اقتصادی

برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه غیرمتعارف نیست

در لایحه بودجه سال آینده، دولت که پیشنهاد کاهش 20 درصدی درآمدهای نفتی صندوق توسعه ملی را داده است، اعلام کرده است که به دلیل تحریم ها تعجب آور نیست.

پرتال پارسی اخیرا از پرداخت سهم صندوق توسعه ملی در دولت های دهم و دوازدهم و البته دولت فعلی خبر داده است.

در این گزارش همچنین آمده است که دولت سیزدهم علیرغم مخالفت با دریافت اعتبار از صندوق برای بازپرداخت منابع بودجه و تاکید سازمان برنامه و بودجه بر کمبود بودجه سال آینده، هزار و 401 لایحه ارائه کرده است. سهم صندوق در سال بعد؛ به این ترتیب 20 درصد از سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی واریز و 20 درصد مابقی به صورت شیء برداشت خواهد شد. بر این اساس در صورت تایید این درخواست، حداکثر برداشت از صندوق مربوط به سال های گذشته خواهد بود.

در همین راستا، سازمان برنامه و بودجه در توضیح این موضوع خاطرنشان کرد که این برداشت سنتی نیست و بر اساس شرایط تحریم انجام خواهد شد. در بیانیه این برنامه البته اشاره شده است که استفاده دولت سابق از سهم صندوق به دلیل کاهش درآمدهای ارزی و شرایط استثنایی البته مجوز و مطابق با بودجه مورد استفاده قرار گرفت. قانون

در توضیح برنامه و سازمان بودجه:

«بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه، صندوق توسعه ملی تشکیل شد که تعیین کننده صندوق، هیئت امنا و منابع صندوق است. بر اساس بند 84 بند یک ماده 84 قانون، منابع صندوق توسعه ملی به ترتیب حداقل 20 درصد منابع (نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی) صادر شده در سال های برنامه در نظر گرفته شده است. در برنامه ششم باید سالانه 2 درصد به منابع صندوق اضافه شود که در برنامه ششم به دلیل تقویت تحریم ها و اقدامات صورت گرفته است. طی چند سال گذشته بر اقتصاد کشور تأثیر منفی گذاشته است، صندوق توسعه ملی با اخذ مجوزهای لازم بیش از 20 درصد قانون تأسیس صندوق مورد استفاده قرار گرفته است. لایحه بودجه 1401 به تصویب مراجع ذی صلاح رسید، بنابراین برداشت غیر سنتی از سهم مقرر در قانون تشکیل صندوق توسعه ملی صورت نگرفته است، اما از محل منابع بیش از 20 درصد سهم صندوق تا کنون برداشت نشده است. 1 ژانویه 2001. این مبالغ قابل برگشت به صندوق توسعه ملی است».

سهم صندوق باید سالانه، ابتدا 3 درصد و اکنون 2 درصد رشد کند.

به گزارش پرتال پارسی، با توجه به سهم رو به رشد صندوق توسعه ملی، این صندوق در سال 1390 تاسیس شد و دولت موظف است حداقل 20 درصد از درآمدهای نفتی و فرآورده های آن را سرمایه گذاری و سالانه 3 درصد به آن اضافه کند. همچنین طبق قانون برنامه ششم توسعه باید لایه سپرده به 30 درصد و سالانه 2 درصد اضافه شود که در سال آینده به 40 درصد می رسد.

امسال هم سهم صندوق 38 درصد بود و دولت 18 درصد درخواست کرد، اما مقام معظم رهبری استفاده دولت از سهم نفت صندوق توسعه ملی را مشروط کردند؛ در حالی که 18 درصد از سهم صندوق توسعه ملی را مشروط کردند. مقرر شد سقف فروش یک میلیون بشکه در روز به صورت 20 درصد صندوق و 18 درصد به صورت وام مازاد بر 38 درصد کل ذخایر به دولت پرداخت شود. میلیون بشکه فروش

در هر صورت برداشت هر گونه اعتبار از صندوق توسعه ملی به صورت بودجه ای و فراتر از آن باید با اذن مقام معظم رهبری صورت گیرد و بودجه سال آینده نیز از این امر مستثنی نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا