بین الملل

اتیوپی به رغم هشدارهای مصر، مخفیانه در حال پر کردن سد “النهضه” است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین پرتال پارسی ، تصاویر ماهواره ای گرفته شده از اطراف سد در سد Ennada اتیوپی نشان می دهد که آدیس آبابا عملیاتی برای واکشی آب این سد را آغاز کرده است.

رسانه های آمریكایی روز سه شنبه گزارش دادند كه آب در پشت سد Ennahda در حال افزایش است.

انتشار چنین تصاویری از سد مورد مناقشه اتیوپی در حالی صورت گرفت که مذاکرات بین مصر ، سودان و اتیوپی برای توافق منصفانه و کمتر آسیب رسان برای هر سه کشور ، به ویژه در ناحیه پائین نیل ، شکست خورده است.

رویترز همچنین عکس هایی از میزان آب پشت سد و تغییر در جریان آب نیل را منتشر کرد.

این سه کشور که به دریای مدیترانه جریان دارند ، دو هفته پیش توافق کردند که دوباره یکدیگر را کنترل کنند ، به خصوص پس از تنش ها و تهدیدات بین قاهره و آدیس آبابا ، برای دستیابی به توافق رضایت بخش. اتحادیه آفریقا در حال مذاکره است. با این حال ، نتایج 11 روز مذاکرات با وزیران آب و منابع طبیعی سه کشور بی ثمر بود.


در عنه قبل از شروع کم آبی بدن


در عنه بعد از کم آبی

آغاز داستان Ennahda

مناقشه در مورد سد Ennahda در سال 2011 آغاز شد هنگامی که دولت اتیوپی پروژه ساخت سد در رودخانه نیل و رساندن آب به سد را آغاز کرد. پس از عبور از آب ، نیل وارد مصر می شود و پس از طی مسافت طولانی به دریای مدیترانه می رود و نقش بسیار مهمی در توسعه این کشورها به ویژه مصر دارد.

براساس توافق نامه سال 1959 ، آب از نیل به مصر و سودان به ترتیب 55.5 و 18.5 میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود ، اما اکنون مصر به 80 میلیارد متر مکعب آب نیل برای زمین و استفاده نیاز دارد. متعلق به زراعت و تولید برنج است و مصر سالانه 4.5 میلیون تن برنج تولید می کند.

اختلاف نیل از سال 2010 آغاز شد که شش کشور عضو خواستار افزایش حقوق خود در مورد رود نیل شدند که به توافقنامه پادتن شناخته می شود. اما مصر و سودان با این توافق مخالف بودند.

یک سال پس از اعلام توافق نامه اصلی ، اتیوپی گفت کار برای تولید برق سد اناهدا شروع شده است ، که سال گذشته 70 درصد کامل بود و قصد دارد در ماه های آینده آب مورد نیاز را احیا کند.

اتیوپی باید در سه سال سد عظیمی را پر کند و در صورت انجام این کار ، مصر 27 میلیارد متر از سهم سالیانه خود یا نصف کل سهم خود در نیل را از دست می دهد.

اگر اتیوپی بخواهد این فاصله را در سه سال پر کند ، مصر 67٪ از زمین های زراعی خود را از دست می دهد و این منجر به از دست دادن 21٪ کار مصری ها می شود.

مصر پیشنهاد کرده است که سد Ennahda را در 21 سال پر کند ، در این صورت مصر آب خود را به جای 27 میلیارد در سال سه میلیارد متر مکعب در سال کاهش می دهد.

انتهای پیام


دکمه بازگشت به بالا