اقتصادی

استفاده دولت از تنخواه کم شده است

وی گفت: با تعامل سازنده دولت و بانک مرکزی، استفاده دولت از دستمزدها کاهش یافته و دولت امسال از منابع سپرده خود بیشتر استفاده کرده است.

به گزارش پرتال پارسی به نقل از بانک مرکزی، پیمان قربانی امروز در بیست و نهمین همایش سالانه سیاست های پولی و پولی با عنوان «تقویت ثبات پولی و مالی; الزامات و راهکارها: با تعامل سازنده دولت و بانک مرکزی، استفاده دولت از دستمزد کاهش یافته و دولت در سال جاری بیشتر از منابع رسوبی استفاده کرده است. بر این اساس حجم نقدینگی در پایان فروردین 1401 نسبت به پایان سال 1400 0.2 درصد کاهش یافت. همچنین نرخ رشد دوازده ماهه نقدینگی در فروردین ماه 1401 معادل 35.6 درصد بوده است.

قربانی ادامه داد: همچنین رشد پایه پولی در نیمه دوم سال گذشته علیرغم استفاده از بودجه دولت دوازدهم مشاهده شد و در اسفند 1400 به 31.4 درصد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس تجربه بین المللی بهبود وضعیت اقتصادی تنها از طریق سیاست پولی امکان پذیر نیست، بر لزوم توجه به ثبات مالی در تحقق اهداف اقتصادی تاکید کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: امسال شوک های عرضه متعددی از جمله حذف ارز ترجیحی، تغییر نرخ های گمرکی، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و افزایش دستمزدها در اقتصاد، واکنش پولی به همراه داشت. قانون گذار. تولید و اشتغال در کشور باید در راستای این اتفاقات باشد. در بحث طراحی سیاست ضد تورمی باید به علل تورم و جداسازی تکانه های عرضه از تقاضا توجه ویژه ای داشت.

وی ادامه داد: با توجه به نوسانات عرضه، سطح معینی از رشد قیمت اجتناب ناپذیر است و برای کاهش تاثیر شوک های عرضه دولت، از یک سو باید هزینه های تولید را کاهش داد و از سوی دیگر نظارت بر قیمت ها برای جلوگیری از رشد ناپایدار تعرفه ها در کوتاه مدت

وی با اشاره به برنامه های کنترل تورم بانک مرکزی گفت: تاثیر سیاست پولی بر تولید و اشتغال نیز حائز اهمیت است و بانک مرکزی برنامه ها و اهداف مناسبی را از همه لحاظ تدوین کرده است.

قربانی بر لزوم تدوین یک سیاست ارتباطی مناسب برای تبیین واقعیت ها برای مردم تاکید کرد و گفت: کنترل انتظارات تورمی و مدیریت فضای عمومی برای کاهش نااطمینانی در اقتصاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین جامعه باید بداند که تورم چقدر با واقعیت فعلی اقتصادی و پیامدهای اقدامات اصلاحی انجام شده برای اصلاح انتظارات و اصلاح آنها مطابقت دارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به نرخ سود به عنوان یکی از ابزارهای سیاست پولی گفت: .

وی گفت: در مجموع امسال باید با تحلیل دقیق تورم و عوامل موثر بر آن، اقدامات و سیاست های ضد تورمی را به گونه ای ایجاد کنیم که ضمن کنترل تورم، بر تولید و اشتغال نیز تمرکز کنیم. در کشور نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

قربانی در پایان افزود: امسال بانک ها در اصلاح نظام بانکی، تقویت مدیریت ریالی، استفاده از ابزارهای تامین مالی زنجیره ای و کنترل متغیرهای پولی در بازار بین بانکی علاقه خاصی به مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی دارند. جهت مشخص شده بانک مرکزی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا