اقتصادی

امکان نصب ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی روی سقف صنایع کشور/پیشنهاداتی برای پیک‌زدایی در فصول گرم

عضو مجمع م Constسسان انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان محصولات و خدمات انرژی های تجدیدپذیر و مدیر کارگروه “نیروگاه های خورشیدی در شهرهای صنعتی”: “حدود 1200 مگاوات انرژی خورشیدی می تواند در بام شهرهای صنعتی نصب شود. “پیروزی” برای وزارت نیرو ، شرکت های صنعتی و شرکت های فعال در زمینه انرژی خورشیدی در نظر گرفته شده است و این نیروگاه ها می توانند کمک زیادی به “خاموش کردن” برق در فصل گرما کنند.

در مصاحبه ای با پرتال پارسی ، پدرم علیرضا گفت ،وی در مورد احتمال نصب نیروگاه های خورشیدی در بام کاخ های شهرهای صنعتی گفت: طبق آمار سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران تاکنون 822 شهر و منطقه صنعتی در کشور بوده است. استفاده شده. و 85000 قرارداد ساخت تأسیسات تولیدی. “مساحت این امکانات حدود 40،000 هکتار است. از این 85000 قرارداد ، حدود 46000 قرارداد منجر به ساخت واحد تولیدی شده و مساحتی حدود 12000 هکتار را شامل می شود.

وی در ادامه گفت: “با توجه به همان تسهیلاتی که راه اندازی شده و برخی فرض ها ، 12000 هکتار (120 میلیون متر مربع) انبار داریم که به 10 متر مربع از این امکانات احتیاج دارد. “هر کیلووات انرژی خورشیدی به 12000 مگاوات (12 گیگاوات) انرژی خورشیدی خواهد رسید.

البته ، لازم است محدودیت های فنی مانند ظرفیت انشعاب این واحدها ، ظرفیت فیدرها در مناطق صنعتی و زاویه های قرارگیری انبارها (50٪) در نظر گرفته شود ، پدرم گفت: محدودیت های فنی 10٪ ، 1200 مگاوات ، از نظر فنی امکان نصب در انبارهای صنعتی وجود دارد که بسیار زیاد است. البته این ارقام در کارگروه اردوگاه های تولیدی جامعه با دقت بررسی می شود.

مدیر کارگروه انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان محصولات و خدمات انرژی های تجدیدپذیر “نیروگاه های خورشیدی در شهرهای صنعتی” گفت: این انجمن آماری از نصب نیروگاه های خورشیدی بر روی بام تاسیسات صنعتی را جمع آوری می کند. به عنوان مثال ، در استان یزد تاکنون حدود 10 نیروگاه خورشیدی بر روی بام کارخانه ها نصب شده است که به دلیل وجود چندین کارخانه در استان و پتانسیل تشعشع ، بسیار کم است.

وی نصب نیروگاه های کوچک خورشیدی بر روی سقف تاسیسات صنعتی را یک بازی “برد-برد” توصیف کرد و گفت: “اولاً برای واحد تولیدی مفید است ، زیرا از سقف ساختمان های صنعتی استفاده نمی شود و ، در از طرف دیگر ، به اندازه کافی قوی است. “برق قبلاً تأمین شده است. بنابراین ، مالک واحد تولیدی علاوه بر محصولات خود می تواند از ظرفیت موجود نیروگاه برای ساخت خط تولید جدیدی به نام تولید برق پاک استفاده کند. ثانیا ، این یک “پیروزی” برای وزارت نیرو است ، زیرا بخشی از منبع تغذیه صنعت در همان واحد تولیدی است و ما شاهد ورود سرمایه گذاران به صنعت برق هستیم و برق در همان محل مصرف تولید می شود ؛ به ویژه اینکه اوج تولید انرژی خورشیدی مربوط به اوج مصرف صنعتی در ماه های گرم سال است و به “از کار افتادن” کمک می کند.

سوم ، برای تجارت فعالان انرژی خورشیدی بسیار جذاب است و به توسعه تجارت و تولید تجهیزات ، قرارداد ، تعمیر و نگهداری ، تعمیر و غیره کمک می کند. مسیر جدیدی را برای

وی درباره دلایل تحقق پتانسیل نصب نیروگاه های خورشیدی فعال در تأسیسات صنعتی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر توضیح داد: در کارگروه شهرهای صنعتی در مورد عوامل توسعه نیافته نیروگاه های خورشیدی در نیروگاه های صنعتی و اولین عامل بحث کردیم. ما به “توجیه اقتصادی” دست یافتیم. بنابراین ، ساخت نیروگاه های خورشیدی با خرید تضمینی که توسط SATBA (RES) و وزارت انرژی تاسیس شده است انجام می شود.

وی با بیان اینکه این تعرفه ها از سال 1994 و از جمله 1995 و 1998 چندین بار تنظیم و بازنگری شده است ادامه داد: اولاً 20 تا 100 کیلووات نیروگاه خورشیدی وجود داشت که 100 کیلووات برای تأسیسات تجاری و از نظر حجم صنعتی بودند. کمتر ، و صنایع تمایل به سرمایه گذاری در ظرفیت های بزرگتر دارند. بنابراین ، گروه کاری پیشنهاد افزایش ظرفیت از 100 کیلووات به 200 کیلووات را داد که خوشبختانه با SATBA موافقت کرد. اتصال به شبکه در فاصله 20 تا 200 کیلووات در ولتاژ 400 ولت انجام می شود و از نظر اتصال به شبکه با فاصله قبلی از 20 تا 100 کیلووات هیچ تفاوتی ندارد و هیچ نقص فنی وجود ندارد. ثانیاً ، در سالهای گذشته ، نرخ 100 کیلووات تا 1 مگاوات که دامنه مورد استفاده در تأسیسات صنعتی است ، ارائه نشده بود و دامنه فوق از 1 تا 10 مگاوات بود. در نتیجه ، قیمت های خرید تضمینی همیشه منجر به از دست رفتن 100 کیلووات به 1 مگاوات می شود و در نتیجه ، دوره فوق از توجیه اقتصادی خارج می شود. بنابراین ، تقاضای کارگروه ایجاد محدوده ای از 200 کیلووات تا 1 مگاوات و تعیین تعرفه فردی برای خرید برق در این محدوده بود.

سه پیشنهاد بخش خصوصی به وزارت نیرو

وی افزود: “ما در انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان محصولات و خدمات انرژی های تجدیدپذیر کارگروهی برای تعیین قیمت خرید برق تشکیل داده ایم. در قالب پیشنهادهایی با قیمت تضمین شده به SATBA ارسال شده است.

“افزایش میزان تضمین تدارکات به مقدار معقول و کافی” ، “گسترش از 20 به 100 کیلووات به 200 کیلووات” و “ایجاد دامنه ای از 200 کیلووات به 1 مگاوات و از 200 کیلووات به 10 مگاوات” یکی از این توصیه ها برای کاهش دامنه به کمتر از یک قسمت و بیش از یک “مگاوات”.

مدیر کارگروه انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان محصولات و خدمات انرژی های تجدیدپذیر “نیروگاه های خورشیدی در شهرهای صنعتی” گفت که نرخ ارز از اواخر سال 1998 و در سال 1999 بیش از دو برابر شده است و در سطح بسیار بالایی قرار دارد. . در نتیجه ، هزینه سیستم های خورشیدی بیش از دو برابر شده است. به عنوان مثال ، هزینه ساخت نیروگاه خورشیدی 5 کیلوواتی از 45 میلیون تن در زمستان 1998 به 100 میلیون و 140 میلیون تن در زمستان 1999 افزایش یافت. بنابراین ، با توجه به نتایج مثبت SATBA و وزارت نیرو ، توسعه نیروگاه های خورشیدی در مقیاس کوچک ، ما انتظار داریم که تعداد تعرفه های تضمینی خرید برق حداقل 80 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به وضعیت شرکت ها در زمینه انرژی های تجدیدپذیر ، بدون افزایش منطقی قیمت خرید تضمینی برق ، گفت: قطعاً در ماه های آینده شاهد رکود و تعطیلی بیشتر ، کاهش کارکنان و بیکاری و کمبود خواهیم بود. در عین حال ، ما قادر به دستیابی به اهداف توسعه کشور در تولید برق ، حفاظت از محیط زیست و سایر مناطق نخواهیم بود.

پدرم افزود: فراموش نکنیم که تعرفه های گمرکی برای واردات تجهیزات در سال گذشته بر اساس 4200 تومان بود ، اما بر اساس نرخ ارز بین بانکی (ETS) که در شرف شروع آن هستیم ، قیمت فعلی حدود 24000 است تومان “(برای واردات تجهیزات یا واردات مواد اولیه برای شرکتهای تجهیزات) و این خود منجر به افزایش بیشتر هزینه نیروگاه می شود. بنابراین ، شرکت های فعال در این زمینه همچنین موافقت می کنند که مراحل پیشنهادی را شامل شوند ، از جمله توسعه فازهای نیروگاه های خورشیدی 100 کیلووات به 200 کیلووات و ایجاد یک مرحله مگاوات.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا