بین الملل

آیا عربستان قصد تشدید تنش با لبنان را دارد؟

منابع لبنانی نزدیک به عربستان در بیروت در آخرین سخنرانی پادشاه عربستان گفتند لبنان با این صدای تند حزب الله را تهدید می کند و ریاض قصد تشدید درگیری در لبنان و مقابله با حزب الله را دارد و ریاض آمده است. نتیجه: حزب الله آمده است تا نقش اصلی را در جنگ یمن ایفا کند و این موضوعی است که حزب الله بارها آن را رد کرده است.

پرتال پارسی به نقل از رای الیوم نوشت: ویدئوی جعلی منتشر شده از سوی سخنگوی ائتلاف عربستان در یمن و العربیه به عنوان دلیلی برای حضور رهبران حزب الله در جنگ یمن، توجیهی برای حمله آتی عربستان است. در مورد لبنان این ویدئو مردی غیر لبنانی را نشان می دهد که لهجه او بیشتر شبیه گویش مردم شمال شرق سوریه است. اگرچه این ویدیو باعث خنده بسیاری از مردم شد. اما سبک و سیاق کلی آن منعکس کننده چشم انداز آینده عربستان سعودی از لبنان است.

اظهارات جرج کاردای وزیر اطلاعات سابق لبنان باعث تنش های بی سابقه ای شد. با این حال، مشارکت و موفقیت فرانسه در استعفای کارداهی، این روند را پیش از سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به ریاض، متوقف کرد. لبنان و نجیب میقاتی، نخست وزیر، به هیچ یک از وعده های داده شده در ازای قربانی کردن کراداهی برای نزدیکی عمل نکرده اند.

با ادامه حملات ریاض به حزب الله لبنان و مواضع خشونت آمیز آن، محافل لبنانی منتظر سخنان روز دوشنبه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هستند. گروه های نجیب میقاتی نگران هستند که سید حسن نصرالله به شدت علیه مواضع عربستان سعودی واکنش نشان دهد و دولت میقاتی را در موقعیت دشواری قرار دهد و منجر به درگیری خشونت آمیز در لبنان شود. هیچ کس در لبنان نمی تواند پیش بینی کند که سید حسن نصرالله چه خواهد گفت. اما تصور اینکه او حمله و سیل اتهامات عربستان سعودی را نادیده بگیرد، سخت است.

از سوی دیگر، عبدالله المعلم، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، در سال 2011 پس از اقداماتی برای تشدید جنگ در سوریه، مواضع خود را علیه دمشق تندتر کرده است. روابط با دمشق از جمله چندین اعزام نماینده سعودی به سوریه بازگشت و در ریاض مورد استقبال قرار گرفت. سوالاتی در مورد عقب ماندگی عربستان سعودی مطرح می شود. این نشان می دهد که موقعیت عربستان سعودی تقویت شده است. مخالفت دمشق با استعفای کاردا نیز با واکنش عربستان سعودی مواجه شده است. سوریه به موضع عربستان سعودی اعتراضی نکرده است.

به نظر نمی رسد دمشق خواهان تشدید تنش با ریاض باشد. جالب اینجاست که بحرین روز جمعه یک سفیر در دمشق منصوب کرد. اگر موضع بحرین خارج از محدوده سیاست عربستان نیست، اقدام بحرین در این مورد چه معنایی دارد؟ آیا بحرین به طور مستقل به دنبال نزدیک شدن به دمشق است؟ چرا منامه منتظر زمان و شرایط دیگر نشد؟

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا