پرتال پارسی/قم رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: استاد حسنزاده آملی حکیمی معاصر در علوم اسلامی و انسانی و سرآمد علم، عمل و اخلاق بود.
آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش ملی نکوداشت علامه حسنزاده آملی که امروز ۱۹مهرماه در سالن همایشهای غدیر برگزار شد، «اَلْعِلْمُ حَیاةُ الاِْسْلامِ وَ عِمادُ الاْیمانِ وَ مَنْ عَلِمَ عِلْما، اَتـَمَّ اللّه لَهُ اَجْرَهُ وَ مَنْ تَعَلَّمَ فَعَمِلَ، عَلَّمَهُ اللّه ُ ما لَمْ یَعْلَمْ: علم، حیات اسلام و تکیهگاه ایمان است و هر کس علمی بیاموزد، خداوند، پاداش او را تمام گرداند و هر کس بیاموزد و عمل کند، خداوند، تعلیم دهد به او آنچه را که نمیداند»، اظهار کرد: استاد حسنزاده آملی حکمی معاصر در علوم اسلامی و انسانی و سرآمد علم، عمل و اخلاق بودند؛ درباره این شخصیت سخن گفتن سخت است و ایشان در ۱۷ رشته علمی صاحبنظر و فن بود.
وی ادامه داد: در فلسفه، عرفان، تفسیر، فقه، کلام، ادبیات ریاضیات، هیئت، نجوم و شعر صاحب نظر بود و انسان تشنهای بود که عطش علم او تا پایان عمرش فروکش نکرده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نگاه تفسیر، علمی و فلسفی علامه ذوالفنون باید معرفی و تبیین شود، گفت: رمز موفقیت عالمانی مانند علامه حسنزاده آملی توفیق الهی و اغتنام از فرصت بود؛ و اگر این دو ویژگی در افراد جمع شود میتوانند به مقامات بالا برسند.
حسینیبوشهری با اشاره به اینکه باید مراقب فرصتهای طلایی زندگی خویش باشیم، گفت: خداوند اگر به بنده خویش توفیق کند عمرش را در بهترین کارها میگذراند و فرصت زندگی را در طاعت حق سپری میکند.
وی اضافه کرد: انسان خودش باید واعظ درون خویش باشد و جایی که از واعظ درونی بهره نبرد، از سخن خیر خواه و نصیحت کننده خویش بهره ببرد.
استاد حوزه علمیه گفت: توفیق به معنای موافقت و سازگاری است و تنفر و اختلاف در میان دو چیز نباشد به این توفیق میگویند؛ وقتی از توفیق الهی سخن به میان میآوریم، منظور آسان کردن راه سعادت از طریق اسباب و ابزار برای انسان است و این همان توفیق منالله است.
حسینیبوشهری ابراز کرد: انسان با اعمال و رفتارش زمینه را برای کسب و سلب توفیق برای خوشد فراهم میآورد و اراده و اختیار او تعیین میکند که سعادتمند باشد یا خیر؛ گناه کردن باعث سلب توفیق از انسان میشود.
وی با اشاره به عوامل توفیق انسان، بیان کرد: برای رسیدن به توفیق دعا و توسل و ارتباط با خداوند را باید مد نظر قرار دهیم و کسانی که این مسیر را طی کردهاند توفیقات الهی یکی پس از دیگری به سراغش میآیند.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: جلب رضایت پدر و مادر و نکه داشتن حرمت والدین نیز یکی دیگر از راههای توفیق انسان است؛ تلاش و مجاهدت راه سوم برای کسب توفیق الهی است که خداوند میفرماید: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ: آنان که در راه ما جهد و کوشش کردند محققا آنها را به راههای (معرفت و لطف) خویش هدایت میکنیم، و همیشه خدا یار نکوکاران است.»
حسینیبوشهری بیان کرد: ما مشتاق خدا باشیم خدا هم ما را به عنوان بنده میپذیرد؛ بزرگان دین به ما توصیه کردند که روزی چند دقیقه با خدا صحبت کنیم و این دقایق را تا جایی زیاد کنیم که حتی کار کردن ما هم برای خدا باشد و به یاد خدا باشیم.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بزرگان حتی مباح را انجام نمیدادند مگر برای اینکه قدرت طاعت بر خدا پیدا کنند و رنگ مباح آنان صبغه الله میشد و به مقامی میرسد که همه غبطه میخورند، تصریح کرد: دانش، سعه صدر و گشودن درهای حکمت از جمله مواردی است که به سبب توفیق الهی در انسان ایجاد میشود و این توفیق نوری است که با آن خداوند بصیرت بنده را روشن میکند.
حسینیبوشهری گفت: توفیق هدایت الهی و عنایتی دیگر غیر از عقل، فطرت، کتب آسمانی و وحی است؛ در شخصیت علامه حسنزاده آملی توفیق در حد اعلا است.
وی گفت: اغتنام فرصت یکی از مسائلی است که باید از خدا طلب کنیم تا عمرمان در مسیر الهی باشد؛ مراقب از دست دادن فرصتها باشیم و بندگی خدا را داشته باشیم.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: علامه حسنزاده آملی برای تلمذ از محضر اساتید و بزرگان سرازپا نمیشناخته و هیچگاه از تحصیل علم غافل نبوده است؛ علامه ذوالفنون در عین فیلسوف بودن یک فقیه بودند و در ریاضیات نجوم و طب هم صاحب نظر بودند و هیچکدام تحتالشعاع دیگری قرار نمیگرفت.
حسینیبوشهری در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه اگر برخی بر نظرهای ایشان در جامعه ایرادی دارند، توصیه میکنم که کتابهای ایشان را بررسی کنید شاید نکتهای که مورد ایراد بود در کتاب دیگر ایشان رفع شده باشد، بیان کرد: برخی از آثار علامه حسنزاده آملی باید با بیان روانتر در اختیار نسل جوان که تشنه معارف اهل بیت(ع) هستند، قرار دهیم و این منحصر به خواص نباشد.
وی اضافه کرد: سخنی در رابطه کلمات ایشان دارند از صاحبان فکر درخواست میکنم که این موارد را با میزگردها و بحثهای علمی حل کنید و مواردی که نیاز به بازنگری دارد انجام دهید. راه و رسم حوزههای علمیه رسیدن به حقیقت بوده و از افراط و تفریط پرهیز کنید؛ علامه حسنزاده نیاز به زیارتنامه ندارد و اگر ایشان در میان ما بود و میخواستیم زیارتنامه بنویسیم چه پاسخی به ما میدادند؟ قطعا خوشایند ایشان نبود.
انتهای پیام