فرهنگ و هنر

امکان ۶۰۰ هزار شب اقامت در مشهد فراهم شد/آغاز پیش‌فروش بلیت بازگشت زائران مشهد از ۲۷ شهریور

پرتال پارسی/ خراسان رضوی استاندار مشهد: در حال حاضر بیش از 600 هزار شب اقامت در مشهد فراهم شده است که در تلاش هستیم این ظرفیت را افزایش دهیم. این قدرت قطعا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

محسن داوری امروز در بیست و پنجم شهریور در مراسم دهه آخر آموزش خدمت در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تلاش چهار ماهه قرارگاه خدمات رسان مشهد باید در این ایام به ثمر برسد. . امروز با حضور تمامی کارگروه های قرارگاه خدمت جلسه ای داشتیم که در این جلسه گزارش های امیدوارکننده ای ارائه شد.

وی افزود: برای رفاه حال زائران موکب های زیادی در سطح شهر برای استقبال از زائران به ویژه در اطراف مکان مقدس دایر شده است. این روزها خیابان امام رضا کاملاً به موکب های پذیرایی از زائران اختصاص دارد. در حال حاضر حدود 108 موکب فعال در حلقه اطراف حرم به ارائه خدمات اسکان و پذیرایی از زائران می پردازند.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت تردد در اطراف معبد، امکان آوردن معلولان از میدان طبرسی، میدان شهدا، خیابان پنجره و میدان بسیج به مکان مقدس وجود داشت. در واقع امکانات حمل و نقل زائران به گونه ای طراحی شده است که در صورت امکان از وسایل حمل و نقل عمومی برای رساندن زائران به حرم استفاده می شود.

داوری تصریح کرد: تاکنون حدود 14 هزار جای پارک در اطراف معبد ایجاد شده است. همچنین 500 واحد صنفی مجهز به برنامه رهگیری هستند. اکنون اقلام این ادارات با قیمت های ثابت تحویل داده شده است تا مواد غذایی مورد نیاز مردم تامین شود. این واحدها با بنرها و تابلوهای مخصوص به مردم معرفی شدند.

نانوایی های سیار نزدیک معبد را به 25 واحد افزایش دهید

وی گفت: شهرداری همچنین 17 جایگاه توزیع مواد غذایی را ایجاد کرد. همچنین این روزها 800 نانوایی از نانوایی های مشهد که از ساعت 5 صبح تا 23 شب کار می کنند به سهمیه آراد اضافه شده است. تاکنون 6 نانوایی سیار در اطراف حرم رضوی راه اندازی شده است که این تعداد به 25 نانوایی سیار افزایش می یابد.

داوری تصریح کرد: علاوه بر این شرایط، اردویی راه اندازی کردیم تا همه هیئت های نیازمند نان نان خود را از آنجا تهیه کنند. در حال حاضر 500 واحد نانوایی برای توزیع نان بسته بندی شده شناسایی شده است.

ایرانسل و شریک اولش به زائران وعده اینترنت رایگان در اطراف معبد دادند

وی افزود: همچنین مکان هایی برای نصب و پارک خودروهای اتباع خارجی در نظر گرفته شده است. این روزها اقدامات موثری برای توسعه خدمات زیرساختی از جمله ارتباطات انجام شده است، بنابراین شبکه ارتباطی را تقویت خواهیم کرد. ابتدا بر اساس وعده دو اپراتور تلفن همراه و ایرانسل، اینترنت و سیم کارت رایگان در اختیار زائران اطراف حرم رضوی قرار می گیرد.

داوری گفت: تلاش ما بر این است که حداقل محدودیت های رفت و آمد را برای تامین امنیت زائران ایجاد کنیم. در حال بررسی دستوری هستیم تا مردم با امنیت کامل به حج بروند. کل شهرستان و استان را بسیج کرده ایم تا بهترین شرایط ممکن را برای خدمت رسانی به زائران فراهم کنیم.

استاندار مشهد در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای کنترل ازدحام جمعیت در سه روز پایانی دهه صفر گفت: ابتدا پیش فروش بلیت های رفت و برگشت مشهد برای کنترل این وضعیت از ششم شهریورماه آغاز می شود. سامانه ای برای بازگشت زائران از مشهد ایجاد شده و هر فردی که قصد بازگشت از مشهد را دارد می تواند در لیست انتظار این سامانه ثبت نام کند که بر اساس آن برای وی بلیت صادر می شود.

وی گفت: دیروز با معاون اول رئیس جمهور دیدار کرد و ایشان به ما قول مساعدت و مساعدت دادند. مثلا قرار شد چند قطار به راه آهن مشهد اضافه شود تا زائران برگردند. اگر در مرز عراق مشکلاتی برای زائران اربعین وجود داشت به دلیل محدودیت امکانات بود، اما مشهد امکانات دارد و ما برای اولین بار زائر را نمی پذیریم.

داوری ادامه داد: برای پذیرایی از بازدیدکنندگان از توانمندی مردم استفاده می کنیم. البته زمانی که جمعیت بیش از ظرفیت باشد، معایبی نیز وجود دارد. بنابراین سعی می کنیم آن کاستی ها را برطرف کنیم. فردا بیست و ششم شهریور قرارگاه خدمت رسانی ده روز پایانی صفر در خیابان های امام رضا (ع) مشهد راه اندازی می شود و تمامی تجهیزات آماده پاسخگویی به سوالات می باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا