اقتصادی

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با اعضای جی‌ئی‌سی‌اف در زمینه سوآپ گاز

وی گفت: ایران آمادگی دارد با تمامی کشورهای عضو GCIF در روش‌های مختلف موجود در تجارت گاز طبیعی و انرژی از جمله سوآپ، ترانزیت و سایر روش‌های رایج همکاری و همکاری داشته باشد.

نشست فوق العاده وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز ساعتی پیش در آستانه ششمین اجلاس سران این سازمان در دوحه با حضور نمایندگان کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی و … برگزار شد. نیجریه قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، 11 عضو اصلی GECIF و مالزی، نروژ، عراق، پرو، آذربایجان و امارات از عضویت ناظر خارج شدند. وزیر نفت در بدو ورود به دوحه دیدارهای فشرده ای با وزرای نفت و انرژی الجزایر، قطر و نیجریه و وزیر امور خارجه ونزوئلا برای توسعه همکاری های دوجانبه و چندجانبه انرژی داشت. وی پس از نشست فوق العاده وزارت GICF ابعاد مختلف این نشست را ارزیابی کرد.

وی درباره نشست وزیران GCIF و تصمیمات آن گفت: نشست فوق العاده کنفرانس وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز امروز در قطر برگزار شد. تبادل نظر وزرای کشورهای عضو مجمع در خصوص موضوعات رسمی و ماهوی مربوط به ششمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز و تهیه اسناد و مواد لازم برای این اجلاس در دستور کار این نشست بود. . در این راستا رئیس شورای عالی آخرین اقدامات کشور میزبان و مقدمات اجلاس سران را گزارش کرد و اسناد و بیانیه های مربوط به این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب وزرای کشورهای عضو مجمع رسید. . متن بیانیه پایانی ششمین اجلاس سران GECF نیز مورد تایید وزرای کشورهای عضو این نهاد قرار گرفت.

اوجی در ارزیابی گازی گفت: طی دو سال گذشته شاهد شیوع ویروس کووید-19 و سویه جدید آن (اومیکرون) و تأثیر منفی آن بر زندگی اجتماعی و اقتصادی کشورهای بزرگ جهان بوده ایم. وضعیت بازار. اگرچه صنعت گاز کمتر از سایر صنایع آسیب دیده است، اما دور از ذهن نیست و فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است. ریشه بحران کنونی انرژی، به ویژه نوسانات بازار جهانی گاز، عمدتاً مشکل عرضه و تقاضای گاز جهانی به ویژه در اتحادیه اروپا به دلیل کاهش ذخایر و محدودیت های عرضه گاز طبیعی و افزایش قیمت در مناطق مختلف است. و بازارهایی وجود داشت. از سوی دیگر، بی ثباتی استراتژیک عامل اصلی تحولات اخیر در اروپا بر سر قیمت بالای گاز طبیعی بوده است.

وی با توجه به حضور و عضویت تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده گاز طبیعی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز، نقش این مجمع را در کمک به کاهش بحران انرژی و ثبات بازار گاز طبیعی و قیمت‌های جهانی ارزیابی کرد. علیرغم شیوع ویروس کرونا در جهان، تقریبا نیمی از صادرات گاز طبیعی جهان نقش استراتژیک خود را در تضمین عرضه پایدار گاز طبیعی در جهان حفظ کرده است. این به دلیل تلاش های مستمر کشورهای عضو است و نشان دهنده استراتژی موفق مجمع ما است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا محیط زیست جهان به ویژه کشورهای کم انرژی در دستور کار قرار گیرد.

وزیر نفت با توجه به ظرفیت‌های کشور در ذخایر، تولید و خطوط انتقال گاز طبیعی، جایگاه و نقش ایران را در تامین تقاضای جهانی و مناطق گازی در سال‌های آینده ارزیابی کرد و گفت: راهبرد اصلی ایران به عنوان یکی از بزرگترین مالکان است. ذخایر گاز اکتشاف شده حداکثر حمایت را از تصمیمات جمعی GCIF و روحیه همکاری مطابق با منشور و رویه های انجمن مورد توافق با اعضای مجمع برای پیگیری منافع منابع طبیعی جهان و همچنین بنیانگذاران GCIF ارائه می دهد. صادرکنندگان و مصرف کنندگان گاز طبیعی

وی خاطرنشان کرد: ایران با 338 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی داخلی یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است. در این راستا، ما معتقدیم که اعمال تحریم‌های یکجانبه و فراملی توسط قوانین داخلی برای هر کشور عضو مجمع می‌تواند جریان پایدار گاز طبیعی در سراسر جهان را مختل کند و امنیت عرضه گاز طبیعی را تهدید کند. در این راستا، ایده «سیاسی زدایی از همکاری های بین المللی و جهانی گاز» و «بازگشت به منطق اقتصادی و چندجانبه گرایی» همانطور که در بیانیه اجلاس آمده است، ممکن است مورد حمایت کشورهای عضو و ناظران مجمع قرار گیرد. نقش مهمی در حفظ امنیت و تامین تقاضای جهانی گاز و دستیابی به قیمت‌های عادلانه برای همه ذینفعان صنعت گاز جهانی دارد. تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه اعضای مجمع نه تنها نقض قوانین بین المللی است، بلکه عامل اصلی عدم اطمینان در بازار جهانی انرژی است.

اوجی گفت: در کنار درآمدزایی، یکی از مواردی که سهم ایران را در تجارت جهانی گاز افزایش می دهد، از سرگیری تبادل گاز است. تنها چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، قراردادی بین ایران، آذربایجان و ترکمنستان به امضا رسید. امضای قرارداد 2 میلیارد متر مکعبی تبادل گاز بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان نه تنها شبکه گاز استان های شمالی ایران را تثبیت می کند، بلکه سهم ایران را در تجارت جهانی گاز تقویت می کند. دولت سیزدهم و وزارت نفت مصمم هستند با توسعه روابط ایران در منطقه و سپس در جهان، با افزایش سهم خود در تجارت گاز طبیعی، به تامین تقاضای روزافزون جهان برای گاز طبیعی کمک کنند.

وی افزود: آماده همکاری و همکاری با تمامی کشورهای عضو انجمن صادرکنندگان گاز در راه های موجود در تجارت گاز طبیعی و LNG از جمله سوآپ، ترانزیت و سایر روش های رایج هستیم. لازم به ذکر است که ژئوپلیتیک کشور حاکی از آن است که می توان از آن به عنوان مطلوب ترین کریدور گازی شرق و غرب استفاده کرد. ما نه تنها بزرگترین ذخایر گاز در جهان را داریم، بلکه جهان با بزرگترین ذخایر گاز در شمال و جنوب را نیز داریم. آنها از شمال با روسیه، ترکمنستان و آذربایجان و در جنوب با قطر همسایه هستند. علاوه بر این، فرصتی برای ورود به کریدور صادراتی از طریق اروپا از طریق ترکیه وجود دارد و همه اینها نشان دهنده اهمیت ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت گاز در جهان است. در عین حال با توجه به وسعت خاک کشور می توان با همکاری اعضای مجمع انبارهایی برای نظارت بر شرایط فصلی راه اندازی کرد. ما به عنوان یک کشور پیشرو در ساخت و توسعه شبکه گازرسانی داخلی، پتانسیل فنی و مهندسی مناسب و استاندارد برای ایجاد مشارکت با کشورهای عضو مجمع را داریم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا