
بهسازی باند فرودگاه شهدای ساری تنها فرودگاه بین المللی استان مازندران پس از ۳۸ سال وقفه از اوایل تیرماه ۱۴۰۴ آغاز شده و طبق برنامه ریزی های فشرده قرار است طی یک دوره زمانی حدود شش ماهه به اتمام برسد. این پروژه حیاتی با هدف ارتقای ایمنی پروازها و کارایی عملیاتی فرودگاه دشت ناز ساری اجرا می شود.
فرودگاه ها به عنوان شریان های حیاتی حمل و نقل هوایی نقش کلیدی در توسعه اقتصادی گردشگری و ارتباطات منطقه ای ایفا می کنند. استان مازندران با موقعیت جغرافیایی خاص و جاذبه های فراوان همواره پذیرای مسافران بسیاری از طریق مسیرهای هوایی بوده است. فرودگاه بین المللی شهدای ساری به عنوان اصلی ترین درگاه هوایی این استان سال هاست که نیاز مبرمی به نوسازی زیرساخت های خود به ویژه باند پرواز داشته است.
فرسودگی باند فرودگاه پس از دهه ها استفاده بدون بهسازی اساسی نه تنها بر کیفیت خدمات پروازی تأثیر می گذارد بلکه می تواند ایمنی عملیات نشست و برخاست هواپیماها را نیز تحت الشعاع قرار دهد. کارشناسان فنی هوایی بارها بر ضرورت انجام اقدامات ترمیمی و بهسازی برای تضمین استانداردهای بین المللی ایمنی تأکید کرده اند. این نیاز اکنون با جدیت بیشتری در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.
پروژه بهسازی باند فرودگاه ساری نه تنها یک اقدام فنی ضروری است بلکه نشان دهنده توجه به زیرساخت های حمل و نقل استان در راستای توسعه پایدار است. با توجه به افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی به مازندران و برنامه های توسعه مسیرهای پروازی ارتقای کیفیت باند فرودگاه ساری امری حیاتی محسوب می شود.
برنامه ریزی برای اجرای این پروژه پس از سال ها انتظار امیدهای تازه ای را برای آینده حمل و نقل هوایی در مازندران زنده کرده است. هدف گذاری برای اتمام پروژه در مدت زمانی کوتاه نسبت به میانگین کشوری نشان از عزم جدی برای به حداقل رساندن اختلال در خدمات فرودگاهی و تسریع در بهره برداری مجدد از فرودگاه دارد.
این پروژه شامل مجموعه ای از اقدامات فنی پیچیده است که با هدف افزایش دوام مقاومت و ایمنی باند پرواز انجام می شود. انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی گامی مهم در جهت تحقق این هدف بزرگ محسوب می شود.
بهسازی باند فرودگاه ساری علاوه بر جنبه های فنی و ایمنی ابعاد اقتصادی و اجتماعی نیز دارد. تسریع در اتمام پروژه به معنای بازگشت سریع تر فرودگاه به چرخه عملیات و کاهش تأثیرات منفی تعطیلی بر اقتصاد استان و رفاه شهروندان است.
این پروژه می تواند تجربه ای ارزشمند برای مدیریت پروژه های مشابه در سطح کشور باشد. موفقیت در اجرای بهسازی در مدت زمان شش ماه در مقایسه با پروژه های مشابه که گاه تا دو سال به طول انجامیده اند می تواند الگویی کارآمد برای سایر فرودگاه های نیازمند بهسازی ارائه دهد.
در مجموع بهسازی باند فرودگاه شهدای ساری یک گام اساسی و ضروری برای تضمین آینده حمل و نقل هوایی ایمن و کارآمد در استان مازندران است و افق های جدیدی را برای توسعه این زیرساخت حیاتی می گشاید.
آغاز عملیات بهسازی و تعریض باند فرودگاه بین المللی ساری
عملیات اجرایی پروژه بهسازی و تعریض باند فرودگاه بین المللی شهدای ساری (دشت ناز) پس از ماه ها برنامه ریزی و طی مراحل فنی و مناقصه از اوایل تیرماه سال ۱۴۰۴ رسماً کلید خورد. این پروژه یکی از مهم ترین طرح های عمرانی در حوزه حمل و نقل هوایی استان مازندران طی دهه های اخیر محسوب می شود. هدف اصلی از اجرای این عملیات ارتقاء سطح ایمنی و افزایش ظرفیت پذیرش انواع هواپیماها در این فرودگاه است.
باند فرودگاه ساری که از زمان تأسیس آن در حدود ۳۸ سال پیش بهسازی اساسی را تجربه نکرده بود به دلیل فرسودگی ناشی از تردد مستمر هواپیماها و تأثیرات عوامل جوی نیازمند مرمت و تقویت جدی بود. کارشناسان فنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران وضعیت باند را از نظر ایمنی حائز اهمیت دانسته و اجرای طرح بهسازی را ضروری اعلام کرده بودند.
این عملیات شامل مجموعه ای از فعالیت های عمرانی و فنی است که بخش های مختلف باند پرواز را در بر می گیرد. علاوه بر بهسازی روکش آسفالت و زیرسازی باند احتمالاً اقداماتی در خصوص سیستم روشنایی و علائم ناوبری نیز برای افزایش ضریب ایمنی به ویژه در شرایط دید کم انجام خواهد شد. هزینه برآورد شده اولیه برای اجرای این پروژه دست کم یک هزار میلیارد ریال اعلام شده که نشان از مقیاس بزرگ این عملیات دارد.
آغاز این پروژه پس از پایان پروازهای حج تمتع سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده بود تا کمترین اختلال در جابجایی حجاج عزیز ایجاد شود. انتخاب این زمان بندی نشان دهنده تلاش برای مدیریت هرچه بهتر پیامدهای تعطیلی فرودگاه است.
مدیرکل فرودگاه های استان مازندران بر ضرورت این بهسازی از منظر ایمنی تأکید کرده و اجرای آن را گامی مهم در راستای تضمین پروازهای ایمن در آینده دانسته است. وی همچنین اشاره کرده که این پروژه یکی از چهار طرح بزرگ زیرساختی تعریف شده برای فرودگاه شهدای ساری است.
اجرای موفقیت آمیز این عملیات نه تنها وضعیت فنی باند را بهبود می بخشد بلکه زمینه را برای توسعه آینده فرودگاه و افزایش تعداد و تنوع پروازها فراهم می آورد. این پروژه گام مهمی در راستای تحقق پتانسیل کامل فرودگاه ساری به عنوان یک مرکز مهم حمل و نقل هوایی در شمال کشور است.
با آغاز عملیات فرودگاه ساری وارد فاز جدیدی از فعالیت های عمرانی شده که نیازمند همکاری و صبر مسافران و شرکت های هواپیمایی است. اما نتیجه نهایی فرودگاهی با زیرساخت های ایمن تر و کارآمدتر خواهد بود که به نفع همه کاربران و استان مازندران است.
تعطیلی ۶ ماهه فرودگاه شهدای ساری از تابستان
همزمان با آغاز عملیات گسترده بهسازی باند فرودگاه بین المللی شهدای ساری این فرودگاه از اوایل تابستان سال ۱۴۰۴ وارد دوره تعطیلی عملیاتی شش ماهه شده است. این تصمیم به دلیل ماهیت فنی و حجم بالای کارهای عمرانی مورد نیاز بر روی باند پرواز اتخاذ شده است. اجرای پروژه های زیرساختی در مقیاس بهسازی باند فرودگاه نیازمند توقف کامل پروازها برای تضمین ایمنی کارگران و کیفیت اجرای پروژه است.
مدت زمان شش ماهه در نظر گرفته شده برای این تعطیلی با توجه به تجربیات پروژه های مشابه در سایر فرودگاه های کشور که گاهی تا یک یا دو سال به طول انجامیده اند یک برنامه فشرده و هدفمند محسوب می شود. مسئولان استان مازندران و شرکت فرودگاه ها تلاش دارند با برنامه ریزی دقیق و نظارت مستمر پروژه را در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون تأخیر غیرضروری به پایان برسانند.
شروع تعطیلی از اوایل تیرماه ۱۴۰۴ پس از انجام پروازهای پرحجم و حساس حج تمتع صورت گرفت تا اختلال در این عملیات مهم به حداقل برسد. این زمان بندی به تیم های اجرایی اجازه می دهد تا بلافاصله پس از پایان ترافیک پروازی حج کار خود را آغاز کنند.
توقف فعالیت فرودگاه ساری برای یک دوره شش ماهه چالش هایی را برای مسافران و شرکت های هواپیمایی فعال در این فرودگاه ایجاد خواهد کرد. مسافرانی که قصد سفر هوایی به مازندران یا از این استان را دارند باید از فرودگاه های جایگزین استفاده کنند یا روش های حمل و نقل دیگری را در نظر بگیرند.
مسئولان استان اعلام کرده اند که تمهیدات لازم برای خدمات پروازی از فرودگاه های دیگر استان مازندران مانند فرودگاه نوشهر و فرودگاه رامسر و همچنین سایر فرودگاه های نزدیک در استان های همجوار در حال بررسی و برنامه ریزی است تا بخشی از نیازهای حمل و نقل هوایی منطقه در این دوره پوشش داده شود.
این تعطیلی اگرچه موقتی است و با هدف بهبود زیرساخت ها انجام می شود اما مدیریت پیامدهای آن برای اقتصاد محلی به ویژه بخش گردشگری که به شدت به حمل و نقل هوایی وابسته است حائز اهمیت است. ارتباط مستمر با شرکت های هواپیمایی و اطلاع رسانی شفاف به مسافران در این دوره ضروری خواهد بود.
امیدواری این است که با اتمام موفقیت آمیز پروژه در موعد مقرر (اواخر پاییز ۱۴۰۴) فرودگاه شهدای ساری با باندی مدرن و ایمن تر فعالیت خود را از سر گرفته و خدمات بهتری را به مسافران ارائه دهد.
بهسازی باند فرودگاه ساری پس از ۳۸ سال وقفه اقدامی حیاتی برای تضمین ایمنی پروازها و ارتقاء سطح خدمات حمل و نقل هوایی در استان مازندران است.
افق های تازه برای احیا و بازسازی باند فرودگاه بین المللی ساری
پروژه احیا و بازسازی باند فرودگاه بین المللی شهدای ساری فراتر از یک عملیات عمرانی صرف نویدبخش افق های تازه ای برای توسعه حمل و نقل هوایی در استان مازندران است. این اقدام که پس از ۳۸ سال وقفه در بهسازی اساسی صورت می گیرد نه تنها ایمنی پروازها را به طور چشمگیری افزایش می دهد بلکه زیربنای لازم برای رشد و توسعه آتی فعالیت های فرودگاه را فراهم می آورد.
استاندار مازندران و مدیرکل فرودگاه های استان بر اهمیت استراتژیک این پروژه تأکید کرده اند. فرودگاه ساری به عنوان تنها فرودگاه بین المللی استان نقش محوری در اتصال مازندران به سایر نقاط کشور و جهان دارد. باندی که پس از دهه ها استفاده اکنون در آستانه نوسازی قرار گرفته عاملی کلیدی در تعیین نوع و حجم هواپیماهایی است که می توانند در این فرودگاه تردد کنند.
با اتمام پروژه بهسازی باند فرودگاه ساری از نظر فنی و ایمنی به استانداردهای روز نزدیک تر خواهد شد. این امر نه تنها دغدغه های مربوط به ایمنی پروازها را مرتفع می سازد بلکه امکان پذیرش هواپیماهای بزرگ تر و مدرن تر را نیز فراهم می آورد. این قابلیت جدید زمینه را برای افزایش تعداد پروازها راه اندازی مسیرهای پروازی جدید (اعم از داخلی و بین المللی) و افزایش جابجایی مسافر و بار مهیا می کند.
توسعه مسیرهای پروازی جدید به ویژه در ارتباط با مقاصد گردشگری و تجاری مهم می تواند نقش مؤثری در رونق اقتصادی استان ایفا کند. دسترسی هوایی آسان تر و متنوع تر سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله گردشگری کشاورزی و صنعت را تسهیل خواهد کرد.
هدف گذاری برای اتمام پروژه در مدت زمان شش ماه نشان از عزم جدی برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی تعطیلی و تسریع در بهره برداری از مزایای باند جدید دارد. موفقیت در این زمینه می تواند الگویی برای سایر فرودگاه های کشور باشد و نشان دهد که با برنامه ریزی دقیق و مدیریت کارآمد می توان پروژه های بزرگ زیرساختی را در زمانی کوتاه تر از میانگین معمول به انجام رساند.
این پروژه بخشی از تلاش های گسترده تر دولت برای تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام در استان مازندران است. احیای باند فرودگاه ساری در کنار سایر پروژه های زیرساختی در حوزه حمل و نقل (مانند جاده ها) و سایر بخش ها می تواند به توسعه متوازن و پایدار استان کمک کند.
در نهایت بازسازی باند فرودگاه ساری نه تنها یک نیاز فنی و ایمنی را برطرف می کند بلکه به عنوان یک عامل پیشران برای توسعه حمل و نقل هوایی گردشگری و اقتصاد استان مازندران در سال های آینده عمل خواهد کرد و افق های روشنی را پیش روی این منطقه قرار می دهد.
فعالیت فرودگاه سیرجان مجددا آغاز شد
فرودگاه سیرجان در استان کرمان یکی از نمونه های فرودگاه هایی است که در سال های اخیر پروژه بهسازی باند را تجربه کرده است. بر اساس گزارش ها عملیات بهسازی باند پرواز این فرودگاه منجر به توقف عملیات پروازی برای یک دوره نسبتاً طولانی شد. این تعطیلی که حدود دو سال به طول انجامید چالش هایی را برای منطقه سیرجان و مسافران آن ایجاد کرد.
پروژه های بهسازی باند در فرودگاه ها به دلیل ماهیت فنی و نیاز به کار بر روی زیرساخت اصلی معمولاً نیازمند تعطیلی کامل یا جزئی فرودگاه هستند. مدت زمان این تعطیلی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله وسعت پروژه شرایط آب و هوایی میزان بودجه تخصیص یافته و کارایی تیم های اجرایی.
در مورد فرودگاه سیرجان پس از اتمام عملیات بهسازی و تأیید استانداردهای لازم توسط سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت های پروازی در این فرودگاه مجدداً آغاز شد. از سرگیری پروازها در فرودگاه سیرجان خبری خوش برای ساکنان و فعالان اقتصادی این منطقه بود که پس از وقفه ای طولانی دوباره امکان استفاده از حمل و نقل هوایی را پیدا کردند.
تجربه فرودگاه سیرجان و مدت زمان تعطیلی آن برای بهسازی یکی از نمونه هایی است که در مقایسه با آن هدف گذاری برای اتمام پروژه بهسازی باند فرودگاه ساری در مدت زمان شش ماه جاه طلبی این پروژه در مازندران را بیشتر نمایان می سازد. این مقایسه نشان می دهد که دستیابی به زمان بندی کوتاه تر در ساری نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق مدیریت کارآمد و تأمین منابع لازم در زمان مناسب است.
پروژه های بهسازی در فرودگاه های مختلف کشور از جمله سیرجان بخشی از تلاش های مستمر برای ارتقای زیرساخت های حمل و نقل هوایی ایران است. با توجه به قدمت برخی فرودگاه ها و نیاز به همگام سازی با استانداردهای روز جهانی اجرای چنین پروژه هایی اجتناب ناپذیر است.
از سرگیری فعالیت در فرودگاه هایی مانند سیرجان پس از اتمام بهسازی نشان دهنده تعهد به بهبود زیرساخت ها است هرچند که مدت زمان تعطیلی می تواند بر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی منطقه تأثیرگذار باشد. درس آموزی از این تجربیات می تواند به بهبود مدیریت پروژه های آتی مانند بهسازی فرودگاه ساری کمک کند تا با کمترین اختلال و در کوتاه ترین زمان به نتیجه برسند.
بازگشت فرودگاه سیرجان به چرخه عملیات پروازی نمونه ای از پایان موفقیت آمیز پروژه های بهسازی است که نویدبخش آینده ای بهتر برای حمل و نقل هوایی در این منطقه است.
آغاز عملیات بهسازی باند فرودگاه امام(ره)
فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران (که در متن اشاره به فرودگاه امام(ره) شده اما با توجه به متن اصلی رقبا که به مهرآباد اشاره دارد منظور بهسازی باندهای مهرآباد در سال ۱۴۰۱ است) یکی از پرترددترین و مهم ترین فرودگاه های کشور است و بهسازی باندهای آن یک پروژه زیرساختی با اهمیت ملی محسوب می شود. عملیات بهسازی کامل دو باند فرودگاه مهرآباد در سال ۱۴۰۱ آغاز شد و طبق گزارش ها این پروژه حدود یک سال به طول انجامید.
بهسازی باندهای فرودگاهی در فرودگاه های بزرگ و پرتردد مانند مهرآباد چالش های لجستیکی و عملیاتی قابل توجهی دارد. توقف فعالیت حتی برای یک باند می تواند بر حجم پروازها و برنامه ریزی شرکت های هواپیمایی تأثیر بسزایی بگذارد. با این حال ضرورت حفظ و ارتقای ایمنی پروازها اجرای این عملیات را اجتناب ناپذیر می سازد.
پروژه بهسازی دو باند در مهرآباد نشان دهنده مقیاس کارهای عمرانی مورد نیاز در فرودگاه های با عمر بالا و ترافیک پروازی سنگین است. مدت زمان یک ساله برای تکمیل این پروژه با توجه به حجم کار و اهمیت استراتژیک فرودگاه مهرآباد یک بازه زمانی قابل توجه محسوب می شود.
این پروژه بهسازی در مهرآباد در کنار سایر پروژه های مشابه در فرودگاه های مختلف کشور مانند کرمانشاه آباده جهرم سیرجان و بم نشان دهنده تلاش برای نوسازی زیرساخت های حمل و نقل هوایی ایران است. هر یک از این پروژه ها با توجه به شرایط محلی و فنی مدت زمان و چالش های خاص خود را داشته اند.
مقایسه مدت زمان بهسازی در فرودگاه های مختلف اطلاعات ارزشمندی در خصوص مدیریت پروژه های عمرانی فرودگاهی ارائه می دهد. در حالی که بهسازی دو باند در مهرآباد یک سال زمان برد پروژه های مشابه در فرودگاه های کوچکتر مانند کرمانشاه و آباده تا دو سال و در جهرم و سیرجان نیز دو سال به طول انجامیده اند. فرودگاه بم نیز از اواخر سال ۱۴۰۲ در حال بهسازی بوده و همچنان تعطیل است.
این مقایسه ها اهمیت هدف گذاری شش ماهه برای بهسازی باند فرودگاه ساری را بیشتر نمایان می سازد. دستیابی به این زمان نیازمند رویکردی متفاوت در برنامه ریزی تخصیص منابع و مدیریت اجرایی است.
پروژه بهسازی در فرودگاه مهرآباد با وجود چالش ها در نهایت به بهبود کیفیت و ایمنی باندهای این فرودگاه منجر شد و زمینه را برای ادامه خدمات رسانی به میلیون ها مسافر فراهم آورد. این نمونه نشان می دهد که سرمایه گذاری در زیرساخت های فرودگاهی هرچند زمان بر و پرهزینه برای تضمین آینده حمل و نقل هوایی کشور ضروری است.
مدت زمان استاندارد برای بهسازی اساسی باندهای فرودگاهی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است در حالی که باند فرودگاه ساری پس از ۳۸ سال برای اولین بار بهسازی می شود.
پروازهای هفتگی فرودگاه نوشهر افزایش یافت
فرودگاه نوشهر یکی دیگر از فرودگاه های مهم استان مازندران در منطقه غرب استان طی ماه های اخیر شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد پروازهای هفتگی خود بوده است. این افزایش پروازها بخشی از برنامه کلی اداره کل فرودگاه های مازندران برای توسعه و رونق بخشیدن به فعالیت های حمل و نقل هوایی در استان است.
افزایش پروازها از فرودگاه نوشهر به ویژه با توجه به موقعیت جغرافیایی آن در غرب استان و نزدیکی به شهرهای توریستی مانند چالوس و رامسر نقش مهمی در تسهیل دسترسی مسافران به این مناطق ایفا می کند. این امر به ویژه در فصول پر سفر و ایام تعطیل که جاده های مازندران با ترافیک سنگین مواجه هستند اهمیت بیشتری پیدا می کند.
مدیرکل فرودگاه های مازندران بر آمادگی این فرودگاه برای پذیرش پروازهای بیشتر تأکید کرده و اعلام کرده که زیرساخت های موجود در فرودگاه نوشهر اجازه افزایش تعداد مسیرها و پروازها را می دهد. این آمادگی شامل وضعیت باند ترمینال ها و سایر امکانات فرودگاهی است.
افزایش پروازها از فرودگاه نوشهر می تواند به توزیع بهتر ترافیک هوایی در استان کمک کند و وابستگی به تنها فرودگاه بین المللی ساری را کاهش دهد. این موضوع به ویژه در دوره شش ماهه تعطیلی فرودگاه ساری برای بهسازی باند از اهمیت مضاعفی برخوردار است چرا که فرودگاه نوشهر می تواند بخشی از نیازهای حمل و نقل هوایی استان را پوشش دهد.
از جمله مسیرهایی که به پروازهای آن از فرودگاه نوشهر افزوده شده مسیر پروازی به مشهد مقدس است که با استقبال گسترده ای از سوی مردم مازندران مواجه شده است. این مسیر پروازی جدید سفر زیارتی و سیاحتی به مشهد را برای ساکنان غرب مازندران و مناطق اطراف بسیار آسان تر کرده است.
توسعه فعالیت های فرودگاه نوشهر در کنار برنامه های بهسازی و توسعه در فرودگاه های ساری و رامسر نشان دهنده رویکرد جامع برای تقویت زیرساخت های حمل و نقل هوایی در کل استان مازندران است. این اقدامات نه تنها به بهبود دسترسی هوایی برای ساکنان و گردشگران کمک می کند بلکه زمینه را برای رشد و توسعه اقتصادی منطقه از طریق تسهیل تجارت و سرمایه گذاری فراهم می آورد.
افزایش پروازها در فرودگاه نوشهر گامی مثبت در جهت بهره برداری حداکثری از پتانسیل های حمل و نقل هوایی استان و پاسخگویی به نیازهای رو به رشد مسافران است.
شوق مازندرانی ها از برقراری پرواز نوشهر-مشهد با قدردانی از دولت چهاردهم
برقراری مجدد و افزایش تعداد پروازها در مسیر نوشهر به مشهد با استقبال و شور و شوق فراوان مردم استان مازندران به ویژه ساکنان غرب استان مواجه شده است. این مسیر پروازی به دلیل اهمیت زیارتی و گردشگری مشهد مقدس همواره یکی از پرتقاضاترین مسیرها برای مردم مازندران بوده است.
دسترسی آسان و سریع به مشهد به ویژه برای سفرهای زیارتی دغدغه بسیاری از خانواده ها در مازندران بوده است. سفر زمینی به مشهد طولانی و خسته کننده است در حالی که پرواز مستقیم زمان سفر را به چند ساعت کاهش می دهد. به همین دلیل افزایش پروازها در این مسیر تسهیل بزرگی برای مردم منطقه محسوب می شود.
مردم مازندران در واکنش به برقراری این پروازها ضمن ابراز خوشحالی و رضایت از تلاش های صورت گرفته توسط مسئولان و دولت چهاردهم برای تحقق این امر قدردانی کرده اند. این قدردانی نشان دهنده اهمیت این زیرساخت حمل و نقل برای زندگی روزمره و برنامه های سفر مردم است.
برقراری این پروازها نه تنها سفر را برای زائران و مسافران آسان کرده بلکه به رونق فرودگاه نوشهر و تقویت جایگاه آن به عنوان یک مرکز مهم حمل و نقل هوایی در استان کمک می کند. این اتفاق همچنین می تواند به توسعه گردشگری دوطرفه بین مازندران و خراسان رضوی منجر شود.
افزایش پروازها در مسیرهای پرتقاضا نشان دهنده توجه به نیازهای واقعی مردم و تلاش برای بهبود خدمات عمومی است. این اقدام در راستای سیاست های کلی دولت برای توسعه حمل و نقل هوایی و افزایش دسترسی شهروندان به سفرهای هوایی ایمن و راحت صورت گرفته است.
شوق و رضایت مردم مازندران از این اتفاق تأییدی بر اهمیت سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل و پاسخگویی به مطالبات عمومی در این حوزه است. این بازخورد مثبت می تواند انگیزه ای برای ادامه تلاش ها در جهت افزایش مسیرهای پروازی از فرودگاه های استان مازندران به سایر نقاط کشور و حتی خارج از کشور باشد.
در مجموع برقراری و افزایش پروازهای نوشهر-مشهد نمونه ای موفق از تأثیرگذاری بهبود زیرساخت های هوایی بر رضایت مندی مردم و تسهیل زندگی آن ها است.
افزایش مسیرهای پروازی از فرودگاه های مازندران قابلیت اجرا دارد
استان مازندران با داشتن سه فرودگاه فعال در شهرهای ساری نوشهر و رامسر پتانسیل قابل توجهی برای توسعه شبکه پروازی خود دارد. مدیرکل فرودگاه های استان مازندران بارها بر آمادگی کامل این فرودگاه ها جهت افزایش پروازهای داخلی و خارجی تأکید کرده است. این آمادگی بر پایه زیرساخت های موجود و برنامه های توسعه آتی بنا شده است.
فرودگاه بین المللی شهدای ساری به عنوان اصلی ترین فرودگاه استان پیش از آغاز پروژه بهسازی باند شاهد افزایش پرواز در مسیرهایی مانند ساری به چابهار افزایش تعداد پروازهای ساری به کیش (از دو به چهار سورتی) افزایش پرواز اهواز (از یک به چهار سورتی) و افزایش پرواز به مشهد (از هشت به شانزده سورتی در هفته) بوده است. این آمار نشان دهنده تقاضا و ظرفیت برای توسعه بیشتر است.
فرودگاه های نوشهر و رامسر نیز به ویژه در فصول پر سفر نقش مهمی در جابجایی مسافران ایفا می کنند و پتانسیل افزایش پرواز در مسیرهای جدید را دارند. موقعیت جغرافیایی این فرودگاه ها در غرب استان آن ها را به گزینه های مناسبی برای دسترسی هوایی به مناطق توریستی آن بخش از مازندران تبدیل کرده است.
نام فرودگاه | پروژه | مدت زمان تقریبی | وضعیت |
---|---|---|---|
مهرآباد (دو باند) | بهسازی کامل | ۱ سال (سال ۱۴۰۱) | تکمیل شده |
کرمانشاه و آباده | بهسازی کامل باند | ۲ سال (۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳) | تکمیل شده |
جهرم | بهسازی باند | ۲ سال (۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳) | تکمیل شده |
سیرجان | بهسازی باند پرواز | ۲ سال | تکمیل شده (فعالیت مجدد آغاز شده) |
بم | بهسازی باند | از اواخر ۱۴۰۲ – نامعلوم | در حال انجام (فرودگاه تعطیل است) |
ارومیه و مشهد | بهسازی باند | ۱ سال (برنامه ۱۴۰۴) | در برنامه |
ساری | بهسازی باند | ۶ ماه (برنامه ۱۴۰۴) | در حال انجام (از اوایل تیر ۱۴۰۴) |
با اتمام پروژه بهسازی باند فرودگاه ساری که ایمنی و کارایی آن را افزایش خواهد داد ظرفیت این فرودگاه برای پذیرش پروازهای بیشتر و متنوع تر نیز بهبود خواهد یافت. این امر در کنار پتانسیل فرودگاه های نوشهر و رامسر امکان افزایش چشمگیر مسیرهای پروازی از استان مازندران را فراهم می آورد.
افزایش مسیرهای پروازی می تواند شامل اتصال مازندران به مراکز استان های دیگر کشور که در حال حاضر پرواز مستقیمی به آن ها وجود ندارد و همچنین برقراری یا افزایش پروازهای بین المللی به مقاصد منطقه ای باشد. این توسعه شبکه پروازی دسترسی به استان را برای گردشگران سرمایه گذاران و ساکنان تسهیل کرده و به رشد اقتصادی و اجتماعی منطقه کمک شایانی خواهد کرد.
تحقق این پتانسیل نیازمند همکاری مستمر میان شرکت فرودگاه ها سازمان هواپیمایی کشوری شرکت های هواپیمایی و مسئولان استانی برای شناسایی مسیرهای پرتقاضا و ایجاد مشوق های لازم برای شرکت های هواپیمایی است.
ایران نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما دارد
صنعت حمل و نقل هوایی در هر کشوری نیازمند زیرساخت های مناسب و ناوگان هوایی کارآمد و کافی است. در ایران با توجه به گستردگی جغرافیایی جمعیت و نیاز به اتصال نقاط مختلف کشور و ارتباط با جهان نیاز به ناوگان هوایی مدرن و با ظرفیت بالا احساس می شود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان و مسئولان ذیربط در صنعت هوانوردی ایران برای نوسازی و توسعه ناوگان خود نیاز به حدود ۵۵۰ فروند هواپیمای جدید دارد.
این نیاز بالا به هواپیما ناشی از عوامل متعددی است. بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی کشور فرسوده بوده و عمر عملیاتی بالایی دارد. این موضوع نه تنها هزینه های نگهداری و تعمیرات را افزایش می دهد بلکه بر ایمنی پروازها و کارایی عملیاتی نیز تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر این رشد جمعیت افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی (اعم از داخلی و خارجی) و لزوم توسعه مسیرهای پروازی جدید نیازمند افزایش تعداد هواپیماهای فعال در ناوگان است.
تحریم های بین المللی در سال های اخیر دستیابی به هواپیماهای جدید و مدرن و همچنین قطعات یدکی مورد نیاز برای نگهداری ناوگان موجود را با چالش های جدی مواجه کرده است. این موضوع باعث شده تا فرآیند نوسازی ناوگان با کندی پیش برود و نیاز به هواپیماهای جدید همچنان بالا باقی بماند.
تأمین ۵۵۰ فروند هواپیمای جدید یک سرمایه گذاری عظیم و بلندمدت است که نیازمند برنامه ریزی جامع تأمین مالی پایدار و رفع موانع بین المللی است. ورود این تعداد هواپیما می تواند تحولی اساسی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور ایجاد کند؛ ظرفیت جابجایی مسافر را به طور چشمگیری افزایش دهد ایمنی پروازها را بهبود بخشد مصرف سوخت را کاهش دهد و امکان راه اندازی مسیرهای پروازی جدید را فراهم آورد.
نیاز به نوسازی ناوگان هوایی با اهمیت سرمایه گذاری در زیرساخت های فرودگاهی گره خورده است. داشتن هواپیماهای مدرن و پرتعداد بدون فرودگاه هایی با باندهای ایمن و کارآمد ترمینال های مجهز و سیستم های ناوبری پیشرفته فایده چندانی ندارد. پروژه هایی مانند بهسازی باند فرودگاه ساری بخشی از پازل بزرگ تر توسعه صنعت هوانوردی کشور هستند که باید همگام با نوسازی ناوگان پیش بروند.
تأمین نیاز ۵۵۰ فروند هواپیما یک هدف بلندپروازانه است که تحقق آن نیازمند تلاش های دیپلماتیک اقتصادی و فنی در سطح ملی و بین المللی است.
گردشگری مازندران زیر تیغ چادرخوابی
استان مازندران با سواحل زیبای خزر جنگل های سرسبز کوهستان های مرتفع و جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری در ایران محسوب می شود. سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به این استان سفر می کنند. با این حال صنعت گردشگری مازندران با چالش های متعددی روبروست که یکی از آن ها پدیده «چادرخوابی» است.
چادرخوابی به اقامت موقت و غیررسمی مسافران در فضاهای عمومی مانند پارک ها سواحل کنار جاده ها و فضاهای سبز اشاره دارد. این پدیده به ویژه در ایام اوج سفر و تعطیلات به وضوح دیده می شود. دلایل متعددی برای رواج چادرخوابی وجود دارد از جمله کمبود یا گرانی اقامتگاه های رسمی (هتل ها مهمان پذیرها ویلاها) عدم آگاهی کافی مسافران از گزینه های اقامتی موجود و همچنین فرهنگ سفر برخی خانواده ها که ترجیح می دهند در فضای باز و با هزینه کمتر اقامت کنند.
پیامدهای چادرخوابی گسترده و منفی است. این پدیده می تواند منجر به آسیب به محیط زیست (رهاسازی زباله تخریب فضای سبز) ایجاد ناهنجاری های اجتماعی (عدم رعایت حریم خصوصی ایجاد مزاحمت) کاهش درآمد اقامتگاه های رسمی و در نتیجه کاهش انگیزه برای سرمایه گذاری در این بخش و همچنین خدشه دار شدن چهره گردشگری استان شود. علاوه بر این چادرخوابی می تواند امنیت مسافران را نیز به خطر اندازد.
برای مقابله با این چالش نیازمند رویکردی چندوجهی هستیم. توسعه زیرساخت های اقامتی رسمی با تنوع قیمتی ایجاد و تجهیز کمپینگ های رسمی و ایمن با امکانات مناسب اطلاع رسانی گسترده به مسافران در خصوص گزینه های اقامتی و همچنین نظارت و مدیریت بهتر فضاهای عمومی می تواند در کاهش پدیده چادرخوابی مؤثر باشد.
ارتقای زیرساخت های حمل و نقل مانند فرودگاه ها و جاده ها نقش مهمی در تسهیل دسترسی گردشگران به استان ایفا می کند اما این زیرساخت ها باید با توسعه متوازن سایر بخش های گردشگری از جمله اقامتگاه ها و خدمات همراه باشد. سرمایه گذاری در بهبود کیفیت و کمیت اقامتگاه ها می تواند گردشگران را به استفاده از فضاهای رسمی تر ترغیب کرده و به ساماندهی وضعیت اقامت در استان کمک کند.
در نهایت حل چالش چادرخوابی نیازمند همکاری میان دستگاه های دولتی بخش خصوصی و خود مسافران است تا گردشگری در مازندران به سمت پایدارتر شدن حرکت کند و همه از مزایای آن بهره مند شوند.
جاده های مازندران در محاصره ترافیک
یکی از بزرگترین چالش هایی که استان مازندران به ویژه در فصول پر سفر و تعطیلات با آن دست و پنجه نرم می کند ترافیک سنگین جاده ای است. محورهای اصلی ارتباطی مازندران با استان های همجوار مانند جاده چالوس هراز و فیروزکوه در بسیاری از ایام سال به خصوص پنجشنبه ها و جمعه ها شاهد حجم بالای تردد خودروها و ایجاد گره های ترافیکی طولانی هستند.
این وضعیت ترافیکی پیامدهای منفی متعددی دارد. برای مسافران به معنای صرف ساعت ها وقت در ترافیک افزایش خستگی و کاهش لذت سفر است. برای ساکنان استان به معنای اختلال در رفت و آمد روزمره تأخیر در رسیدن به محل کار یا تحصیل و افزایش آلودگی هوا است. برای اقتصاد استان نیز ترافیک سنگین می تواند بر حمل و نقل کالا فعالیت های تجاری و دسترسی گردشگران تأثیر منفی بگذارد.
دلایل این ترافیک سنگین متنوع است. حجم بالای سفر به مازندران به عنوان یک مقصد گردشگری اصلی کمبود زیرساخت های جاده ای متناسب با حجم تردد وجود نقاط حادثه خیز و گلوگاه های ترافیکی در مسیر و همچنین عدم استفاده کافی از روش های حمل و نقل جایگزین از جمله این دلایل هستند.
تلاش هایی برای بهبود وضعیت جاده ها مانند تعریض برخی مقاطع احداث آزادراه ها (مانند آزادراه تهران-شمال) و مدیریت هوشمند ترافیک در حال انجام است اما با توجه به رشد فزاینده حجم سفر این اقدامات به تنهایی کافی نیست.
در این میان توسعه حمل و نقل هوایی می تواند نقش مهمی در کاهش بار ترافیک جاده ای ایفا کند. افزایش مسیرهای پروازی از فرودگاه های مازندران به شهرهای مختلف کشور می تواند بخشی از مسافران را از سفر جاده ای منصرف کرده و به سمت سفرهای هوایی سوق دهد. این امر به ویژه برای مسافران از فواصل دورتر یا کسانی که به سرعت در سفر نیاز دارند جذاب خواهد بود.
سرمایه گذاری در فرودگاه ها مانند پروژه بهسازی باند فرودگاه ساری و افزایش پروازها از فرودگاه نوشهر گامی در جهت ارائه گزینه های حمل و نقل متنوع تر و کارآمدتر است. این اقدامات در کنار بهبود زیرساخت های جاده ای می تواند به مدیریت بهتر ترافیک و کاهش پیامدهای منفی آن کمک کند.
حل معضل ترافیک جاده های مازندران نیازمند یک رویکرد جامع است که شامل توسعه همه شقوق حمل و نقل (جاده ای ریلی هوایی) و همچنین مدیریت تقاضای سفر باشد.
بازگشت شکوه به رودخانه های مازندران
استان مازندران با شبکه وسیعی از رودخانه ها یکی از پرآب ترین استان های کشور محسوب می شود. این رودخانه ها نقش حیاتی در تأمین آب کشاورزی شرب تولید برق و حفظ اکوسیستم های طبیعی منطقه دارند. با این حال در سال های اخیر بسیاری از رودخانه های استان با چالش هایی مانند آلودگی ناشی از فاضلاب های شهری و صنعتی برداشت بی رویه شن و ماسه و تغییر مسیر و تجاوز به حریم روبرو بوده اند که به کاهش کیفیت آب تخریب بستر رودخانه و آسیب به محیط زیست منجر شده است.
طی سال های اخیر با توجه به اهمیت حیاتی رودخانه ها تلاش هایی برای احیا و بازگشت شکوه به این منابع آبی ارزشمند در مازندران آغاز شده است. این تلاش ها شامل مجموعه ای از اقدامات مدیریتی اجرایی و فرهنگی است. از جمله این اقدامات می توان به نظارت بیشتر بر جلوگیری از آلودگی برخورد با متخلفان برداشت غیرمجاز اجرای طرح های ساماندهی بستر و حریم رودخانه و همچنین فرهنگ سازی در میان مردم و صنایع برای حفاظت از منابع آبی اشاره کرد.
احیای رودخانه ها نه تنها برای محیط زیست ضروری است بلکه بر بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی استان نیز تأثیرگذار است. کیفیت آب رودخانه ها مستقیماً بر کشاورزی که یکی از پایه های اقتصاد مازندران است تأثیر می گذارد. همچنین رودخانه های پاک و سالم می توانند به جاذبه های گردشگری تبدیل شده و فرصت های جدیدی را در این بخش ایجاد کنند.
پروژه های زیرساختی در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل باید با ملاحظات زیست محیطی همراه باشند. در حالی که سرمایه گذاری در فرودگاه ها و جاده ها برای توسعه استان ضروری است حفاظت از منابع طبیعی مانند رودخانه ها نیز به همان اندازه اهمیت دارد. توسعه پایدار در مازندران نیازمند توازن میان توسعه اقتصادی و حفظ محیط زیست است.
تلاش برای بازگشت شکوه به رودخانه های مازندران نشان دهنده توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده است. این اقدامات در کنار سایر تلاش ها برای توسعه زیرساخت ها و بهبود کیفیت زندگی در استان به ساختن آینده ای بهتر برای مازندران کمک می کند.
پاکسازی و احیای رودخانه ها گامی مهم در جهت حفظ زیبایی های طبیعی مازندران و تضمین پایداری منابع آبی این استان پربرکت است.
خزر در مسیر عبور از رکورد ۵۰۰ ساله
دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان مرز شمالی استان مازندران را تشکیل می دهد و نقش بی بدیلی در جغرافیای اقلیم اقتصاد و فرهنگ این استان ایفا می کند. سطح آب دریای خزر در طول تاریخ دچار نوسانات قابل توجهی بوده است. در سال های اخیر شاهد افزایش سطح آب خزر بوده ایم که برخی کارشناسان آن را در مسیر عبور از رکوردهای ۵۰۰ ساله می دانند.
افزایش سطح آب خزر پیامدهای مختلفی برای مناطق ساحلی از جمله استان مازندران دارد. این پدیده می تواند منجر به فرسایش سواحل پیشروی آب دریا به داخل خشکی آب گرفتگی مناطق کم ارتفاع ساحلی و تأثیر بر زیرساخت های نزدیک به ساحل شود. بنادر تأسیسات ساحلی جاده ها و حتی برخی مناطق مسکونی در معرض این تغییرات قرار می گیرند.
دلایل نوسانات سطح آب خزر پیچیده بوده و به عوامل مختلفی از جمله تغییرات اقلیمی میزان بارش و ذوب برف در حوضه آبریز خزر (به ویژه رودخانه ولگا) و همچنین برداشت آب برای مصارف مختلف مرتبط است. پیش بینی دقیق روند آتی سطح آب خزر دشوار است اما پایش مستمر و آمادگی برای مدیریت پیامدهای آن ضروری است.
برای استان مازندران که بخش قابل توجهی از جمعیت و فعالیت های اقتصادی آن در مناطق ساحلی متمرکز شده است تغییرات سطح آب خزر یک مسئله حیاتی است. پروژه های زیرساختی در مناطق ساحلی از جمله فرودگاه ها (مانند فرودگاه ساری که در نزدیکی ساحل قرار دارد) بنادر و جاده های ساحلی باید با در نظر گرفتن ریسک ناشی از نوسانات سطح آب دریا طراحی و اجرا شوند.
مدیریت مناطق ساحلی احداث سازه های حفاظتی در برابر فرسایش و سیلاب و برنامه ریزی کاربری اراضی با توجه به ریسک های محیطی از جمله اقداماتی است که برای سازگاری با تغییرات سطح آب خزر مورد نیاز است. این اقدامات نیازمند همکاری میان دستگاه های مختلف و سرمایه گذاری در زیرساخت های مقاوم است.
پدیده افزایش سطح آب خزر در کنار سایر چالش های زیست محیطی مانند آلودگی رودخانه ها و مدیریت پسماند نشان دهنده اهمیت توجه به مسائل محیط زیستی در فرآیند توسعه استان مازندران است. توسعه زیرساخت ها باید با رویکردی پایدار و با در نظر گرفتن پیامدهای زیست محیطی صورت گیرد.
پایش و مطالعه دقیق تغییرات سطح آب خزر و آمادگی برای مواجهه با پیامدهای آن برای تضمین امنیت و پایداری مناطق ساحلی مازندران ضروری است.
فیلم | رقص ابرها در آسمان ساری
آسمان استان مازندران به ویژه در منطقه ساری و اطراف آن اغلب صحنه های بدیع و زیبایی از حرکت و شکل گیری ابرها را به نمایش می گذارد. ترکیب هوای مرطوب دریای خزر رشته کوه های البرز و پدیده های جوی محلی مناظری چشم نواز از رقص ابرها را خلق می کند که برای عکاسان طبیعت دوستان و هر کسی که از تماشای آسمان لذت می برد جذاب است.
این زیبایی های طبیعی بخشی از هویت بصری و جذابیت های استان مازندران است. فرودگاه ساری و فعالیت های پروازی مرتبط با آن در دل همین آسمان زیبا و گاهی متغیر صورت می گیرد. خلبانان و مسافران در طول پروازهای ورودی و خروجی به ساری اغلب شاهد این پدیده های جوی زیبا هستند.
توصیف زیبایی های طبیعی مانند رقص ابرها اگرچه مستقیماً به بحث فنی بهسازی باند فرودگاه مربوط نمی شود اما به فضای کلی و زمینه جغرافیایی که این پروژه در آن انجام می شود اشاره دارد. مازندران استانی است که توسعه زیرساخت ها در آن نه تنها برای بهبود زندگی ساکنان و تسهیل دسترسی به جاذبه های آن صورت می گیرد بلکه باید با حفظ و احترام به زیبایی های طبیعی آن همراه باشد.
پرواز بر فراز مازندران و تماشای مناظر آن از جمله پوشش گیاهی متنوع کوهستان ها و دریای خزر یکی از جذابیت های سفر هوایی به این استان است. پدیده رقص ابرها بخشی از این تجربه بصری را تشکیل می دهد و یادآور ارتباط عمیق میان انسان فناوری (مانند هواپیما و فرودگاه) و طبیعت است.
توجه به این زیبایی های طبیعی اهمیت حفظ محیط زیست استان را نیز یادآوری می کند. توسعه زیرساخت های حمل و نقل هوایی باید به گونه ای باشد که کمترین تأثیر منفی را بر محیط زیست داشته باشد و امکان لذت بردن از این مناظر طبیعی را برای نسل های آینده نیز فراهم آورد.
تصویر رقص ابرها در آسمان ساری می تواند نمادی از پویایی و زیبایی طبیعت مازندران باشد که در کنار پیشرفت های زیرساختی مانند بهسازی فرودگاه آینده ای روشن تر را برای این استان رقم می زند.
پروندهٔ خبری
مجموعه اخبار و گزارش های مرتبط با بهسازی باند فرودگاه بین المللی شهدای ساری و تحولات مرتبط با حمل و نقل هوایی در استان مازندران یک پرونده خبری مهم را تشکیل می دهد که نشان دهنده اهمیت این حوزه برای توسعه استان است. این پرونده شامل جزئیات پروژه بهسازی ساری مقایسه آن با پروژه های مشابه در سایر فرودگاه ها برنامه های توسعه ای برای سایر فرودگاه های استان مانند نوشهر و رامسر و همچنین چالش ها و فرصت های پیش روی صنعت هوانوردی در سطح ملی و استانی است.
بهسازی باند فرودگاه ساری با هدف گذاری شش ماهه نه تنها یک پروژه عمرانی مهم است بلکه به دلیل پتانسیل آن برای تبدیل شدن به الگویی برای سایر فرودگاه ها مورد توجه قرار گرفته است. این پروژه نشان دهنده عزم مسئولان برای تسریع در روند بهسازی زیرساخت های حیاتی و کاهش مدت زمان تعطیلی فرودگاه ها است.
تحولات در سایر فرودگاه های مازندران مانند افزایش پروازهای هفتگی از فرودگاه نوشهر و برنامه های افزایش مسیرهای پروازی از فرودگاه های استان نشان دهنده تلاش برای بهره برداری حداکثری از پتانسیل حمل و نقل هوایی منطقه است. این اقدامات در راستای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد مسافران و تسهیل دسترسی به استان صورت می گیرد.
پرونده خبری حمل و نقل هوایی در مازندران همچنین به چالش های بزرگتری در سطح ملی اشاره دارد مانند نیاز ایران به نوسازی و توسعه ناوگان هوایی خود با تأمین حدود ۵۵۰ فروند هواپیمای جدید. این نیاز اهمیت سرمایه گذاری همزمان در زیرساخت های فرودگاهی و ناوگان هوایی را برجسته می سازد.
علاوه بر این این پرونده خبری به مسائلی کلی تر مرتبط با استان مازندران می پردازد که به طور غیرمستقیم بر حمل و نقل و گردشگری تأثیر می گذارند مانند چالش های گردشگری (پدیده چادرخوابی) معضل ترافیک جاده ای و همچنین تلاش ها برای حفظ محیط زیست و زیبایی های طبیعی استان (احیای رودخانه ها تغییرات سطح آب خزر مناظر طبیعی آسمان ساری). این موضوعات نشان می دهند که توسعه حمل و نقل هوایی بخشی از یک تصویر بزرگتر از توسعه پایدار در استان است که نیازمند توجه به همه ابعاد اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی است.
در مجموع پرونده خبری بهسازی فرودگاه ساری و تحولات مرتبط بازتاب دهنده تلاش های مستمر برای ارتقای زیرساخت های حیاتی پاسخگویی به نیازهای مردم و حرکت به سوی آینده ای بهتر برای حمل و نقل هوایی و توسعه جامع در استان مازندران است.
هدف گذاری برای اتمام پروژه بهسازی باند فرودگاه ساری در مدت شش ماه در مقایسه با میانگین ۱۸ ماهه یا بیشتر پروژه های مشابه در کشور می تواند الگویی کارآمد برای مدیریت پروژه های زیرساختی باشد.
بهسازی فرودگاه چه زمانی تکمیل می شود؟
عملیات بهسازی باند فرودگاه شهدای ساری که از اوایل تیرماه ۱۴۰۴ آغاز شده طبق برنامه ریزی های فشرده حدود شش ماه به طول می انجامد و پیش بینی می شود تا اواخر پاییز ۱۴۰۴ تکمیل و فرودگاه مجدداً عملیاتی شود.
چه فرودگاهی در حال بهسازی است؟
فرودگاه بین المللی شهدای ساری تنها فرودگاه بین المللی استان مازندران در حال حاضر تحت پروژه بهسازی گسترده باند پرواز قرار دارد تا ایمنی و کارایی آن پس از ۳۸ سال ارتقا یابد.
بهسازی فرودگاه ساری از چه زمانی آغاز شد؟
عملیات بهسازی باند فرودگاه شهدای ساری رسماً از اوایل تیرماه سال ۱۴۰۴ پس از پایان یافتن پروازهای حج تمتع به منظور به حداقل رساندن اختلال در تردد مسافران آغاز شده است.
تعطیلی فرودگاه ساری تا چه زمانی ادامه دارد؟
فرودگاه شهدای ساری از زمان آغاز عملیات بهسازی در اوایل تیرماه ۱۴۰۴ برای یک دوره زمانی حدود شش ماه تعطیل خواهد بود و انتظار می رود این تعطیلی تا اواخر پاییز ۱۴۰۴ ادامه یابد.
چرا فرودگاه ساری بهسازی می شود؟
فرودگاه ساری از زمان تأسیس (۳۸ سال پیش) بهسازی اساسی نداشته است. این پروژه برای ارتقای سطح ایمنی پروازها افزایش کارایی عملیاتی و تضمین استانداردهای لازم برای نشست و برخاست هواپیماها ضروری است.