرسد.

سوالات متداول در مورد تشخیص فتق دیسک

  • درد از چه زمانی شروع شد؟ کمرت کجا درد میکنه
  • اخیراً چه فعالیت هایی انجام می دهید؟
  • برای رفع فتق دیسک چه کرده اید؟
  • آیا فتق دیسک به سایر قسمت های بدن شما سرایت می کند؟
  • آیا چیزی درد دیسک را کاهش می دهد یا آن را بدتر می کند؟

پزشک از شما می‌خواهد در طول معاینه بنشینید، بایستید و راه بروید. همچنین از شما می خواهد که در حالت نشسته، ایستاده و خواب حرکات خاصی را انجام دهید. این به پزشک اجازه می دهد تا انعطاف پذیری ستون فقرات، نواحی دردناک و هرگونه مشکل عصبی عضلانی مرتبط با فتق دیسک را ارزیابی کند.

این شامل:

  • تست قدرت عضلانی: پزشک شما قدرت برخی از عضلات را برای دیدن اعصاب تحت فشار بررسی می کند.
  • تست حسی: این تست حساسیت نقاط مختلف به لمس، نوک سوزن، گرما یا سرما را اندازه گیری می کند.
  • واکنش تاندون عمیق (حرکت غیرارادی زانو و مچ پا): پزشک با یک چکش کوچک به زانو و مچ پا ضربه می زند. اگر عصب کمر تحت فشار باشد، ممکن است واکنش زانو (تاندون کشکک) یا مچ پا (تاندون آشیل) نداشته باشید یا این واکنش ممکن است جزئی باشد.
  • تست دروغ پساف: به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید. پزشک پای آسیب دیده را بلند کرده و به سمت سر شما می برد. بالا بردن پا در تست مثبت فتق دیسک باعث درد در ناحیه کمر، لگن و زیر زانو می شود.
  • قبولی در آزمون صندلیروی تخت می نشینید و روی لبه تخت زانو می زنید و پاهایتان با زاویه 90 درجه. پزشک به آرامی یک پا را بالا می‌آورد تا زانو صاف شود. تست فتق دیسک مثبت نشان دهنده درد در پشت لگن و زیر زانو هنگام بلند کردن پا است.
  • تست کشش استخوان ران: روی تخت روی شکم دراز می کشی و پاهایت را صاف می کنی. دکتر پاهای شما را بالا می آورد و زانوهای شما را خم می کند. اگر آزمایش باعث دردی شود که به جلوی لگن سرایت کند، ممکن است یکی از اعصاب کمر آسیب ببیند.
  • اقدامات خاص را انجام دهیدممکن است از شما خواسته شود که در حمام بنشینید، مانند سرفه یا عطسه. اگر فتق دیسک داشته باشد، درد یا علائم مرتبط با فتق دیسک را افزایش می دهد.

معاینه عصبی

متخصص ستون فقرات شما یک آزمایش عصبی انجام خواهد داد که واکنش، قدرت عضلانی، سایر تغییرات عصبی و شیوع درد را بررسی می کند.

درد رادیال (دردی که از یک منبع درد به منبع دیگر سرایت می‌کند) زمانی تشدید می‌شود که مستقیماً در ناحیه آسیب دیده اعمال شود. برای مثال ممکن است سیاتیک داشته باشید. سیاتیک یک درد شعاعی است که می تواند ناشی از فتق دیسک باشد. منبع درد در ستون فقرات است، اما به دلیل عصب تحت فشار در نتیجه فتق دیسک، درد به پاهای شما سرایت می کند.

تست های آزمایشگاهی

معمولاً آزمایش خون برای تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول های خونی انجام می شود. مواد شیمیایی موجود در خون می تواند نشان دهنده اختلالات متابولیک باشد که می تواند یکی از دلایل کمردرد باشد.

تست های تصویربرداری تشخیصی لومن دیسک کمر

آزمایش تصویربرداری ممکن است شامل معاینه اولیه برای تعیین علت دیسک کمر و علائم احتمالی بیماری یا شکستگی، تومور، عفونت یا سندرم اسب باشد.

در اینجا برخی از آزمایشات تصویربرداری متداول مورد استفاده برای تشخیص نور دیسک آورده شده است:

  • ام آر آیمعمولاً با نشان دادن محل دقیق فتق دیسک و عصب آسیب دیده دقیق ترین تخمین را از ستون فقرات کمری ارائه می دهد. MRI معمولا برای کمک به برنامه ریزی عمل تجویز می شود. این تصویر می تواند فتق دیسک و نحوه فشار آن بر اعصاب را نشان دهد.
  • نوار عصب عضلانی زمانی که فیزیوتراپیست به آسیب عصبی مشکوک شود، این سوال پرسیده می‌شود و از شما می‌خواهد باندهای عصب و عضله را بررسی کنید تا مشخص شود اعصاب شما چقدر سریع پاسخ می‌دهند.
  • سی تی اسکن اغلب زمانی استفاده می شود که ام آر آی امکان پذیر نباشد.
  • تصویر اشعه ایکس عمدتاً برای تشخیص مشکلاتی مانند شکستگی استخوان، بدشکلی استخوان، عفونت، تومور یا مشکلات ناهماهنگی ستون فقرات استفاده می شود. معمولاً نمی توان از اشعه ایکس برای تشخیص نور دیسک استفاده کرد.
  • سی تی میلوگرام یکی از روش های توموگرافی کامپیوتری استفاده از رنگ بر روی نخاع و استفاده از تصویر اشعه ایکس برای دیدن رنگ است. این روش می تواند اندازه و محل فتق دیسک را مشخص کند اما روشی تهاجمی است.
  • اسکن استخواناین روش یک تصویر کامپیوتری از استخوان ها ایجاد می کند. مقدار کمی ماده رادیواکتیو به بدن شما تزریق می شود و این ماده وارد جریان خون شما می شود. این ماده در استخوان های شما جمع می شود و توسط اسکنر تشخیص داده می شود. این روش برای کمک به پزشکان در تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند آرتریت، شکستگی، تومور یا عفونت استفاده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر احساس درد پشت یا گردن دارید که به بازوها و پاهایتان سرایت می کند، یا اگر احساس بی حسی، ضعف یا گزگز در بازوها و پاهای خود دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا