بین المللکسب و کار ویژه

آموزش و پرورش در کانادا: فرصت‌هایی برای فرزندان ایرانیان مهاجر

کانادا یکی از کشور‌های بسیار محبوب برای مهاجران است.یکی از دلایل آن سرمایه‌گذاری بسیار زیاد دولت بر آموزش و پرورش است.دولت کانادا سالانه بخش اعظمی از بودجه‌ی خود را خرج آموزش و پرورشش می‌کند چرا که خانواده و فرزندان در خانواده امری بسیار مهم برای کاناداییان و دولت کانادا‌ست.کشور کانادا میزبان بسیاری از ایرانیان مهاجر است و در بین شهر‌های کانادا تورنتو،ایرانی‌خیز‌ترین شهر کانادا است.و مدارس ایرانی نیز در تورنتو وجود دارد که بسیاری از مهاجران فرزندانشان را به آنجا می‌فرستند.بگذارید باهم نگاهی به بیاندازیم.

ساختار آموزشی تورنتو

برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی از فرآیند‌های مهاجرتی از جمله اولین قدم برای مهاجرت به کانادا می‌باشد . ساختار آموزشی کانادا به‌طور کلی یکسان است اما در بعضی از ایالات تفاوت‌های جزیی‌ایی وجود دارد. سیستم آموزشی کانادا از یک سیستم سه مرحله ای پیروی می کند:

  • ابتدایی
  • متوسطه یا راهنمایی
  • متوسطه دوم

تحصیلات ابتدایی و متوسطه به طور عمومی تأمین می شود. آموزش در 5 سالگی با مهد کودک آغاز می شود و در کلاس K-12 با کلاس 12 (در حدود 18 سالگی) به پایان می رسد. توسط وزارت آموزش و پرورش اداره می شود.ساختار مدارس ایرانی در تورنتو نیز بدین‌گونه است .کودکان از دوشنبه تا جمعه به مدت تقریباً 190 روز مدرسه در سال شش ساعت در روز حضور دارند. سال تحصیلی پس از روز کارگر در سپتامبر آغاز می شود و در پایان ماه ژوئن به پایان می رسد. دانش آموزان در کریسمس یک یا دو هفته استراحت از مدرسه ، یک هفته تعطیلی یا در فوریه (تعطیلات بهاری) یا مارس (تعطیلات مارس) و همچنین تعطیلات عمومی ، استانی و سرزمینی دریافت می کنند.

در مدارس ایرانی در کانادا ممکن است عید‌ نوروز را هم فرجه بدهند. با اتمام موفقیت آمیز دبیرستان (دبیرستان) ، به فارغ التحصیلان دیپلم دبیرستان اعطا می شود. فارغ التحصیلان دیپلم ممکن است برای رفتن به یک موسسه تحصیلات تکمیلی برای دانشگاه یا کالج انتخاب کنند. در انتاریو،ایالتی که شهر تورنتو در آن است، این مدرک دیپلم متوسطه انتاریو (OSSD) نامیده می شود. در تورنتو هم مدارس خصوصی وجود دارد و هم مدارس عمومی.مدارس عمومی رایگان‌اند اگر کسی تابعیت کانادا را داشته باشد نیز این مدارس برای آنان نیز رایگان است.

در استان انتاریو ، دانش آموزان ممکن است به جای مدارس با بودجه عمومی در مدارس خصوصی تحصیل کنند. مدارس خصوصی به عنوان یک سازمان تجاری یا غیرانتفاعی فعالیت می کنند و کاملاً از وزارت آموزش و پرورش مستقل هستند. مدارس خصوصی در انتاریو هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی کنند ، اما برای اینکه دانش آموزانشان واجد شرایط OSSD شوند ، باید از غرفه های ایالتی برخوردار شوند. مدارس ایرانی در تورنتو جزو مدارس خصوصی محسوب می‌شوند. مدارس خصوصی معمولاً از امکانات بهتر ، فضای کلاس کوچکتر ، جو اجتماع و فرصتهای رهبری بیشتری برای دانش آموزان برخوردارند.تعداد زیادی مدرسه خصوصی در تورنتو موجود است. یکی را پیدا کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

هزینه های مدرسه خصوصی در تورنتو

از آنجا که بودجه مدارس خصوصی از طریق بودجه عمومی تأمین نمی شود ، والدین باید انتظار داشته باشند شهریه بالایی را برای تحصیل فرزندانشان در یک مدرسه خصوصی بپردازند. هزینه تا حد زیادی با توجه به نوع مدرسه تعیین می شود (مدارس شبانه روزی ، برنامه های مبتنی بر ایمان ، دانشگاهی ، جایگزین ، استعدادهای درخشان). هزینه هر سال تحصیلی از 15000 تا 35000 دلار در انتاریو است. تحصیلات عالی یا تحصیلات متوسطه در انتاریو معمولاً پس از پایان سال 12 برای دانش آموزان آغاز می شود. هر دانشگاهی بسته به دوره تحصیلات و شرایط شخصی شما استانداردهای پذیرش خود را تعیین می کند. برنامه های موجود در انتاریو عبارتند از: برنامه های کارشناسی برای کارشناسی ، برنامه های تحصیلات تکمیلی و ادامه تحصیل.

18 دانشگاه در انتاریو و 28 کالج دولتی وجود دارد.

دانشجویانی که می خواهند در دانشگاه های انتاریو اقدام کنند می توانند از مرکز درخواست دانشگاه های انتاریو استفاده کنند. برای دانش آموزانی که در یک دبیرستان در انتاریو تحصیل می کنند هزینه ای برای درخواست وجود ندارد.کتابخانه ها در تورنتو تورنتو دارای شبکه های کتابخانه ای مفصلی در سراسر شهر است. سیستم کتابخانه عمومی تورنتو دارای 100 کتابخانه پراکنده در سطح شهر است. هر کسی که در شهر تورنتو زندگی می کند ، کار می کند ، به مدرسه می رود یا دارای املاکی است می تواند برای کارت کتابخانه ثبت نام کند.

مدارس ایرانی بسیاری در تورنتو وجود دارد. مانند مدرسه‌ی البرز،مدرسه‌ی فارسی تورنتو،مدرسه‌ی MOT،و بسیار مدارس دیگر وجود داردکه‌می‌توان اعتبار آن‌ها را از یک مشاور مربوط به اقامت کانادا جویا شد.در این مدارس بعضی از کتب فارسی درس داده می‌شود.همچنین در این مدارس موسیقی فارسی نیز آموزش داده می‌شود.در بعضی از مدارس ایرانی تورنتو دانش‌آموزان غیر ایرانی نیز حضور دارند. در این مدارس ایرانی تمام درس‌هایی که در مدارس عمومی و یا خصوصی دیگر که وجود دارد درس داده می‌شوند.اما کتب فارسی نیز مد‌نظر است.

برای آگاهی از جزییات مدارس ایرانی حتما از یک مشاور کمک بگیرید که ساز‌و‌کار این مدارس ایرانی را کامل به شما توضیح دهد.برای آگاهی بیشتر در این زمینه و ارتباط با مشاورین، به سایت سری بزنید. کانادا کشوری زیبا و پهناور است که در شمالی ترین منطقه قاره آمریکای شمالی واقع شده است. این کشور از 10 استان مجزا و 3 قلمرو تشکیل شده است. کانادا از اقیانوس اطلس در شرق تا اقیانوس آرام در غرب و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی امتداد یافته است. این کشور یکی از وسیع ترین کشورهای جهان است که تراکم جمعیتی بسیار پایینی دارد و از این نظر یکی از کشورهای پیشرو جهان در پذیرش مهاجر است.

کانادا دارای یک سیستم آموزشی بسیار قوی و پیشرفته است که این امر باعث وسوسه دانش‌آموزان و دانشجویان برای ادامه تحصیل در این کشور شده است. به همین‌دلیل آمار Immigration and citizenship به کانادا برای تحصیل در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. نظام آموزشی کانادا هم مدارس دولتی و هم مدارس خصوصی را در برمی‌گیرد. سیستم آموزشی کانادا یک سیستم ایالتی است و این به این معناست که تفاوتهای قابل توجهی در سیستم آموزشی بین ایالت‌های مختلف این کشور وجود دارد. با این حال کیفیت آموزش در تمام ایالتها بسیار بالا است و از این لحاظ تفاوتی ندارد.

کودکان در کانادا معمولا در سن ۴ تا ۵ سالگی به مدت یک تا دوسال و به صورت اختیاری در کودکستان آموزش می بینند و در حدود ۶ سالگی به کلاس اول می‌روند. پایه راهنمایی تا کلاس ۱۱ و ۱۲ است که این به ایالت مورد نظر بستگی دارد. بعد از آن دانش آموزان می‌توانند به دانشگاه یا کالج یا وارد سیستم cegep شوند. cegep یک کلمه فرانسوی و خلاصه شده کالج آموزش عمومی و فنی حرفه ای می‌باشد. در این سیستم دانش آموزان 2 سال در مدرسه عمومی و 3 سال در مدرسه فنی حرفه ای درس می‌خوانند و بعد از آن می‌توانند وارد دانشگاه شوند. ایالت کبک دارای سیستم آموزشی cegep است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا