اقتصادی

بلاتکلیفی کشدار بازنشسته‌ها/ دولت از زیر بار افزایش دستمزد شانه خالی کرد؟

به گزارش آژانس اطلاع رسانی اخبار آنلاینعلی بهادری جهرمی، دبیر مطبوعاتی دولت در تازه ترین اخبار خود در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مقرر شد هیات وزیران اختیار تصمیم گیری در مورد افزایش حقوق بازنشستگان را به جمهوری قزاقستان هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی».

با وجود اینکه 5 ماه از سال 1401 می گذرد، هنوز افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به پایان نرسیده است و اکنون دولت قادر به تصویب افزایش حقوق بازنشستگان نیست و کار را به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی سپرده است.

خجت الله عبدالمالکی وزیر اسبق تعاون، کار و تامین اجتماعی در پایان خرداد 1401 در جلسه هیات دولت از افزایش 57 درصدی حقوق 70 درصد پایین ترین مستمری بگیران تامین اجتماعی خبر داد.

اما تعلل وزیر تعاون برای افزایش حقوق بازنشستگان در سایر سطوح کاری و تخلف دولت از مصوبه هیات مدیره این سازمان که مصوبه شورای عالی کار است در نهایت منجر به این شد که استعفای اولین وزیر کابینه دولت سیزدهم.

علی اصغر بیات رئیس مرکز عالی تامین اجتماعی در اواسط فروردین ماه سال 1401 به دلیل افزایش حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی از افزایش 57.4 و 38 درصدی حداقل حقوق بگیران خبر داد. درصد برای سایر مقاطع 515000 تومان اضافه شد و مابه التفاوت افزایش حقوق فروردین اردیبهشت ماه پرداخت می شود.

اما بلافاصله پس از آن، افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان در سطوح دیگر لغو شد و با افزایش 10 درصدی جایگزین شد. میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: بر اساس مصوبه دولت، حداقل دستمزد را از 57.4 درصد و 10 درصد و 650 هزار به 10 میلیون به 10 میلیون و 10 میلیون و بالاتر افزایش دادیم. کسب کنندگان 10 درصد افزایش دادیم.

انتشار این پیام منجر به تجمع گسترده مستمری بگیران تامین اجتماعی در مشهد، اصفهان، ایلام، رشت و کرمانشاه در مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان ها شد و مستمری بگیران مطالبات مهم خود را برای بررسی مطالبات و مطالبات خود مطرح کردند. اجرای کامل مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی.

مخالفت با قانون اساسی افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان در نهایت منجر به لغو آن شد و در 30 خرداد 1401 شورای اجرایی افزایش 10 درصدی دستمزد مستمری بگیران در سال 1401 را مغایر با ماده 96 قانون کار اعلام کرد.

به گفته ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی، با تصویب هیات دولت، حقوق این قشر تنها 10 درصد افزایش یافت که خلاف ماده 96 قانون تامین اجتماعی است. مصوبه هیات امنا و هیات مدیره تامین اجتماعی که سایر سطوح افزایش 38 درصدی را تصویب کردند اما دولت در این مصوبه دخالت کرد و آن را به 10 درصد کاهش داد.

طبق قانون، زمانی که رئیس مجلس به دولت اعلام می کند که این مصوبه به طور کلی یا جزئی لغو شده است، باید ظرف یک هفته موضوع اصلاح شود، در غیر این صورت متخلف با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. 14 مرداد 1401 مهلت یک هفته ای دولت برای اصلاح مصوبه مربوط به افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی به پایان رسید و تنها اقدامی که دولت در این مدت انجام داد دستور سید ابراهیم رئیسی بود. رئیس جمهور در روز سوم مردادماه دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را صادر کرد

18 مرداد ماه، یکی از اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: تصمیمی برای افزایش حقوق بازنشستگان گرفته شده است و انتقادات آتی نسبت به سایر سطوح بازنشستگان باید طبق قانون انجام شود. همه باید به این موضوع پاسخ دهند. قانون را رعایت کنید.»

علی اکبر عوضی یکی از اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه به همراه اعضای هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان بهزیستی کشور جلسه ای با مستمری بگیران برگزار کردیم، گفت: در این جلسه با حضور اعضای هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان بهزیستی کشور جلسه ای برگزار کردیم. مدیر کل سازمان تامین اجتماعی و سرپرست وزیر کار، معاونان وزارت و سازمان کرد: در جلسه مقرر شد حقوق بازنشستگان افزایش یابد و آخرین موضوع بازنشستگان سایر رده ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ، طبق قانون و همه باید از قانون تبعیت کنند.

چرا وزارت کار نمی گوید «بازنشستگان تأمین اجتماعی» حقوق می گیرند؟

با این حال، دولت و وزارت کار هنوز در مورد تصویب افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان در سایر سطوح اظهار نظر صریح ندارند. بازنشستگان از پنجشنبه گذشته منتظر اعلام رسمی دولت هستند. قرار بود روز شنبه هفته جاری سرپرستی وزارت کار تصمیم دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان را به مردم اعلام کند اما این اتفاق نیفتاد.

علی دهگان کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان تهران) در این خصوص می گوید: روز پنجشنبه کانون عالی و نمایندگان مستمری بگیران آخرین جلسه را با سرپرست وزارت کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی و سرپرست وزارت خانه داشتند. حزب کارگر قرار بود روز شنبه موضع خود را به طور رسمی اعلام کند. ضمناً مقرر شد تا روز شنبه مصاحبه و گفتگو با اصحاب رسانه نداشته باشیم. در این چند روز پاسخی به نمایندگان رسانه ها ندادیم و منتظر تحقق وعده های آقایان بودیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی با بیان اینکه «نظر مستمری بگیران نیروی انتظامی 38 درصد به اضافه همین میزان تعیین شده برای سایر مقاطع بازنشستگی است»، گفت: قرار بود روز شنبه مصاحبه کنند و بگویند احکام جدید چه زمانی صادر می شود اما نشدند. ‘t.” اخبار شنبه یا یکشنبه؛ در این مدت با بازنشستگان تماس گرفتیم. بازنشستگان نگران و ناراضی هستند و می پرسند چرا این وعده محقق نشد؟

به گفته دهگان کیا، قول دادن و عمل نکردن از نظر اخلاقی و شرعی اشتباه است. بنابراین عمل نکردن مسئولان به وعده های خود ناپسند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نزدیک به دو هفته از لغو مصوبه دولت برای افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان توسط رئیس مجلس می گذرد اما هنوز مشخص نیست که تصمیم دولت در خصوص افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان چیست. دولت گفت. دولت اعلام کرده از بحث افزایش حقوق بازنشستگان کناره گیری می کند.

223227

دکمه بازگشت به بالا