سلامت و تندرستی

افزایش خطر ابتلا به کرونا با گرده‌های موجود در هوا

به گفته شفاف ، وقتی سطح گرد و غبار در هوا زیاد باشد ، می توانید افزایش بیماری Covid-19 را مشاهده کنید. این نتایج حاصل یک مطالعه گسترده است که توسط یک تیم بین المللی به رهبری محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) انجام شده است. گروه های خطرناک می توانند با نظارت بر پیش بینی های گرد و غبار و استفاده از ماسک فیلتر گرد و غبار ، از خود محافظت کنند.

شروع ویروس کرونا در بهار سال 2020 همزمان با فصل گرده افشانی گیاهان در نیمکره شمالی بود. این مشاهدات یک تیم بین المللی از محققان را بر آن داشت تا تحقیقات گسترده ای انجام دهند. محققان می خواستند ببینند آیا بین غلظت گرد و غبار در هوا و میزان بیماری عروق کرونا ویروس قلب رابطه مثبت وجود دارد یا خیر.

گرده گل عامل مهمی در محیط است که بر میزان عفونت تأثیر می گذارد

تیم بین المللی اطلاعات مربوط به غلظت گرد و غبار موجود در هوا ، شرایط آب و هوایی و بیماری کرونا ویروس قلب را جمع آوری کرد. محققان داده های 31 کشور در پنج قاره را با در نظر گرفتن تغییرات روزانه در بیماری و تعداد کل آزمایشات مثبت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تیم تحقیق دریافت که گرد و غبار موجود در هوا به طور متوسط ​​44٪ تغییر می کند و در بعضی موارد رطوبت و دما نقش دارند. در فواصل بدون محدودیت کرونا ویروس ، میزان بروز در هر 100 متر مکعب هوا به طور متوسط ​​4٪ بیشتر بود.

گرده موجود در هوا پاسخ ایمنی بدن را ضعیف می کند

غلظت زیاد گرد و غبار منجر به پاسخ ایمنی ضعیف به ویروس هایی می شود که می توانند باعث سرفه و سرماخوردگی در دستگاه تنفسی شوند. وقتی ویروس وارد بدن می شود ، سلولهای آلوده معمولاً پروتئین آزاد می کنند. این مربوط به Covid-19 است. این پروتئین ها که اینترفرون های ضد ویروسی نامیده می شوند ، سلول های همسایه را برای تقویت دفاع ضد ویروسی و دفع مهاجمان علامت می دهند. همچنین باعث ایجاد یک واکنش التهابی برای مبارزه با ویروس ها می شود.

اما وقتی غلظت گرد و غبار در هوا زیاد باشد و دانه های گرده در ذرات ویروس تنفس کنند ، اینترفرون های ضد ویروسی کمتری تشکیل می شوند. سودمند همچنین بر واکنش التهابی تأثیر می گذارد ، بنابراین در روزهایی که غلظت زیاد گرده گل دارند ، بیماری های تنفسی افزایش می یابند.در مورد Covid-19 نیز همین مورد وجود دارد. فرقی نمی کند افراد به هر نوع گرده ای حساسیت داشته باشند یا خیر.

استفانی گیلس ، نویسنده اصلی تحقیق ، گفت: “شما نمی توانید از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار موجود در هوا جلوگیری کنید ، بنابراین افراد در گروه های پرخطر باید توجه داشته باشند که غلظت زیاد گرد و غبار موجود در هوا می تواند حساسیت آنها را نسبت به عفونت های تنفسی ویروسی افزایش دهد.” آنها ممکن است یا نه. افزایش آگاهی از این اثرات گام مهمی در جلوگیری و به حداقل رساندن اثرات Covid-19 است.

ماسک های فیلتر ذرات می توانند محافظ خوبی باشند

کارشناسان به افراد در معرض خطر توصیه می کنند پیش بینی افزایش غلظت گرد و غبار در ماه های آینده را جدی بگیرند.

یکی دیگر از محققان ، کلودیا تریدل هافمن ، می گوید که استفاده از ماسک فیلتر ذرات از ویروس و گرد و غبار موجود در مجاری تنفسی در هنگام بالا بودن غلظت گرد و غبار محافظت می کند.

دکمه بازگشت به بالا