فرهنگ و هنر

برنامه‌ریزی حج ۱۴۰۱ آغاز شد

سازمان حج و زیارت ایران برنامه ریزی زیارت 1401 را آغاز کرد.

به گزارش پرتال پارسی، سازمان حج و زیارت در حالی تدوین برنامه زیارت سال آینده را آغاز کرده است که عربستان هنوز تصمیم نهایی خود را درباره 1401 زائر اعلام نکرده است. عربستان سعودی دو سال است که حج را بدون حجاج خارجی و به صورت محدود انجام داده است. ایران امیدوار است در سفر زیارتی آینده شرکت کند، زیرا بسیاری از کشورها به این واکسن دسترسی خواهند داشت.

سازمان حج و زیارت متعهد شد زائرانی را که در سال 1399 به دلیل اپیدمی کویت 19 به زیارت نرفتند در مرحله اول سفر حج و بر اساس سهمیه تعیین شده در اولویت به عربستان اعزام کند. این زائران در سال 98 در زیارت سال 99 ثبت نام کردند و هزینه آن را به طور کامل پرداخت کردند.

اکبر رضایی معاون حج و زیارت نیز گفت: زائران طبق قوانین کشور میزبان واکسینه شده اند. واکسن کرونا واکسن Astraznka را دریافت می کند.

وی در خصوص قوانین و دستورالعمل های جدید عربستان برای واکسیناسیون حجاج گفت: پیرو دستور وزارت بهداشت مبنی بر واکسینه سازی افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، سازمان حج و زیارت نیز حکم حج و زیارت بین ایران و عربستان را دارد. عربستان تاریخ مذاکرات هنوز مشخص نشده است و مدیران زیارتی و زیارتی استانی و سران کاروان ها برای زیارت ثبت نام کرده و زائران را به وزارت بهداشت دعوت کرده اند و سوم اینکه از واکسن مورد تایید وزارت بهداشت عربستان استفاده کنید.

وی افزود: با توجه به اینکه سهم سفر زیارتی پیش رو هنوز مشخص نشده و نمی دانیم چه تعداد از آنها به زیارت اعزام می شوند، اکنون توصیه کرده ایم که تزریق دوز سوم در کشور آغاز شده است. تعدادی از گروه‌های سنی باید دستورالعمل‌های داده شده توسط کشور میزبان را برای تجویز نوبت سوم واکسن کووید دنبال کنند.

معاون وزیر حج و عمره همچنین گفت: برای کسانی که هنوز نوبت سوم را به موقع دریافت نکرده اند، در نظر داریم در آینده با وزارت بهداشت هماهنگی کنیم.

در دستورالعمل سازمان حج به کارگزاران و آژانس های زیارتی آمده است که برنامه ریزی عملیات حج 1401 در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار دارد و یکی از مواردی که باید به آن توجه شود بحث واکسیناسیون تاج است. این امر به دلیل معرفی دو دوز واکسن مورد تایید وزارت بهداشت و تعداد زیاد افراد طبق قوانین عربستان و قوانین جاری، ورود اتباع کشورهای مختلف برای انجام حج یا عمره است. آنها در برنامه ملی واکسیناسیون خود از واکسن های مختلفی استفاده می کنند، بنابراین دولت سعودی موافقت کرده است که به آنها اجازه دهد با دوز افزایش یافته واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت وارد کشور شوند.

با توجه به اینکه یکی از واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت میزبان، واکسن آسترازنکا در سبد واکسیناسیون کشور است؛ لذا اقدامات لازم و نکات ذیل به اطلاع زائران و متقاضیان می‌رسد.

افرادی که با هر دو دوز واکسن AstraZena در برنامه ملی واکسیناسیون واکسینه شده اند نیاز به اقدام خاصی ندارند و دستورالعمل های صادر شده در این زمینه را رعایت می کنند.

به افراد گروه وظیفه که دو دوز واکسن را از سایر واکسن ها دریافت کرده اند و در حال حاضر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، توصیه می شود دوز تقویت کننده مطابق با واکسن آسترازنکا تزریق کنند. شرایط منتشر شده توسط وزارت بهداشت.

تا فروردین 1401 با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تماس گرفته شد تا سومین نوبت واکسن آسترازنکا در فروردین ماه سال بعد تهیه شود.

مدیران زیارتی و زیارتی همچنین از مدیران کاروان های زیارتی خواستند با توجه به شرایط منتشر شده، مراتب را به زائران ۱۴۰۱ جهت حفاظت به موقع در برابر بیماری کووید اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا