عمومیکسب و کار ویژه

ترفندها و تکنیک های طرز تهیه قیمه نثار قزوینی

یکی از خوشمزه ترین غذاهای مجلسی ایرانی که در دسته غذاهای پلو قرار می گیرد. این غذای لذیذ و خوش طعم مانند شیرین قزوینی پلو و انار قزوینی پلو نشات گرفته از شهر قزوین است. این غذا عمدتا در مجالس و مجالس عروسی در قزوین تهیه می شود و لذیذ و خوش طعم است و با امتحان کردن به یکی از غذاهای مورد علاقه شما تبدیل خواهد شد. با مقدار موادی که در دستور هست میتونید برای 4 نفر قیچی درست کنید اگه میخواید کم و بیش قیچی درست کنید کافیه مقدار مواد رو زیاد یا تقسیم کنید.

مواد لازم

برنج ۳ پیمانه
پیاز بزرگ ۱ عدد
زرشک ۱۰۰ گرم
چوب دارچین ۳ عدد
پودر قند ۲ قاشق غذا خوری
خلال پسته و بادام ۱۰۰ گرم
گوشت بدون استخوان ۵۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه لازم

طرز تهیه قیمه نثار و فوت و فن های آن

مرحله اول: گوشت را آماده کنید

برای تهیه کیمه نزار مجلسی ابتدا گوشت را در بشقاب خرد می کنیم و پیاز را خرد می کنیم و روی تخته قیمتی خرد می کنیم. جوانه ها را چند ساعت در نمک خیس کنید.

مرحله دوم: پیاز و گوشت را سرخ کنید

تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و وقتی داغ شد پیازها را داخل روغن می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم شوند و صبر می کنیم تا طلایی شوند. بعد از طلایی شدن پیازها گوشت خرد شده را اضافه می کنیم و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه روی آن می پاشیم و صبر می کنیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند.

مرحله سوم: خمیر را خرد کنید

در شیر داغ مقداری روغن مایع بریزید و روی آتش بگذارید و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا رنگ روغن قرمز شود و رب گوجه فرنگی تغییر رنگ دهد و بوی سبز آن از بین برود.

مرحله چهارم: پختن گوشت

سپس رب گوجه فرنگی را به گوشت تفت داده اضافه می کنیم، استیک دارزین و دم کرده زعفران را اضافه می کنیم، 2 لیوان آب روی مواد می ریزیم، درب قابلمه را می بندیم و حرارت را کم می کنیم تا گوشت پخته شود تا گوشت کم شود. ، نمک باید اضافه شود.

مرحله 5: برنج را بپزید

ابتدا داخل قابلمه آب بریزید و کمی نمک روی آن بریزید و در قابلمه را روی حرارت قرار دهید و درب قابلمه را ببندید تا آب به سرعت بجوشد برنج را بشویید و آب بیشتری بریزید. در حال جوشیدن بود، برنج را در آب ریختیم و یکبار هم زدیم، 5 دقیقه بدون دست زدن به برنج پخت، کاملا پخته بود و مغز کمی سفت شده بود، برنج را باید خارج کرد.

مرحله ششم: برنج را بجوشانید

برنج را داخل آبکش بریزید، برنج را داخل آبکش بریزید، آبکش را 1-2 بار تکان دهید تا آب بیشتری خارج شود، حرارت دهید تا داخل قابلمه خشک شود، سپس روغن را به ته قابلمه اضافه کنید. در صورت تمایل نان یا سیب زمینی ها را به آرامی ته قابلمه بریزید و در صورت تمایل کمی آب و روغن روی برنج بریزید (شما نمی توانید این کار را انجام دهید، وقتی امتحان کردید و دیدید که برنج در مرحله آخر پخته نمی شود) درب قابلمه را بگذارید و قابلمه را گرم کنید و بگذارید بجوشد. بعد از اینکه بخار از داخل قابلمه آمد، حرارت را کم کنید و شعله را زیر قابلمه پخش کنید تا برنج بپزد.

مرحله هفتم: آجیل را تفت دهید

در تابه ای مقداری روغن داغ کنید و بادام و پسته و توت فرنگی را در آن روغن تفت دهید و مقداری پودر قند اضافه کنید و هم بزنید تا نرم شود تا جدا شود. تابه را از روی حرارت بردارید چون زرشک میسوزد.

مرحله هشتم: تهیه روغن قزوین

حالا گوشت را برش زده و برنج آماده شده را با کمی زعفران آب پز مخلوط کرده و برنج سفید را در بشقاب می گذاریم و با برنج زعفرانی تزیین می کنیم و با برنج زعفرانی تزیین می کنیم. با گوشت کبابی و توت، مخلوط بادام و پسته و سالاد شیرازی روغن نثار سرو می شود.

ترفندها و تکنیک های طرز تهیه قیمه نثار قزوینی

در پایان تفت دادن گوشت کمی گلاب اضافه کنید تا فیله نثار خوشبو شود.

آبگوشت باید کاملا غلیظ و خشک باشد.

علاوه بر خلال بادام و بادام زمینی، می توانید از خلال پرتقال نیز استفاده کنید.

اگر از تکه های کوچک گوشت استفاده می کنید، اصلاح لازم نیست.

اگر می خواهید غذای واقعاً خوشمزه ای تهیه کنید، باید آن را به آرامی و روی حرارت ملایم بپزید تا به اصطلاح جا بیفتد.

اگر از خلال پرتقال استفاده می کنید، 3 بار بجوشانید تا طعم تلخ آن گرفته شود.

می توانید خلال های بادام را در کمی آب خیس کنید تا بو شود، اما بادام زمینی را کاملا خیس نکنید وگرنه به رنگ سبز خود باز می گردد.

اگر قیمه ناتاز را برای مهمانی انتخاب می کنید، بهتر است گوشت بزرگتری تهیه کنید.

پیاز ناگا ریز خرد شده به این خورش طعم می دهد.

در حین تفت دادن پیازها می توانید مقداری پودر زعفران به آن اضافه کنید.

برای تهیه خورش بهتر است از روغن جامد استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا