اقتصادی

احتمال قطع گاز برخی صنایع/ محدودیت‌ بیشتر در انتظار نیروگاه‌ها

مدیر اعزام شرکت ملی گاز ایران گفت: در صورت عدم کاهش مصرف گاز خانگی و تجاری، احتمال تعطیلی گاز صنعتی و محدودیت‌های بیشتر برای نیروگاه‌های کشور وجود دارد.

محمدرضا جولی در گفت وگو با خبرنگار پرتال پارسی، با بیان اینکه مصرف داخلی و تجاری نسبت به 10 روز گذشته 1.5 برابر شده است، گفت: البته این کسری باید از جای دیگری جبران شود، زیرا تولید دیگری وجود ندارد. بنابراین اعمال محدودیت ها شامل نحوه تامین سوخت کشور نیز شد.

وی با بیان اینکه این کمبود گاز باید به نحوی جبران شود، گفت: اکنون بخشی از این کمبود را از طریق سازمان گازرسانی صنعت سیمان تامین می کنیم، بنابراین سوخت دوم یعنی گازوئیل را تامین کرده ایم. سوخت این بخش را تامین کنیم تا تولید متوقف نشود و با مدیریت مصرف گاز نیروگاه ها میزان باقی مانده را کنترل می کنیم.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: در صورت نیاز مجدد، با حفظ خطوط لوله مقدار مشخصی را تامین می کنیم و در صورت نیاز بیشتر باید مصرف واحدهای تولیدی را مدیریت کنیم.

اولویت اعمال محدودیت ها فولاد و پتروشیمی است

جولایی با بیان اینکه اولویت اعمال محدودیت برای صنایع فولاد و پتروشیمی است و به جز این دو مورد، موارد دیگری نیز وجود دارد که در صورت نیاز پس از مشورت با وزارت امنیت اعمال خواهد شد و گفت: بسته به دامنه محدودیت ها، محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد. افزایش مصرف داخلی و تجاری است، پیش بینی ها نیز حاکی از آن است که در صورت خنک شدن هوا و افزایش مصرف، محدودیت ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

تامین گاز دو سوم نیاز نیروگاه ها

وی در خصوص آخرین وضعیت توزیع سوخت نیروگاه ها در کشور گفت: دو سوم نیاز نیروگاه ها از طریق گاز و یک سوم از سوخت مایع تامین می شود و میزان سوخت را با توجه به شرایط خود کنترل می کنیم. ذخایر سوخت مایع برای نیروگاه ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: احتمال افزایش مصرف سوخت مایع توسط نیروگاه ها وجود دارد و در خصوص حجم مصرف در بخش داخلی تصمیم گیری می شود، در حال حاضر مصرف داخلی حدود 460 میلیون است. . متر مکعب یعنی بیش از 50 درصد به دو بخش خانگی و تجاری تقسیم می شود که البته اگر حجم مصرف بیش از این رقم باشد محدودیت هایی اعمال می شود.

به گفته جولایی، شرکت گاز تعیین نمی کند که چه میزان نفت کوره در نیروگاه ها مصرف شود، اما وزارت نیرو ممکن است برای جبران کاهش گاز از نیروگاه های دیگر استفاده کند یا گازوئیل و نفت کوره را به عنوان سوخت انتخاب کند. نیروگاه بسته به نیاز آن به برق.

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز اصراری به استفاده نیروگاه ها از گازوئیل ندارد، گفت: وزارت نیرو باید بر اساس نیاز خود تصمیم بگیرد، ما فقط از محدودیت گاز استفاده می کنیم و محدودیتی برای توزیع گازوئیل وجود ندارد. وضعیت فعلی. ما نگران سوخت گازوئیل هم نیستیم، خودشان باید تصمیم بگیرند که از گازوئیل استفاده کنند یا نه، شاید وزارت نیرو به جز گازی که وزارت نفت می دهد نیازی به سوخت نداشته باشد و تعطیل شود. نیروگاه در صورت نیاز.مصرف محصول.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا