سلامت و تندرستی

افزایش بیماری‌های عفونی با تغییرات اقلیمی

این یافته موضوع مطالعه‌ای است که توسط تیمی از محققان دانشگاه هاوایی در مانوآ در ژورنال Nature Climate Change منتشر شده است.

این محققان یک جستجوی سیستماتیک برای یافتن نمونه‌های تجربی از 10 خطر آب و هوایی حساس به گازهای گلخانه‌ای که بر بروز بیماری‌های عفونی شناخته شده انسانی تأثیر می‌گذارند، انجام دادند. این تهدیدها شامل گرمایش جهانی، خشکسالی، امواج گرما، آتش سوزی جنگل ها، باران های شدید، سیل، طوفان، افزایش سطح آب دریاها، تغییرات بیوشیمیایی اقیانوس ها و تغییرات پوشش زمین است.

افزایش بیماری های عفونی ناشی از تغییرات آب و هواییافزایش بیماری های عفونی ناشی از تغییرات آب و هواییافزایش بیماری های عفونی ناشی از تغییرات آب و هوایی

محققان با ترکیب دو فهرست معتبر از همه «بیماری‌های عفونی شناخته‌شده» و «بیماری‌های بیماری‌زا» که در طول تاریخ بر سلامت انسان تأثیر گذاشته‌اند، بیش از 70000 مقاله علمی را برای یافتن نمونه‌های تجربی از هر یک بررسی کردند.

این مطالعه نشان داد گرم شدن کره زمین، بارندگی، سیل، خشکسالی، طوفان، تغییر پوشش زمین، تغییرات آب و هوای اقیانوس ها، آتش سوزی جنگل ها، امواج گرما، تغییرات سطح دریا و بیماری های عفونی ناشی از ویروس ها، باکتری ها، حیوانات، قارچ ها، تک یاخته ها و کرومیس ها شیوع بیماری‌های عفونی عمدتاً از طریق ناقلین بوده است، اگرچه مواردی از انتقال از طریق آب، هوازی، تماس مستقیم و غذا وجود دارد. در نهایت، این مطالعه نشان داد که بیش از 58 درصد از 375 مورد بیماری انسانی، یا 218 مورد، توسط حداقل یک خطر آب و هوایی از طریق هزار و 6 مسیر منحصر به فرد تحت تأثیر قرار گرفته اند.

افزایش بیماری های عفونی ناشی از تغییرات آب و هوایی

کامیلو مورا، استاد جغرافیا در دانشکده علوم اجتماعی و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: با توجه به پیامدهای گسترده اپیدمی کرونا، کشف آسیب‌پذیری بزرگ سلامت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است. واقعا ترسناک بود.” بسیاری از بیماری ها و راه های انتقال وجود دارند که می توانند با شرایط آب و هوایی در حال تغییر سازگار شوند. این یافته نیاز فوری به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر جهان را برجسته می کند.

یک صفحه وب تعاملی که ارتباط هر یک از مخاطرات آب و هوایی با بیماری را نشان می دهد توسط این تیم تحقیقاتی تهیه شده است. این ابزار به کاربران امکان می دهد خطرات خاص، مسیرهای انتقال و گروه های بیماری را جستجو کنند و شواهد موجود را مشاهده کنند.

این محققان دریافتند که تهدیدات آب و هوایی عوامل بیماری زا را به انسان نزدیکتر کرده است. بسیاری از مخاطرات اقلیمی میزان و مدت زمان شرایط محیطی مناسب برای انتشار عوامل بیماری زا و ناقلین را افزایش می دهند.. تغییرات بارندگی و گرم شدن کره زمین با گسترش ناقلانی مانند پشه ها، کنه ها، کک ها، پرندگان و چندین پستاندار که بیماری های ناشی از ویروس ها، باکتری ها، حیوانات و تک یاخته ها از جمله دانگ، چیکونگونیا، طاعون و لایم را منتقل می کنند. ، تحت تأثیر ویروس نیل غربی، زیکا، تریپانوزومیازیس، اکینوکوک و مالاریا قرار گرفته است.

تهدیدهای اقلیمی پیوندهای جدیدی با عوامل بیماری زا ایجاد کرده یا این پیوندها را تقویت کرده و مانع مهاجرت و جابجایی اجباری مردم شده است. به عنوان مثال، طوفان، سیل، بالا آمدن سطح آب دریا باعث جابجایی افراد شد که باعث لپتوسپیروز، کریپتوسپوریدیوز، تب لاسا، ژیاردیازیس، گاستروانتریت، بیماری لژیونرها، وبا، سالمونلا، شیگلوز، ذات الریه، حصبه، بیماری‌های هپاتیت و بیماری‌های تنفسی می‌شود. جذب کرد.

تهدیدهای آب و هوایی جنبه های خاصی از پاتوژن ها را تشدید کرده است، از جمله شرایط آب و هوایی برای تولید مثل، چرخه های زندگی تسریع شده، افزایش فصول/مدت قرار گرفتن در معرض این عوامل، افزایش فعل و انفعالات پاتوژن-ناقل، و افزایش بیماری زایی. به عنوان مثال، گرم شدن کره زمین به طور مثبت بر رشد جمعیت پشه ها، بقا، نرخ گزش و تولید مثل ویروس تأثیر گذاشته و گسترش ویروس نیل غربی را افزایش داده است.

خطرات آب و هوایی همچنین با تغییر شرایط فیزیکی، مانند افزایش استرس ناشی از بیماری های خطرناک، قرار دادن افراد در موقعیت های خطرناک، آسیب رساندن به زیرساخت ها، قرار گرفتن افراد در معرض عوامل بیماری زا، یا کاهش دسترسی به مراقبت های بهداشتی، بر توانایی انسان برای مقابله با عوامل بیماری زا تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، خشکسالی منجر به بهداشت ضعیف و در نتیجه تراخم، کلامیدیا، وبا، ورم ملتحمه، کریپتوسپوریدیوم، اسهال، اسهال خونی، اشریشیا کلی، ژیاردیا، سالمونلا، گال و حصبه شد.

محققان همچنین دریافتند که در حالی که اکثریت قریب به اتفاق بیماری ها به دلیل خطرات آب و هوایی بدتر می شوند، برخی از بیماری ها (63 بیماری از 286 بیماری) کاهش یافته است. به عنوان مثال، به نظر می رسد که گرم شدن کره زمین شیوع بیماری های ویروسی را کاهش داده است، احتمالاً به دلیل شرایط آب و هوایی گرمتر که به نفع ویروس ها یا سیستم ایمنی قوی تر است. با این حال، بیشتر بیماری هایی که به دلیل حداقل یک خطر کاهش یافته بودند، با بیماری های دیگر، حتی گاهی اوقات با همان خطر، عارضه داشتند.

مثلاً اینطور به نظر می رسد هوای گرم تر باعث کاهش شیوع بیماری های ویروسی شده است، که ممکن است به دلیل شرایط کمتر مساعد برای ویروس یا سیستم ایمنی قوی تر در شرایط گرم تر باشد. با این حال، اغلب بیماری هایی که حداقل با یک خطر کاهش می یافتند، گاهی با خطر دیگری تشدید می شدند و حتی گاهی با همان خطر.

46

دکمه بازگشت به بالا