بین الملل

ترامپ دنبال حل بحران شورای همکاری خلیج فارس پیش از ترک کاخ سفید/قطر: ازگفت‌وگو استقبال می‌کنیم

دونالد ترامپ ، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که قصد دارد قبل از ترک کاخ سفید ، بحران بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس را حل کند. وزیر امور خارجه قطر همچنین تأکید کرد که دوحه از گفتگوی مبتنی بر احترام به حاکمیت حمایت می کند.

پرتال پارسی به نقل از الجزیره نوشت: رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی آمریکا ، با اشاره به بحران در شورای همکاری خلیج فارس ، در بیانیه ای که شورای امنیت جهانی منتشر کرد ، گفت هواپیماهای قطری می توانند قبل از ترک کاخ سفید بر فراز عربستان سعودی و بحرین پرواز کنند.

وی گفت: “ما در تلاش هستیم بحران شورای همکاری خلیج فارس (شورای همکاری خلیج فارس) را حل کنیم و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تماس های زیادی در این زمینه برقرار کرده است.”

اوبراین افزود که اتحاد و دوستی بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس به نفع ایالات متحده نیز خواهد بود. این هدف دور از دسترس نیست و ایالات متحده روابط خوبی با قطر و عربستان سعودی دارد. بین آنها اختلاف خانوادگی وجود دارد و آنها باید برای حل این اختلافات بر سر میز مذاکره بنشینند.

این مقام آمریکایی همچنین گفت: توافق نامه امضا شده بین امارات و بحرین توسط رژیم صهیونیستی مهمترین گام برای صلح بیش از 25 سال گذشته است.

محمد بن عبدالرحمن وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با شورای امنیت جهانی گفت کشورش هیچ اقدامی خصمانه علیه کشورهای همسایه انجام نداده است و ادعاهایی که منجر به تحریم شده است نادرست است.

وی گفت: “از همان ابتدا ، ما از گفتگوی مبتنی بر احترام و احترام به حاکمیت همه کشورها استقبال می کنیم.” بحران شورای همکاری خلیج فارس (GCC) هیچ برنده ای ندارد و نتیجه آن بی ثباتی در منطقه است.

وزیر امور خارجه قطر از تلاش های صباح آل احمد الجابر الصباح ، امیر فقید کویت ، برای حل این بحران تقدیر کرد و گفت که نواف آل احمد الجابر الصباح ، امیر فعلی کویت ، به این کار ادامه خواهد داد.

وی گفت: “موضع دولت قطر در مورد مسئله فلسطین تأكید بر ضرورت بررسی ریشه این مسئله به گونه ای است كه فلسطینیان حق تأسیس كشوری مستقل را تضمین كنند.”

این مقام قطری همچنین بر لزوم ایجاد جبهه ای متحد که منافع فلسطینیان و تصمیمات دو کشور را در نظر بگیرد ، تأکید کرد.

وی همچنین در مورد مذاکرات صلح افغانستان در دوحه گفت: صلح میان افغان ها گام مهم بعدی است که دوحه برداشته است. واشنگتن برای یافتن راه حلی در افغانستان همکاری نزدیکی با دوحه دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد آن باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا