فرهنگ و هنر

با لغو فرمان منع صدور ویزا از سوی بایدن، برای ایرانیان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

لغو ممنوعیت ویزا از سوی ترامپ برای شهروندان تعدادی از کشورها از جمله ایران یکی از اقدامات اعلام شده قبل از تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا بود که قرار بود برای اولین روز در کاخ سفید برگزار شود. انجام شده

به گزارش پرتال پارسی دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین آمریکا طبق یکی از شعارهای انتخاباتی خود در ژانویه 2017 ، هفته اول اقامت خود را در کاخ سفید گذراند و ویزا و سفر برای شهروندان سایر کشورها ، ویزا و سفر به کشورهایی مانند ایران ، لیبی ، سومالی ، سوریه ، یمن ، کره شمالی و ونزوئلا را ممنوع کرد. به ایالات متحده صادر می شود.

این ممنوعیت بلافاصله با اعتراض در فرودگاه های ایالات متحده و همچنین آزمایشات حقوقی در برخی از ایالت های آمریکا روبرو شد ، اما با وجود این مخالفت ها و اختلافات حقوقی ، نسخه نهایی دستور ممنوعیت ویزا برای کشورهای مورد بررسی در 24 سپتامبر 2017 صادر شد. این حکم اجرا شد و در تاریخ 26 ژوئن 2017 ، دادگاه عالی ایالات متحده مشروعیت اعلامیه ترامپ را تأیید کرد.
در نتیجه این ابلاغیه ، صدور ویزای مهاجرتی و غیر مهاجرتی برای شهروندان ایرانی متوقف شد و تنها راه صدور ویزا برای اتباع ایرانی ، لغو ویزای دانشجویی ، ویزای تحصیلی ، ویزای تحصیلی یا محرومیت بود. مطابق مفاد این مصوبه ، افرادی که گذرنامه کشورهای دیگری به غیر از 7 کشور را دارند که به طور کلی ممنوع هستند ، مشمول شرایط خاص هستند.

در فوریه 2009 ، نیوزویک گزارش داد که خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده ویزاهای تجاری و سرمایه گذاری برای شهروندان ایرانی را لغو کرده است.

صدور ویزای تجاری و سرمایه گذاری در امور اقتصادی ایالات متحده بخشی از پیمان دوستی سال 1955 ایران و آمریکا بین ایران و ایالات متحده بود که در 3 اکتبر 2018 توسط ایالات متحده امضا شد. دولت ایالات متحده باطل اعلام شد. این توافق نامه حاکم بر روابط اقتصادی و همچنین حقوق کنسولی بود و بر اساس آن توافق نامه ویزای تجاری و سرمایه گذاری به ایالات متحده اعطا می شد.

به گفته برخی رسانه های آمریکایی ، دستور ترامپ مبنی بر ممنوعیت ویزا برای شهروندان ایرانی غیر از کسانی که آزاد یا معاف شده اند ، مشکلات زیادی را برای تعدادی از شهروندان و دانشجویان ایرانی ایجاد کرده است. گزارش تهیه کردند. در همین رابطه ، بلومبرگ گزارش داد که در ژوئن 2019 ، بسیاری از ایرانیانی که برای ویزای دانشجویی و ویزای تحصیلی اقدام کرده اند نیز از ویزا محروم شده اند.

رسانه های ایالات متحده بارها و بارها در مورد عدم قطعیت پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه های آمریکا و وضعیت صدها دانشجوی ایرانی که قصد تحصیل در ایالات متحده را دارند ، گزارش داده اند.

یکی از وعده های روشن انتخاباتی بایدن لغو ممنوعیت سفر ترامپ به اتباع برخی کشورها از جمله ایرانیان و اعلام استعفا از سفر بن در اولین روز ریاست جمهوری بود.

با توجه به این موضوع ، برخی از کارشناسان مهاجرت و سایت های فعال در این زمینه تصور نمی کنند که با لغو این مصوبه ، بلافاصله شرایط ویزا برای ایرانی ها عادی شود و بسیاری از سازوکارها برای صدور ویزا برای ایرانیان به کار خود ادامه دهند.

به گفته فعالان ، لغو این مصوبه در واقع از سرگیری صدور ویزای توریستی برای ایرانیان غیر دو طرفه است و والدین ایرانیان مقیم ایالات متحده برای دریافت ویزای توریستی ادامه خواهند داد. آنها صاحب فرزند می شوند.

البته بعید به نظر می رسد که بررسی های امنیتی ، که در دوره ترامپ برای صدور ویزا برای ایرانیان انجام شده است ، این روند را کنار بگذارد ، اما پیش بینی می شود که این روند صدور ویزا تسریع شود. با این حال ، اجرای این موضوع تا حد زیادی به میزان تشدید روابط سیاسی بین دو کشور بستگی خواهد داشت.

پس از لغو این مصوبه ، ویزای مهاجرتی احتمالاً برای خانواده ها راحت تر خواهد بود و صدور ویزای دانشجویی برای ایرانیان تسریع می شود.

البته باید در نظر داشت که شروع تغییرات رویه های ویزا برای ایرانیان ارتباط مستقیمی با اپیدمی جهانی و توانایی سفر ایرانیان به کشورهای همسایه و رفع محدودیت ها و پذیرش مراجعین مطابق با پروتکل های بهداشت سفارت دارد. با توجه به گسترش تاج ، دولت ایالات متحده سفری به این کشور داشته است و عوامل تعیین کننده ای در این زمینه وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا