بین الملل

امیرعبداللهیان:نشست آستانه تلاش کرد تا مسیر تحولات سوریه از نظامی‌گری فاصله بگیرد/فیصل المقداد: مخالف دخالت ترکیه هستیم

حسین امیر عبدالحیان وزیر امور خارجه کشور در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه در وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات مهمی انجام دادیم. همکارم وزیر امور خارجه سوریه و همه شهدای سوری و ایرانی که در جنگ با تروریسم جان باختند و شهدای سایر کشورها در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه بودند از جمله سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس. ادای احترام می کنم.

وی تاکید کرد: هفتمین نشست سران آستانه عصر دیروز در تهران برگزار شد و با توجه به شرایط حساس کنونی سوریه و احتمال درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه، این نشست تلاش کرد به توسعه سوریه کمک کند. باید از جنگ و نظامی گری دور شد و مشکلات را به صورت سیاسی حل کرد. ما معتقدیم که مقامات ترکیه به این پیشنهادات اشاره شده توسط رهبران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه توجه خواهند کرد.

برای ما مهم است که به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه احترام بگذاریم

وزیر امور خارجه کشور خاطرنشان کرد: بیانیه آستانه توجه کشورهای شرکت کننده را به وضعیت منطقه و بحران اوکراین و همچنین امنیت انرژی و غذایی جلب کرد. در نشست سه جانبه با ترکیه و روسیه بر خروج و پاکسازی گروه های تروریستی از سوریه تاکید شد.

امیرعبداللهیان افزود: برای ما مهم است که به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه احترام بگذاریم و همچنین بر حل برخی از مسائل باقی مانده در حوزه درگیری تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی های ترکیه تمرکز می کنیم. مبارزه با تروریسم و ​​سازندگی. آینده سوریه مبتنی بر اراده مردم است.” ایران همیشه به این کشور علاقه داشته است.

وی ادامه داد: شب گذشته به ابتکار رئیس جمهور کشورمان تلاش کردیم بر تصمیم سیاسی مقامات ترکیه برای حل مشکلات امنیتی مربوط به امنیت مرزهای مشترک دو کشور تمرکز کنیم. در ادامه مذاکرات دیشب و اجلاس سران، احتمال مداخله نظامی را نمی دانیم». ما نگران ترکیه در خاک سوریه هستیم و ایران در حال گفت‌وگوی مداوم با ترکیه و سوریه است.

امیرعبداللهیان افزود: همچنین تاکید می کنم که مشارکت در بازسازی سوریه و تشویق مهاجران آواره سوری برای بازگشت به خانه ها، شهرها و روستاهای خود در نشست سه جانبه آستانه و در گفتگو با برادرم آقای فیصل مقداد مورد تاکید قرار گرفت. . امروز. من معتقدم که بازگشت آوارگان و تسریع در بازسازی زیرساخت های سوریه باید بدون هیچ پیش شرطی انجام شود.

وی با بیان اینکه حضور نظامی نیروهای آمریکایی در شرق فرات به یک معضل تبدیل شده است، گفت: شرق فرات یکی از حاصلخیزترین مناطق و منابع مهم نفت و انرژی است که متاسفانه در سال های اخیر شاهد این مشکل هستیم. شاهد غارت منابع طبیعی کشور با مشارکت اشغالگران آمریکایی بودیم. ما معتقدیم که نیروهای نظامی آمریکا باید بدون قید و شرط از خاک سوریه خارج شوند، زیرا ارتش و نیروهای مسلح سوریه از قابلیت های لازم برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی این کشور برخوردار هستند.

وزیر امور خارجه گفت: امروز بخش‌های خصوصی جمهوری اسلامی ایران و سوریه برای همکاری‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی مشترک فعال‌تر با در نظر گرفتن توانمندی‌های دو کشور تشویق می‌شوند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در دیدار آقایان اردوغان و پوتین بحث های بسیار مهم و باز در سطح مقام معظم رهبری مطرح شد و در عین حال مذاکرات دوجانبه ایران با ترکیه و سوریه و نشست سه جانبه به صورت علنی انجام شد. در این نشست غیرعلنی و پیامدهای تداوم وضعیت کنونی در سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ما معتقدیم که اتفاق نظر وجود دارد که همه طرف ها باید به سوریه کمک کنند تا از این وضعیت خارج شود و جامعه بین المللی باید از این طریق به مردم سوریه کمک کند. عادت زنانه.

فیصل المقداد: جامعه جهانی همواره بر وحدت سوریه تاکید دارد

فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: بسیار خوشحالم که در جمهوری اسلامی ایران هستم. رئیس جمهور بشار اسد از من خواست که سلام او را به رهبر بزرگ ایران و آقای رئیسی برسانم.

وی ادامه داد: بعید نبود بعد از نشست آستانه در تهران در تهران باشم و در آخرین بیانیه با تاکید بر تمامیت ارضی و استقلال جمهوری اسلامی ایران از تلاش های انجام شده توسط جمهوری اسلامی ایران ابراز خرسندی می کنم. سوریه. چیزی نیست. ممکن است استقلال را از بین ببرد و حاکمیت سوریه را به خطر بیندازد، ورود ترکیه یا کشورهای غیرترکیه به مرزهای سوریه هیچ سودی ندارد و باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می شود و دو نفر دوست و برادر را تحت تاثیر قرار می دهد.

وزیر امور خارجه سوریه، ما در این زمینه تجربه داریم که طی آن اقتصاد ترکیه شکوفا شد و اقتصاد سوریه شاهد تحولات مشابهی بود، اما دخالت در امور داخلی و اعزام صدها هزار تروریست به سوریه این روابط را متوقف کرد و همچنین مانع پیشرفت آن شد. این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل می خواهند.

وی افزود: آماده دفاع از حاکمیت و امنیت ملت خود هستیم و شکست نخواهیم خورد.

فیصل مقداد تاکید کرد: ما مخالف هرگونه مداخله ترکیه در خاک سوریه و مخالف شهرک سازی در سوریه و سیاست ترک سازی هستیم.

وزیر امور خارجه سوریه درباره حضور آمریکا در شرق رود فرات: نیروهای سوری باید مشارکت داشته باشند. به هیچ طرفی اجازه ورود به خاک سوریه را نخواهیم داد. چگونه دولت آمریکا حق دارد منابع ما مانند نفت و آب را غارت کند و مردم سوریه را تحت تحریم نگه دارد؟ ما آماده همکاری با متحدان خود به ویژه ایران برای دستیابی به هماهنگی و راه حل های مسالمت آمیز میان کشورهای عربی هستیم. امروز دنیا از نزدیک در ارتباط است زیرا کشورهای غربی تحریم هایی را علیه ایران، مردم سوریه و روسیه اعمال کردند.

وی با بیان اینکه این هژمونی و سلطه به پایان رسیده است و باید از جهانی چندقطبی حمایت کنیم، گفت: ما و ایران در کنار مردم فلسطین برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی هستیم و کسی که خواهان صلح نیست رژیم نژادپرست صهیونیستی است. .

فیصل مقداد در پاسخ به سوال درباره خروج آمریکا از سوریه گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب در دیدار دیروز فرمودند خواست مردم ایران است و بیانگر خواست جامعه جهانی است. داشتن پایگاه های نظامی بین سوریه، عراق و اردن برای آمریکا غیرقانونی است.

وی تاکید کرد: هرکسی که اشغالگر است، چه همسایگان شمالی، چه آمریکا و چه حامیان آنها، باید بدانند که حضور آنها در سوریه و فلسطین برای همیشه ماندگار نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که در مورد آوارگان سوری است، گفت: ما از بازگشت مردم خود که به دلیل تروریسم به خارج از کشور آواره شده اند، استقبال می کنیم. کشورهای غربی به پناهجویان سوری اجازه بازگشت به کشورشان را نمی دهند. ما می خواهیم آوارگان سوری به سرزمین خود بازگردند و جامعه بین المللی باید نیازهای بشردوستانه پناهندگان را درک کند و آنها را تامین کند. جمهوری اسلامی ایران دست در دست مردم سوریه برای مبارزه با تروریسم ایستاده است. خون شهدای ایران و شهید قاسم سلیمانی که رهبر آنها بود، ذهن و ضمیر ما را پناه داده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا