اقتصادی

تدوین برنامه راهبردی ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ سازمان اکو در دستور کار قرار گیرد

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مشارکت منطقه ای به بهبود توان کشورها در حفاظت از جوامع خود در مقابل تهدیداتی مانند نقض حاکمیت سایبری کمک می کند، گفت: کشورهای عضو سازمان اکو اگر تنظیم گری مشترکی در مواجهه با غول های فناوری بین المللی ارائه دهند می توانند با تعامل با آنها حقوق ملت های خود را تضمین کنند.

به گزارش پرتال پارسی، صبح امروز (پنجشنبه) نشست رسمی وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو به ریاست عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.  

زارع پور در سخنرانی رسمی خود در این نشست گفت: باعث خوشبختی است که وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در روز ملی فناوری اطلاعات در ایران میزبان این نشست است.  

وی افزود: به عنوان یکی از بنیان گذاران اکو، جمهوری اسلامی ایران، همیشه به دنبال تقویت همگرایی منطقه ای و موثرتر کردن این نهاد بوده است و بدون شک این نشست نیز در همین راستا خواهد بود.  

زارع پور با بیان اینکه ما در مرحله حساسی از تحول دیجیتال هستیم، گفت: فناوری های جدیدی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، نسل پنجم تلفن همراه و حتی نسل ششم، نیمه هادی ها، کلان داده و سایر فناوری های جدیدی که در راه است؛ علاوه بر ایجاد فرصت های جدید در جهت توسعه جوامع، تهدیداتی را نیز به همراه دارند، لذا لازم است در مواجه با این فناوری ها رویکرد مناسبی اتخاذ شود تا هم از فرصت های بی نظیر ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم و هم از تهدیدات آنها مصون بمانیم.  

وی افزود: اگر در مواجهه با فناوری های جدید منفعلانه عمل کنیم، شکاف دیجیتالی که الان هم وجود دارد، گسترده تر خواهد شد.

وزیر ارتباطات با ابراز خوشنودی از پیشرفت چشمگیر این سازمان بین المللی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: با این حال همکاری های میان اعضا به خوبی پیش نرفته است و به عنوان مثال وزرای حمل و نقل عضو اکو یازدهمین نشست خود را نیز برگزار کرده اند اما امروز سومین نشست وزرای ارتباطات این سازمان در حال برگزاری است، لذا لازم است در این زمینه بازنگری جدی انجام شود.

زارع پور با اشاره به اینکه غیر از برگزار نشدن منظم اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو دو مشکل دیگر نیز وجود دارد، گفت: نخست اینکه ما در بسیاری از حوزه ها از جمله توسعه زیرساخت های ارتباطی، تنظیم گری و رگولاتوری در منطقه، سرمایه گذاری و کار مشترک در حوزه های مربوط به فضا می توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم که با وجود همه مصوبات قبلی این همکاری ها به صورت موثر و نتیجه بخشی اتفاق نیفتاده است. علاوه بر این بلوک کشورهای عضو اکو، به عنوان یک سازمان منطقه ای مشترک پتانسیل های همکاری بالایی با سایر سازمان های بین المللی دارد که تا کنون در این زمینه نیز توفیقات قابل توجهی حاصل نشده است. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا پلی برای اتصال کشورهای عضو اکو با سایر مناطق مانند اقیانوس هند، آفریقا، خلیج فارس و کشورهای حوزه شامات باشد.  

وی افزود: مشارکت منطقه ای به ما کمک می کند تا بهتر از فرصت های خود استفاده کنیم و از جوامع خود در برابر تهدیدات از جمله نقض حاکمیت سایبری محافظت کنیم و به توانمندی های داخلی خود از جمله پلتفرم های بومی فرصت رشد و شکوفایی بدهیم.  

وزیر ارتباطات با اشاره به سرعت بالای تحولات در حوزه ارتباطات و فناوری، خاطرنشان کرد: برای برنامه ریزی مناسب در مواجه فعالانه با آینده فناوری دیجیتال، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کند تدوین برنامه راهبردی ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ این سازمان در دستور کار قرار گیرد.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وی افزود: این مطالعه باید بر ارتقای همکاری منطقه ای در حوزه فناوری های فضایی، هوش مصنوعی، زیرساخت انتقال داده، تنظیم گری، پلتفرم های مشترک، اقتصاد دیجیتال، حفاظت از کودکان در فضای مجازی، آموزش و سایر موارد تمرکز داشته باشد بنابراین پیشنهاد می شود به منظور تدوین دقیق این سند، پنج کمیته شامل کمیته امنیت سایبری، کمیته اقتصاد دیجیتال، کمیته زیرساخت و انتقال داده، کمیته حمایت از کودکان در فضای مجازی و کمیته پلتفرم ها ذیل کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات اکو تشکل شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تجربه و تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اطلاعات موثق و تحلیل‌های قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا