بین الملل

اعلام منع رفت و آمد سراسری در عراق

به گزارش شفق نیوز، فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که از ساعت 19 امروز در تمامی استان های کشور منع آمد و شد برقرار می شود.
در پی حمله هواداران صدر به کاخ های رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در بغداد، فرماندهی عملیات مشترک عراق منع رفت و آمد را اعلام کرد.
پس از اعلام استعفای مقتدی صدر از سمت سیاسی در عراق، هواداران صدر به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد یورش بردند.
بر اساس برخی گزارش ها، تمام صفحات و گزارش های مربوط به جنبش صدر، از جمله صالح محمد العراقی، به اصطلاح «وزیر صدر» در عراق، و همچنین البنیان المرصص و دیگران. صفحات مرتبط با این جنبش، فعالیت آنها در فضای مجازی به حالت تعلیق درآمده است.
پیش از این، حامیان مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر، بدون محدودیت در داخل و اطراف ساختمان پارلمان در منطقه سبز تجمع کردند و این موضوع باعث شد تا سایر جریانات سیاسی و مقامات عراقی در هفته های اخیر موضع گیری کنند. حساسیت شرایط کشور مستلزم خویشتن‌داری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و لزوم صیانت از نهادهای قانونی کشور بود و از مقتدی صدر خواست تا در چارچوب هماهنگی به گفت‌وگو بپردازد، اما این روند همچنان موضع و غیاب خاص خود را می‌طلبد. – مذاکرات
سیستم هماهنگی شیعیان عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران های سیاسی کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام و ایجاد فضای امن پس از اجرای اجماع ملی اعلام کرده است.
رهبر جنبش صدر عراق امروز (دوشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد که برای همیشه عرصه سیاسی را ترک خواهد کرد.
مقتدی صدر در پایان فوریه 2013 یک بار سیاست را ترک کرد. همزمان رهبر جنبش «صدر» اعلام کرد که صحنه سیاسی را کاملاً ترک کرده و تمامی دفاتر سیاسی، مذهبی و اجتماعی این جریان را تعطیل کرده است.
وی در این بیانیه بر عدم مداخله جریان صدر در امور سیاسی تاکید کرد و اعلام کرد که این جریان دیگر نه در داخل و نه در خارج از دولت و نه در پارلمان عراق جایگاهی نخواهد داشت.
مقتدی در این بیانیه گفت که استعفای صدر برای حفظ آبروی خانواده صدر و دوری از نام آنها از اتهامات فسادی که تاکنون در عراق اتفاق افتاده و یا در آینده رخ خواهد داد، انجام شده است. این دفاتر در داخل و خارج از عراق.
در 24 جولای 1400 مقتدی صدر اعلام کرد که جناح سائورون مرتبط با جنبش صدر از شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق خودداری کرده است.
اما مقتدی صدر در اوایل شهریور 1400 اعلام کرد که به کارزار انتخابات مجلس بازخواهد گشت. مقتدی صدر در آن زمان ناگهان اعلام کرد که «با انرژی ویژه به مبارزه با اشغالگری و فساد برمی گردیم». خداوند اصلاح طلبان را تضعیف نمی کند و از شما حامیانم می خواهم که در کنار هم بایستید تا عراق به مفسدان واگذار نشود.

310310

دکمه بازگشت به بالا