سلامت و تندرستی

آیا همدلی دیجیتال در روان‌ درمانی مجازی موثر است؟

پرتال پارسی/ خراسان رضوی تحقیقات جدید نشان می دهد که روان درمانی مجازی به افراد کمک می کند احساس حمایت کنند. همدلی دیجیتالی یکی از ویژگی های همدلی سنتی مانند نگرانی و توجه به دیگران است که از طریق تعامل کامپیوتری نمود پیدا می کند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که مراجعان در یک محیط دور از روان درمانگر خود احساس همدلی و حمایت بیشتری می کنند تا در محیط حضوری.مطالعه دیگری نشان داده است که گروه درمانی مجازی می تواند به اندازه گروه درمانی حضوری موثر باشد. .

با شروع همه گیری کووید-19، بسیاری از روان درمانگران خدمات آنلاین ارائه می دهند. دو مطالعه جدید مزایای درمان از راه دور و ویدئو کنفرانس را بررسی کرده اند. آیا همدلی، علیرغم شکاف مجازی، می تواند مراجع را با درمانگرشان ارتباط دهد؟ آیا روان درمانی با روش آنلاین سازگار است؟ پاسخ به این سوالات ممکن است برای برخی تعجب آور باشد.

محققان دریافته‌اند که مراجعان نسبت به روان‌درمانگران در محیط‌های دوردست، دلسوزتر و حامی‌تر هستند. این مهم است زیرا بسته به نوع روان درمانی، اینکه آیا فرد احساس ارتباط با روان درمانگر می کند می تواند یک عامل کلیدی در نتیجه مثبت درمان باشد.

همدلی دیجیتال به ویژگی های همدلی سنتی، مانند مراقبت و مراقبت از دیگران از طریق ارتباطات رایانه ای اشاره دارد. مدل‌های زیر همدلی دیجیتالی ویژگی‌های زیر را توسعه داده‌اند:

• توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی وضعیت درونی دیگران (دقت همدلی)

• احساس هویت و عاملیت (همدلی با خود)

• تشخیص، درک و پیش بینی افکار و احساسات دیگران (همدلی شناختی)

• درک احساسات دیگران (همدلی عاطفی)

• نقش بازی (همدلی خیالی)

• شفقت (نگرانی همدلانه) برای دیگران از طریق رسانه های دیجیتال.

محققان جلسات درمانی آنلاین را که از طریق تماس‌های ویدیویی اسکایپ و واتس‌اپ انجام می‌شد، بررسی کردند. حدود نیمی از افراد دسکتاپ یا لپ تاپ داشتند و نیمی دیگر ترکیبی از تبلت یا تلفن هوشمند داشتند و حدود 90 درصد درمانگران از رایانه استفاده می کردند.

آیا همدلی دیجیتال در روان درمانی مجازی موثر است؟

نتایج این مطالعه نشان داد که درمانگران می توانند همدلی مشابهی را به صورت فردی یا آنلاین ارائه دهند. با کمال تعجب، بیماران نسبت به درمان چهره به چهره، همدل تر و بیشتر از درمانگر سایبری حمایت می کردند. این یافته ها بر اساس تحقیقات درمانی گذشته و پیش از اپیدمی است، همدلی واقعاً از مرزهای مجازی فراتر می رود و در روان درمانی مجازی مؤثر است.

مطالعه دیگری در سال 2021 تأیید می کند که روان درمانی گروهی می تواند به طور موثر در عمل انجام شود. در واقع، برخی از مشتریان کار گروهی از راه دور را مفیدتر از گفتگوهای رو در رو می دانند، اما همیشه اینطور نیست.

نتایج نشان می‌دهد که تمایل فردی و انتخاب شخصی ممکن است با میزان راحتی و نتایج درمانی مثبت افراد با روان‌درمانی مجازی و تله‌درمانی همبستگی بالایی داشته باشد. مشتریانی که در فضای مجازی به خوبی پاسخ می‌دهند می‌توانند از قبل با فناوری کنفرانس ویدیویی راحت باشند و احساس کنند که در خانه هستند و حریم خصوصی دارند. در مورد درمانگر هم همینطور. مطالعات نشان می دهد که درمانگرانی که در ارائه روان درمانی مجازی احساس راحتی و اثربخشی می کنند، معمولاً آن را قبل یا حتی قبل از یک بیماری همه گیر توصیه می کنند.

علیرغم محدودیت‌های مسائل فنی، تأخیر در صدا و مشکل در درک حالات چهره، روان‌درمانی برای بسیاری از افراد آنلاین به طور مؤثر تغییر کرده است.

با توجه به نتایج مثبت و توانایی همدلی دیجیتال و همچنین سهولت در برنامه ریزی، کاهش زمان سفر و امکان ارتباط ایمن بدون ماسک، بسیاری از مراجعان و درمانگران می توانند به انتخاب آنلاین خود ادامه دهند.

خبر خوب این است که روان‌درمانی مجازی می‌تواند به گونه‌ای ارائه شود که به مراجع احساس حمایت و اثربخشی بدهد و بتواند رکن اصلی روان‌درمانی باقی بماند.

این مطالعه در مجله Frontiers in Psychology منتشر شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا