اقتصادی

تبعات یک تصمیم ارزی برای ترخیص کالا/ گلایه تجار به رئیس‌جمهور

اعمال محدودیت های جدید از سوی بانک مرکزی در زمینه انتقال ارز و زمان اعلامیه های واردات ، بازرگانان و بازرگانان را به انتقاد از این موضوع حتی پس از تصویب اخیر ترخیص سریع کالاهای اساسی و مواد اولیه سوق داده است. بیایید جمهوری را بگیریم.

به گزارش پرتال پارسی ، پس از صدور چندین دستورالعمل و دستورالعمل برای میلیون ها کالای اساسی و مواد اولیه تولید شده در گمرک و بنادر ، و آنچه منجر به نتیجه مثبت نشد ، سرانجام در نیمه دوم سال جاری شرایط به گونه دیگری رقم خورد ؛ در زمانی که انتقاد از موانع ترخیص کالا و نیازهای داخلی شدت یافته است ، مقام معظم رهبری نیز با تأکید بر هماهنگی دستگاه ها در نظافت و تحویل کالاهای ضروری ، به این موضوع پرداختند

سرانجام ، طی مذاکرات در مورد ساده سازی ثبت کالا ، قطعنامه ای از ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صادر و در تاریخ 17 نوامبر در دستور کار قرار گرفت. مهمترین تصمیماتی که گرفته شد ساده سازی وضعیت ارز و تغییر در روند اطمینان از تسویه ارز و کالاها از جمله تعریف شرایط ثبت نام بدون اعتبار و کد کنترل بانکی و همچنین واردات با ارز متقاضی بود.

در همین زمان ، حدود سه هفته از آغاز ترخیص کالا از گمرک با این مصوبه می گذرد ، به گفته وزیر صمت ، در این مدت حدود چهار میلیون تن کالا ترخیص شده است و بانک مرکزی در اواخر ماه نوامبر بخشنامه هایی درباره برخی از مسائل ارزی منتشر کرده است. آنها صاحبان کالا شدند و نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و تأکید کردند که این می تواند در قسمت عمده ای از تصمیم دولت برای ترخیص سریع کالاها تأثیر بگذارد.

زمان ارائه اظهارنامه ها و نقل و انتقالات ارزی را محدود کنید

طبق بخشنامه بانک مرکزی ، این موضوع مربوط به نقل و انتقالات ارزی و کاهش دوره دو ماهه برای ارائه اظهارنامه واردات به بانک برای انجام تعهدات ارزی واردکنندگان و همچنین مهلت 45 روزه برای ترخیص نهایی گمرک است.

اطلاعات دریافتی توسط پرتال پارسی مربوط به مفاد بخشنامه اخیر بانک مرکزی است که طبق آن صاحب کالا باید اسنادی را برای انتقال نقل و انتقالات ارزی ارسال شده حداکثر تا 11 ژانویه سال جاری ارائه دهد.

همچنین ارسال اسناد حواله ارسال شده پس از نوزدهم نوامبر حداکثر دو ماه از تاریخ صدور تا تاریخ اطلاع از تحویل ارز است. از طرف دیگر ، ارسال اسناد ترخیص کالا از گمرک باید در مدت زمان 45 روز از تاریخ صدور اظهارنامه ارز هنگام ارسال اسناد و مدارک اعتباری یا در طول دوره واریز یا تایید اسناد حمل و نقل و نقل و انتقال ارز معتبر باشد.

طبق اعلام بانک مرکزی ، تعهد ترخیص کالا از گمرک و صدور پروانه گمرک از سه ماه به 45 روز کاهش یافته و تعهد انتقال ارز هنگام واردات کالا از سه ماه به دو ماه کاهش یافته است.بانک تأکید کرد که این مدت قابل تمدید نیست. ، مشتری باید همان ارز را به بانک ارائه دهد.

نامه تجار به رئیس جمهور برای تجدید نظر

با این وجود اتاق بازرگانی به بخشنامه بانک مرکزی واکنش نشان داد و رئیس اتاق بازرگانی تهران ، حنصاری نامه ای به رئیس جمهور نوشت و خواستار بررسی مجدد آن شد.

وی گفت که “پس از تأیید کارکنان هماهنگی اقتصادی دولت ، که می تواند ترخیص کالا را تسهیل کند ، دستورالعمل بانک مرکزی در مورد نقل و انتقال ارز محدودیت های جدیدی را در تجارت خارجی کشور ایجاد کرد. به عبارت دیگر ، اجرای مفاد آن مانع اجرای اکثر تصمیمات اساسی کارکنان هماهنگی اقتصادی دولت برای تأمین نیازهای ارزی واردکنندگان ارزهای صادراتی می شود ، مانند مهلت دو ماهه برای ارسال اظهارنامه واردات به بانک ها. به منظور انجام تعهدات ارزی واردکنندگان و آوردن کالا ظرف مدت 45 روز از ترخیص کالا به بانک ، از جمله دریافت اظهارنامه عرضه ارز و کد SATA ، آوردن و تحویل ، فرآوری مواد اولیه و نیازهای کارخانه صنایع مختلف. “او مشکلات جدی داشت.”

اندکی پس از تصمیم دولت برای تسریع در ترخیص مواد اولیه کالاهای اساسی و خطوط تولید ، بانک مرکزی تیراژ صادر کرد و محدودیت های ارزی را اعمال کرد که بانک مرکزی موافقت نکرد. رئیس بانک مرکزی در نامه ای به رئیس جمهور مخالفت و انتقاد خود را اعلام کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا