بین الملل

اسرائیل به دنبال افزایش فروش سلاح به کشورهای عربی

بر اساس گزارشی که یکی از کارشناسان روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته است، یکی از اهداف اصلی سفر فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی به مراکش، ترویج قراردادهای تسلیحاتی است.

به گزارش خبرگزاری پرتال پارسی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میدل ایست مانیتور، مراکش در دو سال گذشته تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار از اسرائیل خریداری کرده است و اسرائیل قصد دارد دو برابر آن بفروشد. مراکش بیست سال است که با اسرائیل رابطه پنهانی دارد. از زمان پیوستن به پیمان ابراهیم، ​​کشورهای حاشیه خلیج فارس در بحبوحه تیرگی روابط با الجزایر، مبالغ هنگفتی را برای تقویت ارتش و خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی جدید از جمله از اسرائیل به مراکش داده اند.

در این گزارش آمده است که تجهیزات جدید ارتش مراکش از بیشترین سیستم های امنیتی اسرائیل استفاده می کند و شامل پهپادها، سامانه های سایبری، سامانه های جنگ الکترونیک، پدافند هوایی، گلوله ها و انواع موشک ها می شود.

اسرائیل از زمان امضای پیمان ابراهیم در کمتر از دو سال پیش تاکنون 3.5 میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی به کشورهای عربی فروخته است. در این زمینه در این گزارش که شما اسلحه می فروشید جای پا و حرفی برای گفتن دارید مانند آموزش، تعمیر و نگهداری و تغییرات نرم افزاری به خریدار و این وابستگی خاص مشتری به فروشنده ایجاد می کند.

اسرائیل و ایالات متحده به دنبال اتحاد دفاعی با امضاکنندگان پیمان ابراهیم از جمله مصر و اردن هستند. آنها امیدوار بودند که این موضوع در سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی مطرح شود، اما ریاض و واشنگتن گفته اند که به چنین ائتلافی نخواهند پیوست.

بر اساس این گزارش، اگر آمریکا تهدید نظامی معتبری علیه ایران ایجاد کند، رابطه با اسرائیل تقویت می‌شود و تشکیل ائتلاف نزدیک‌تر می‌شود.

این گزارش همچنین مدعی است که فعالیت های پشت پرده در حال انجام است و برخی از این رویدادها به دلیل پنهان سازی نسبی روابط امنیتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، رسانه ای و رسانه ای شده است.

در این مورد، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) جلسات روسای سرویس های امنیتی کشورهای تحت مسئولیت سنتکام، از جمله کشورهایی که روابط رسمی با اسرائیل ندارند، ترتیب می دهد.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرد: در این نشست ها برنامه ها، نیازهای نظامی، رزمایش های مشترک و سناریوها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

در این گزارش همچنین آمده است که جلساتی در طول سال در سطوح مختلف از جمله وزرای دفاع و امنیت، روسای ستاد ارتش و افسران سطوح پایین برگزار شده است. در سال گذشته، نمایندگان آژانس امنیتی اسرائیل با همکاران خود از کشورهای خلیج فارس، مصر و اردن در حدود 150 نشست از این قبیل شرکت کردند.

نیروهای اطلاعاتی، دریایی و هوایی ارتش اسرائیل واحدهای روابط خارجی ویژه ای ایجاد کرده اند که مسئولیت برقراری همکاری و ارتباط با نظامیان کشورهای عربی، هماهنگی تمرینات مشترک و ترویج فروش تسلیحات را بر عهده دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا