ام وی ام x22 چند سیلندر است

ام‌وی‌ام X22، نسخه اسپرت و جوان‌پسند از مدل خانوادگی‌تر X33 محسوب میشود که با هدف تسلط بر بازار کراس‌اوورهای کوچک عرضه شده است. خودرویی با مشخصات فنی نزدیک به برادر هاچ‌بک‌اش یعنی 315 اما با ارتفاع بیشتر و ظاهر جذاب‌تر که با استفاده از اِلمان‌های آفرودی موفق شده دل هوادارنش را به دست آورد. این محصول در تیپ‌های متفاوت از نظر سطح آپشن و دو نوع جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی به بازارمان عرضه میشود و تاکنون به فروش مناسبی دست یافته است.

انواع مدل‌های خودوری ام وی ام به دلیل کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه نسبت به خودروهای هم رده خود، نظر بسیاری از خریداران ایرانی به خود جلب کرده است، به همین دلیل، خرید مطمئن و آسان لوازم ام وی ام x22 از مواردی است که همواره مورد توجه افرادی است که صاحب یکی از این خودروها هستند، نگهداری و تعمیر مناسب می‌تواند خودروی شما را در شرایط مناسبی نگه دارد

ام وی ام X22

البته در این بین میتوان از مواردی نظیر: کیفیت پایین متریال داخلی، ضعف شتاب و کشش بخصوص در نسخه اتوماتیک و نامشخص بودن ایمنی خودرو، به عنوان نکات منفی X22 یاد کرد؛ هر چند برخی از این مشکلات برای یک محصول اقتصادی چینی تا حدودی عادی به نظر میرسند. کابین ام‌وی‌ام X22 طراحی اسپرت و زیبایی دارد.

البته درست است که کیفیت پایین متریال داخلی و ارگونومی نه چندان مناسب صندلی‌ها مقداری از حس خوب نشستن داخل اتاق X22 را کاهش میدهند اما با این حال و با در نظر گرفتن رده قیمتی و رقبا میتوان گفت که شرایط کلی نماینده ام‌وی‌ام قابل قبول است. استفاده از خطوط شکسته و جسورانه، رنگ‌بندی اسپرت و آپشن‌های قابل قبولی نظیر سانروف و نمایشگر بزرگ مرکزی باعث شده‌اند که فضای کلی از امثال رنو ساندرو با اختلاف معناداری مدرن‌تر دیده شود.

یکی از نکات جالب دیگر در نشانگرهای پشت آمپر دیده میشود، جایی که عقربه سرعت‌سنج و دور شمار خلاف جهت هم حرکت می‌کنند؛ این طرح جدیداً در برخی از خودروهای مطرح نیز دیده شده، اما با این حال ممکن است باب سلیقه برخی افراد نباشد. از نظر دید به اطراف هم اوضاع قابل قبول است و با توجه به ارتفاع بالای ماشین و شیشه‌های نسبتاً بزرگ، راننده حس تسلط نسبتاً خوبی بر محیط اطراف دارد.

طراحی داخلی ام وی ام X22

البته دید پشت سر عالی نیست اما آن مشکل هم به کمک دوربین دنده عقب جبران شده است. از نظر فضای داخلی هم باید گفت محصول ام‌وی‌ام از شرایط متوسطی برخوردار است که برای کاربری یک هاچ‌بک جوان‌پسند کافی خواهد بود اما برای خانواده‌های پرجمعیت با سطح ایده‌آل فاصله دارد؛ هرچند محفظه صندوق با توجه به عمق مناسبش میتواند برای جابجایی وسایل کارآمد ظاهر شود.

به نظر من برگ برنده اصلی ام‌وی‌ام X22 که باعث محبوبیتش در بازار شده در همین ظاهر زیبا و شیک رو میشود. جایی که طراحان ام‌وی‌ام موفق شده‌اند با ترکیب جاذبه‌های اسپرت و جوان پسندانه با اِلمان‌های آفرودی خودرویی مطابق با مد روز خلق نمایند.

البته ممکن است بگوئید طراحی قسمت انتهای آنقدرها هم تعریف ندارد، بخصوص که این قسمت از نظر هماهنگی ارتباط چندانی با قسمت دماغه اتومبیل برقرار نکرده. اما با نگاهی به رقبای قیمتی X22 نظیر جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی متوجه میشویم که ام‌وی‌ام کارش را درست انجام داده است. بخصوص در قسمت دماغه که چراغهای زیبا و جلوپنجره و سپر اسپرت ماشین ترکیب جذابی را پیش رویمان قرار داده‌اند.

طراحی ام وی ام X22

نکته مهم دیگر در خصوص ظاهر X22 مربوط به فاصله نسبتاً زیاد ماشین از سطح زمین است که هرچند به فرمان‌پذیری ضعیف اتومبیل منتهی شده اما از نظر بصری، X22 را به یک کراس‌اوور واقعی شبیه نموده است. در واقع برخلاف امثال برلیانس C3، اینجا فقط به روف‌رک‌ها و فلاپ‌های پیرامونی بسنده نشده بلکه از نظر اتفاع هم خودرو به محصولات شاسی‌بلند واقعی نزدیک‌ شده است. هرچند باید تاکید کرد که این فقط یک خصلت ظاهری است و X22 در عمل هیچ قابلیتی در خارج از جاده نخواهد داشت.

مشخصات فنی

ام وی ام X22 با موتور ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۰۵ اسب بخار به بازار ایران رسید. هر چند کراس‌اوور مونتاژی چینی فقط با یک پیشرانه عرضه می‌شود، اما خریداران می‌توانند از بین گیربکس دستی ۵ سرعته و جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته یکی را انتخاب کنند.

شتاب ام وی ام X22 با جعبه دنده دستی ۱۲ ثانیه و با گیربکس اتومات ۱۲.۷ ثانیه است. یکی از مزیت‌های این کراس ‌اوور کوچک مصرف سوخت آن است که با گیربکس دستی ۵.۹ لیتر و با جعبه دنده اتومات ۶.۱ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند.

هر چند گیربکس اتوماتیک X22 عملکرد بهتری نسبت به جعبه دنده CVT دیگر خودروها مثل لیفان X50 دارد، اما به خوبی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک نیست.

ام وی ام X22 روی پلتفرم ام وی ام ۳۱۵ هاچبک ساخته شده است و برای تبدیل هاچبک به کراس‌اوور، چینی‌ها فنربندی آن را دستکاری کرده‌اند. این تغییرات موجب شده تا فنربندی X22، به خصوص در قسمت عقب خشک‌تر از ماشین هاچبک باشد.

کراس اوور کوچک مدیران خودرو از سال ۹۵ و با تیپ ساده به بازار آمد. این تیپ فاقد حالت رانندگی است، اما تیپ اسپرت، لاکچری و اسپرت اکسلنت که بعد از آن عرضه شدند، دارای دو حالت رانندگی اکو و اسپرت هستند.

ام وی ام X22 در ابتدای ورود به بازار ایران، به امکانات زیادی مجهز نبود، با این حال از سال ۱۳۹۷ با پنج آپشن جدید کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایر و ترمز کمکی در دسترس خریداران قرار گرفت.

یکی از دلایل استقبال شرایط فروش اینترنتی لوازم ام وی ام  کیفیت و گستردگی مناسب مراکز خدماتی این محصول است، ضمن اینکه این محصول بر خلاف بسیاری از رقبایش توانسته حضور مستمر و با ثباتی را در بازار تجربه کند تا مشتریان نگرانی چندانی از بابت آینده و کمبود قطعات یدکی نداشته باشند. جدا از اینها، طراحی زیبا و وجود آپشن‌های پرشمار که از سال 1397 تکمیل‌تر هم شد، ام‌وی‌ام X22 را به خودروی دوست داشتنی در این رده قیمتی بدل نمود.

ام‌وی‌ام X22، که از زمستان 95 به ایران آمده، را باید نسخه کراس‌اوری از هاچ‌بک 315 بدانیم چراکه پلتفرم و اجزای فنی هردو خودرو، شباهت زیادی به یکدیگر دارند. البته مهندسان چینی، تغییراتی در سیستم فنربندی خودرو اعمال کرده‌اند که منجر به کاهش انعطاف‌پذیری و خشک‌تر شدن X22 نسبت به 315 شده است.

عملکرد جعبه‌دنده 4 سرعته اتومات X22 نسبت به خودروهایی نظیر X50 (که با جعبه‌دنده CVT عرضه می‌شوند) برتری محسوسی دارد، ولی بهتر از استپ‌وی اتومات نیست. تشخیص تیپ‌های مختلف X22 کار آسانی است. در تیپ «اسپرت» علاوه‌بر سقف مشکی، حالت رانندگی اسپرت نیز برای تنظیم پیشرانه تعریف شده. تیپ‌های «اکسلنت» نیز به گارد و رکاب اسپرت مجهزند.

حال که تفاوت این دو تیپ را شناختید باید بدانید که تیپ «اسپرت اکسلنت» نیز ویژگی‌های هردو تیپ «اسپرت و اکسلنت» را باهم دارد درحالیکه تیپ «لاکچری» هیچکدام از این ویژگی‌ها را ندارد! از تابستان 97 مدیران خودرو «پنج آپشن جدید» شامل حسگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کمکی حرکت در سربالایی (HAC) و ترمز کمکی (EBA) را روی تیپ‌های «لاکچری» و «اسپرت اکسلنت» قرار داد.

دکمه بازگشت به بالا